چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۲
کد خبر: ۸۷۵۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
معرفی مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (۱)
یکی از مراکز هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موزه هنرهای دینی امام علی (ع) است که با برگزاری نمایشگاه دائمی در موزه و همچنین نمایشگاه‌های دوره‌ای از شهروندان علاقه‌مند پذیرایی می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اگر می‌خواهید با وسیله نقلیه عمومی به سمت موزه هنرهای دینی امام علی(ع) روانه شوید، می‌توانید در ایستگاه نیایش اتوبوس‌های BRT پیاده شده و داخل بلوار اسفندیار شوید، در اواسط بلوار ساختمانی با یک معماری مدرن حتما توجه‌تان را به سمت خود جلب می‌کند. اینجا موزه هنرهای دینی امام علی(ع) است که با رویکرد کلی ارائه هنرهای دینی فعالیت می‌کند و هر ماه، نمایشگاهی ویژه را برای مخاطبان تدارک دیده است. 

افتتاح موزه به چه زمانی بر می‌گردد؟ 

حدود پانزده سال پیش یعنی در سال ۷۹ که به دلیل دو عید غدیر به عنوان سال امام علی(ع) نامگذاری شد، مراحل نامگذاری این موزه به تأیید رسید و فعالیت اجرایی تأسیس موزه پس از انجام مراحل رسمی در سال ۸۲ آغاز شد. بسیاری از مخاطبان از این موزه تصور بنایی سنتی را دارند، اما برخلاف تصور مرسوم، ساختمان این موزه بنایی مدرن و حتی فرا‌تر از آن پست مدرن است و می‌تواند توجه بسیاری را به سمت خود جلب کند. در طراحی فضای داخلی هم آثار تجسمی هنرمندان با موضوعات دینی به کار برده شده است. 

موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

در فضای داخلی موزه هنرهای دینی امام علی(ع) چه می‌گذرد؟ 

با ورود به ساختمان موزه هنرهای دینی امام علی(ع) جهار طبقه را پیش روی خود خواهید دید که هر کدام برای مأموریتی خاص پیش‏بینی شده است. در طبقه اول تابلوهای نقاشی معاصر، در طبقه دوم آثار خوشنویسی است. سالن اجتماعات یا سرسرای نور با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر پذیرای همایش‌های هنری، نشست‌های تخصصی و مراسم افتتاحیه و برنامه‌های مشابه است. کافه گالری و واحد اداری موزه نیز در طبقه همکف قرار دارد. در طبقه زیرین تأسیسات، نمازخانه، مخازن موزه و انبار‌ها قرار دارد. در طبقه همکف این موزه، نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار می‌شود که برای مثال اصل پرده کعبه که به ایران هدیه شده بود در این محل در معرض دید عموم قرارگرفت. 
مجموعه کتابخانه تخصصی موزه هم از دیگر بخش‌های مورد توجه در موزه است که شامل بیش از ۸ هزار نسخه مدرک ارزشمند است. همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب تخصصی در موضوعات هنر دینی، اندیشه دینی، علوم قرآنی، شرح و ترجمه‌های متعددی از نهج‌البلاغه و ... است. 

در گنجینه موزه هم آثار هنرهای دینی معاصر وجود دارد. تابلوهای نقاشی در زمینه نقاشی سنتی و مدرن، تابلوهای‌ گرافیک، نگارگری، نقاشیخط، خوشنویسی و هنر چاپ در مخزن موزه گردآوری شده است. هچنین آثار ارزنده استادان پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل‌زاده هم جذاب‌ترین آثاری هستند که در گنجینه موجود است و به تناسب زمان به نمایش در می‌آیند. آثار استادان مطرح خوشنویسی معاصر هم یکی دیگر از جاذبه‌های این موزه است. در این بخش می‌توانید شاهد آثاری از استادان امیرخانی، علی شیرازی و حمید عجمی، استاد خروش، استاد ملک‌زاده، استاد کابلی و ... باشید. 

اهداف و برنامه‌های این موزه چیست؟ 

حمیدرضا جلالی که به عنوان رئیس موزه از اول آذر سال ۹۳ مشغول به کار است درباره اهداف کلی و برنامه‌های موزه می‌گوید: شناسایی، گردآوری، ساماندهی، حفظ و نگهداری، معرفی و نمایش آثار هنرهای تجسمی با گرایش دینی- مذهبی و آثار هنرمندان موحد، همچنین معرفی آثار هنری از طریق برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای از جمله اهدافی است که در این موزه به رعایت آن پایبندیم. البته اکثر کار‌ها قطع به یقین از هنرهای دینی شاید نباشد اما اکثرا مرتبط با فعالیت هنرهای دینی و به طور کل به اجرا گذاشتن برنامه‌های هنری است. 

وی درباره همکاری موزه با سایر نهاد‌ها و مراکز ادامه می‌دهد: همکاری با انجمن‌ها، صنوف و گروه‌های هنری فاخر که مشابه فعالیت‌های موزه تلاش می‌کنند از جمله همکاری‌های ماست. همچنین تلاش بر این است که با سازمان‌های هنری مرتبط نظیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه موزه‏‌داری ایکوم نیز مشارکت و تعامل داشته باشیم. 

برنامه‌های مطرح موزه کدام است؟ 

جلالی با اشاره به برنامه‌های مطرح موزه می‌افزاید: در سال ۹۴ در موزه بیش از ۲۰ برنامه فاخر برگزار شد. نمایشگاه جایزه جهانی عکس اربعین، بزرگداشت و نمایشگاه خوشنویسی استاد فقید طاهر خوشنویس، بزرگداشت استاد مشفق کاشانی، برگزاری دومین جایزه هنری غدیر، دو نمایشگاه پوستر از دو هنرمند لهستانی و سویسی – لخ مایفسکی و اشتفان بوندی به همراه کارگاه تخصصی در راستای تبادل تجربه با هنرمندان بین‌المللی، نمایشگاه مسابقه کتابت قرآن کریم با مشارکت مرکز طبع و نشر آثار قرآن توسط موسسه دارالکتابه در موزه، نمایشگاه با شاهدان – روایت‌های تصویری انقلاب همایش‌های آموزشی هر هفته انجمن خوشنویسان (۱۸ نشست تخصصی در زمینه خطاطی با حضور اساتید و هنرمندان طراز اول کشور در سال ۱۳۹۴) نام برد. 

رئیس موزه امام علی (ع) با یادآوری برنامه‌ها و اهدافی که برای اجرایی شدن آن در سال آینده در نظر دارد، می‌گوید: تعدادی از برنامه‌های ما برنامه‌های زیر بنایی است که مهم‌ترین آن هوشمندسازی گنجینه موزه است، همچنین سیستم نور‌پردازی موزه هم که تا حدی قدیمی است را تصمیم داریم به روز رسانی کنیم. درباره برنامه‌های مورد نظر هم می‌توانم بگویم که تعدادی برنامه را در نظر داریم که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است اما برگزاری چهار نمایشگاه فصلی از گنجینه موزه، برگزاری سومین دوره جایزه هنری غدیر، برگزاری کارگاه تخصصی هنرهای سنتی، ویژه برنامه شب‌های شعر آیینی از جمله برنامه‌های اجرایی ما خواهد بود. 

استقبال مخاطبان از برنامه‌های موزه چگونه است؟

معمولا موزه‌ها و مراکز تخصصی هنری مخاطبانی در حوزه خود را می‌طلبد. جلالی در این باره ادامه می‌دهد: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در سطح کشور شناخته شده است. اما چون فعالیت‌ها تخصصی است بیشتر قشر هنرمند از موزه بازدید می‌کنند. البته تعداد بازدید کنندگان به نسبت نمایشگاهی که برگزار می‌شود، متفاوت است. به عنوان مثال در برنامه جایزه هنری غدیر برای روز افتتاحیه بالای ۳۰۰ نفر حضور داشتند.
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۰
انتشار یافته: ۱
حکیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
کاش به زمان ریاست آقای زم و تلاش ایشان برای گرفتن این ساختمان از شهرداری منطقه 3 و افتتاح موزه هم اشاره میکردید تا مطلب تان این چنین ناقص نباشد
نظر شما