شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۸
کد خبر: ۸۸۶۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
در پنجمین جلسه «کودک خلاق» کتابخانه دکتر شهیدی مطرح شد
در جلسه «کودک خلاق» که به آموزش مهارت‌های نویسندگی می‌پردازد عنوان شد که توجه به جزئیات در فضاسازی مهم است.
توجه به جزئیات در فضاسازی مهم استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین جلسه از برنامه «کودک خلاق» که به آموزش مهارت‌های نویسندگی می‌پردازد، پنجشنبه ۴ شهریور ماه با حضور کیایی، کارشناس برنامه و با حضور نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی و داستان‌نویسی در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار شد.

هدف از برگزاری این کارگاه، گسترش و تقویت خوداتکایی و خودباوری و عزت ملی، آموزش اصول داستان‌نویسی، ایجاد خلاقیت و توانمندی در نوجوان از طریق نوشته‌های خودشان، کشف استعدادهای نهفته، تقویت حس خودباوری و اعتماد به نفس، تحلیل قصه‌ها از بعد روان‌شناختی، ایجاد فضایی امن برای بحث و گفتگو همانند کتابخانه، سود بردن از نوشتن برای کشف ارزش‌ها و توانایی‌ها، آشنایی با دیدگاه‌های متفاوت و نویسندگان به نام است.

 در ابتدای جلسه بچه‌ها داستان خود را درباره موضوعی که هفته گذشته مطرح شده بود مبنی بر اینکه تصور کنید در قایقی نشسته‌اید که سوراخ است؛ چه می‌کنید، را خواندند و بهترین داستان انتخاب شد.

در جلسه قبل طرز صحیح خلاصه کردن به بچه‌ها آموزش داده شد و امروز نوبت آنها بود که کتاب کوتاهی را تلخیص کنند و بخوانند. بخش دیگری که به آن توجه شد، فضاسازی بود. بچه‌های کلاس روش خلاصه کردن را خوب آموخته بودند اما با فضاسازی مشکل داشتند.

برای مثال در این جلسه از بچه‌ها خواسته شد تا اطراف را با دقت نگاه و  سپس شروع به تعریف کنند. خیلی از آنها به جزئیات و بیشتر آنها به چیزهای کلی اشاره کردند. بعد از اینکه تمام بچه‌ها فضا را توصیف کردند برای آنها توضیح داده شد که در بخش فضاسازی داستان به مواردی توجه کنیم که در داستان به کار می‌آید؛ مثلاً اگر توضیحی درباره پوستر روی دیوار می‌دهیم، باید در جایی از داستان این پوستر به کار آید و کسی پیغامی برای قهرمان روی آن بنویسد.

نکته دیگری که به آن پرداخته شد، شخصیت‌پردازی بود. برای فهم بهتر این موضوع از بچه‌ها خواسته شد چشمان خود را ببندند و قهرمان داستان خود را، دختر یا پسر در مقابل چشم خود به تصویر بکشند. برای اینکه بتوانند بهتر این تصویرسازی را انجام دهند، فاکتورهای مهم در شکل‌گیری ظاهر قهرمان از آنها پرسیده شد. اینکه دختر است یا پسر، قدش بلند است یا کوتاه، طرز لباس‌پوشیدنش اسپرت است یا نه و...

در جلسه «کودک خلاق» از بچه‌ها خواسته شد برای هفته بعد شخصیتی را که در خیال خود تصور کرده‌اند با تمام مشخصاتی که در ذهنشان است بنویسند و برای تمرین فضاسازی، اتاق خواب یا سالن پذیرایی خود را توصیف کنند.

نظر شما