شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۹
کد خبر: ۸۷۹۰۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
نمایش کانون جهاندیدگان فرهنگسرای امید روی صحنه رفت
«من، تو، ما شما»، عنوان نمایشی است که از ۱۳ تیرماه، در تماشاخانه استاد مشایخی در حال اجراست؛ این نمایش، کاری از «کانون نمایش سالمندان فرهنگسرای امید» است که به نویسندگی و کارگردانی «راضیه رفیع‌زاده» و حمایت فرهنگسرای امید روی صحنه رفته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، راضیه رفیع زاده، نویسنده و کارگردان این اثر، دارای کارشناسی تئاتر از دانشکده هنر و معماری است. او که سال‌هاست در زمینه‌های بازیگری کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی فعالیت می‌کند، نمایش‌های زیادی را در تالارهای مختلف اجرا کرده و در جشنواره‌های تئاتر فجر، تئاتر شمسه، مینی مال تئاتر و تئاتر ماه، جوایز متعددی را در زمینه کارگردانی و نویسندگی به خود اختصاص داده است.

رفیع زاده، در خصوص نمایش «من، تو، ما، شما» گفت: این نمایش اپیزودیک، شامل ۱۵ اپیزود به‌ظاهر جداگانه درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری ایران است که آخرین اپیزود، تمامی این مجموعه را در قالب مفهوم کلی نمایش، به یکدیگر پیوند می‌دهد. درواقع در هر یک از اپیزودهای این نمایش یکی از عناصر و واژه‌های سرود «ای ایران»، احیا می‌شود. این اپیزودها مثل پازلی در کنار هم چیده شده‌اند تا در آخر به وحدتی دست یابند و در نهایت به عظمت ایران و توانایی‌های مردمانش صحه گذارند.  
 
وی افزود: این نمایش با هدف تکریم زندگی و در بر گرفتن همه اقوام و گویش های ایرانی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران در قالب شخصیت ها و کاراکترهای ساده و روز مره ای که در اطراف ما وجود دارند از قبیل: راننده تاکسی، زن خانه دار، مادر شهید، معلم، هنرمند و... همه با هم و یکصدا شعر ایران ما را با همدلی و هم زبانی و با وجود همه تفاوت‌ها و سختی ها می خوانند.
 
رفیع‌زاده در خصوص تنوع در اپیزودهای کار افزود: در این نمایش، سعی بر این بود که به موارد مختلفی از قبیل فرهنگ، هنر و حتی معضلات اجتماعی پرداخته‌ شود و پس از بسط این تنوع‌ها و حتی در مواردی تعارض‌ها، تمام این اجزاء به ‌ظاهر غیر منسجم و غیر مرتبط، در قالبی واحد، به نام ایران و عرق به وطن جمع شوند. درواقع پیام این نمایش، صبر به همراه تلاشی سازنده برای دست‌یابی به آرمان‌هایی مشترک است. آرمان‌هایی که با هم‌نوازی مجدد، صبر و تلاشی دوباره، می‌توانند احیا شده و به منصه ظهور برسند.

این کارگردان در ادامه نسبت به تلاش‌ها و امکاناتی که فرهنگسرای امید در اختیار سالمندان قرار داده، ابراز سپاسگزاری کرد و افزود: این تئاتر، زمینه‌ای را برای بیرون آمدن سالمندان از انزوا فراهم آورده و حتی شرایط روحی آن‌ها را بهبود بخشیده است و من مفتخرم که توانستم گامی هر چند کوچک برای اعتلای هنر نمایش و افزایش شور و نشاط در این عزیزان بردارم.
   
در اجرای شب پیش ۲۹ تیرماه دکتر رحمت امینی، دبیر شورای تئاتر کشور و داور جشنواره‌های هنری، عباس رستمی، عضو شورای نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد پیوند مدرس دانشگاه و داور جشنواره‌های هنری، استاد حسین پرستار مدرس و بازیگر تئاتر، مهدی زمین پرداز و مهری آل آقا، بازیگران عرصه تئاتر و سینما، آیلا کریمی و محسن حاجی یوسفی از هنرمندان نیز در سالن نمایش حضور داشتند.
 
حجت الاسلام عباس رستمی، عضو شورای نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه هنر در قبال بدنه و فرهنگ جامعه را سنگین توصیف کرد و افزود: شاید مردم به دلیل مشغله‌های متعدد زندگی فرصت زیادی برای مطالعه نداشته باشند، اما می‌توان این فرصت را از طریق نمایش و فیلم در اختیار جامعه قرار داد.
 
او در ادامه، تئاتر «من، تو، ما، شما» را دارای ظرافت و زیبایی ارزیابی کرد و گفت: این تئاتر به معضلات اجتماعی، در بعد فرهنگی پرداخته و تضادهای موجود در اجتماع را با بیانی شعر گونه به چالش کشیده است. تضادها، فاصله‌ها و تفاوت‌هایی که به‌زعم من باید گفته شوند.
 
وی در ادامه استفاده از افراد سالمند در این نمایش را ستوده و آن را ارزشمند قلمداد کرده و افزود: باید کاری کنیم که سالمندان نیز احساس کرختی و خستگی نکنند.
 
همچنین «شاهد پیوند» مدرس دانشگاه هنر و معماری که علاوه بر سال‌ها سابقه بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، در جشنواره‌های متعددی حضور داشته و جوایز زیادی را نیز به خود اختصاص داده است، به رفیع زاده تبریک گفته، کار را قوی ارزیابی کرد و اضافه کرد: جمع کردن چند نفر به دور هم و آموزششان ذاتاً کار دشواری است و با توجه به رده‌ سنی این عزیزان و اجرای خوبی که شاهد آن بودیم، قطعاً تلاش شایان توجهی در این خصوص صورت گرفته است.

وی که یکی از بنیان‌گذاران کانون نمایش در فرهنگسرای امید بوده، با توجه به رده سنی بازیگران، برای حمایت بیشتر از چنین آثاری، اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم این حمایت‌ها مقطعی نباشند و این گروه حفظ‌ شوند و ظرفیت‌های آن همچنان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر رحمت امینی این نمایش را با عنوان تئاتر کاربردی ارزیابی کرده و در ادامه گفت: در دنیا علاوه بر تئاتر مرسوم که دانش آموختگان رشته نمایش در آن ایفای نقش می‌کنند، دسته دیگری از نمایش است که در آن از افراد غیرحرفه‌ای، از جمله کودکان و یا سالمندان با اهدافی خاص استفاده می‌شود.

وی افزود: در نمایش «من، تو، ما، شما» کارگردان با استفاده از توانایی‌های هر یک از این افراد سالمند، زمینه‌ای را فراهم آورده تا آن‌ها بتوانند در اوقات فراغتشان، زندگی تئاتری را تجربه کرده و با بروز توانمندی‌هایشان امید و نشاط دوباره‌ای را تجربه کنند.

دکتر امینی ادامه این روند را در امیدبخشی به سالمندان و باروری و طراوت بخشیدن به اوقات آنان، مثمر ثمر دانسته و برای تسری چنین اقداماتی در سایر مناطق شهر تهران، اظهار امیدواری کرد.

زهرا اشرفی، رییس فرهنگسرای امید، در توضیح هدف برگزاری کانون نمایش جهاندیدگان، به چارچوب‌های سبک زندگی اسلامی اشاره کرده و افزود: سالمند هیچ‌وقت منفعل نمی‌شود و سالمندان ما آن‌قدر از روحیه و انرژی بالایی برخوردارند که روح شادی را در فرهنگسرا منعکس می‌کنند. امیدوارم دیده شدن این روحیه و انرژی در سالمندان، تلنگری باشد برای جوانان تا به زندگی خود، نگاهی دوباره بیاندازند.

وی در خصوص امکانات فراهم شده از سوی فرهنگسرای امید برای شرکت سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی گفت: فرهنگسرای امید از سال ۸۰ در حال خدمات‌رسانی مستمر به سالمندان است و در این مدت، گروه‌ها و کانون‌های مختلفی ازجمله گروه کر و کلاس‌های هنری گوناگونی شکل گرفته و فعالیتشان تاکنون ادامه داشته است. گروه کر فرهنگسرای امید کنسرت‌های متعددی در فرهنگسرای ارسباران، وزارت کشور، وزارت رفاه و تعاون و برج میلاد برگزار کرده است. گروه نمایش نیز از سال ۸۷ تشکیل‌شده و تاکنون استادان بنامی چون منوچهر اکبر لو، شاهد پیوند، خسرو بامداد، رحمت امینی، حسین یکتا عربانی و راضیه رفیع زاده به آموزش در این گروه پرداخته‌اند.

اشرفی همچنین نسبت به ادامه روند فعالیت گروه نمایش ابراز امیدواری کرده و افزود: کلاس‌ها به‌طور روتین برگزار خواهد شد و همچنان در کلاس‌ها از حضور اساتید بنام عرصه‌ی نمایش بهره خواهیم برد.

روح‌انگیز مهرگان یکی از بازیگران نمایش «من، تو، ما، شما» که به همراه همسرش سید عبدالمجید رسولی در این نمایش ایفای نقش نمود، در مورد تأثیر این کار بر روحیه‌اش، آن را پر از کشش خوانده و گفت: با توجه به سن و سال ما انجام این کار، علاوه بر اینکه به دلیل حفظ متن‌های متعدد و ضرورت حضور ذهن و تمرکز، از آلزایمر جلوگیری می‌کند، تجربه تازه‌ای بود و روح تازه‌ای در زندگی ما وارد کرد.

لیلی جان اوامری، یکی دیگر از بازیگران این مجموعه که در اپیزود خود خنده را بر لبان تماشاچیان نشاند، گفت: دوست دارم که اگر شد، حتی یک لحظه، خنده را بر لب مردم بیاورم و از شادی مردم، شعف پیدا کنم.

ناصر ناصحی‌فر بازیگر ۸۰ ساله‌ای که در اپیزودی از این نمایش به تعزیه‌خوانی که بخشی از فرهنگ مردم این مرز و بوم است، پرداخته بود، علت اجرای خوبش را علاقه به اهل بیت(ع) و تشخیص درست کارگردان در این خصوص دانست و در ادامه، جمع بازیگران این نمایش را صمیمی خواند و اظهار امیدواری کرد، تلاششان بیشتر دیده شود و از جانب مسئولان، بیشتر مورد استقبال و توجه قرار گیرد.

این نمایش تا جمعه اول مردادماه بر روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند به نشانی ضلع شمال غربی چهار راه ولی‌عصر (عج)-تماشاخانه استاد مشایخی مراجعه کنند و برای خرید بلیت با شماره های 66979468 و 66979475 تماس بگیرند.

نظر شما