جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۲
کد خبر: ۸۸۶۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کتابخانه شیخ کلینی (ره) دو طرح پیک کتاب برای نابینایان و کارگاه آموزش خط بریل را اجرا می‌کند.
آموزش خط بریل و اجرای پیک کتاب در کتابخانه شیخ کلینیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه شیخ کلینی (ره)، زیرمجموعه مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۰، ویژه‌برنامه‌هایی برای نابینایان علاقه‌مند به کتابخوانی برگزار می‌کند. منصور علیزاده اصل، مسئول امور نابینایان کتابخانه شیخ کلینی (ره) درباره پیک کتاب ویژه نابینایان گفت: این امکان از سال ۸۸ ایجاد شده و در آن کتاب‌ها داخل کیف‌های مخصوص با آرم سازمان و کتابخانه قرار می‌گیرد و به منازل نابینایان ارسال می‌شود. به گونه‌ای که اداره پست متوجه شود بسته برای نابینایان است، چون محتویات آن پیدا نیست.

وی افزود: علامت ما یک عصا و یک کتاب است و بسته‌ها را با همکاری پست منطقه ۱۸ به مناطق مختلف دو استان تهران و البرز می‌فرستیم و اعضای کتابخانه موظف هستند کتاب‌ها را با پست یا به صورت حضوری به کتابخانه بازگشت بدهند. ۳۰۰ عنوان و ۱۱۰۰ جلد کتاب بریل و ۵هزار عنوان کتاب صوتی در کتابخانه شیخ کلینی (ره) موجود است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

علیزاده تصریح کرد: تعداد اعضای نابینا که از پیک کتاب استفاده می‌کنند، حدود ۱۵۰ نفر هستند که به جز دریافت پستی کتاب، بعضی از اعضا به صورت حضوری نیز به کتابخانه مراجعه می‌کنند. 
وی درباره مشکلاتی که در راه گسترش پیک کتاب نابینایان وجود دارد، عنوان کرد: از لحاظ هزینه یک مقدار با مشکل مواجه هستیم و نیاز به حمایت داریم. کاری که پست برای ما انجام می‌دهد، یک خدمت اضافه است و نیاز به هزینه دارد. مشکل دیگری که داریم این است که به خاطر هزینه‌ها، بسته‌ها با پست عادی می‌فرستند و خیلی اوقات بسته مفقود می‌شود و به مقصد نمی‌رسد.

یکی دیگر از امکان‌های ویژه‌ای که این کتابخانه برای نابینایان ایجاد کرده، آموزش خط بریل است. علیزاده با بیان اینکه از سال ۸۴ این امکان وجود دارد، گفت: هر سال چندین نفر آموزش می‌بینند و مدت زمان دوره بستگی به استعداد و زمان هنرجو دارد. به طور متوسط طی سه تا چهار ماه آموزش کامل می‌شود و دوره آموزشی ما کاملاً رایگان است.

وی اضافه کرد: کلاس‌های بریل با تعداد نفرات کم انجام می‌شود، چرا که هر کس استعداد و شرایط متفاوتی دارد و نمی‌توان کلاس را به صورت گروهی برگزار کرد. مثلاً یک دانش‌آموز دوره ابتدایی نمی‌تواند با یک دانشجو سر کلاس بنشیند. 

شهروندان نابینا می‌توانند روزهای فرد به کتابخانه کلینی واقع در خیابان فدائیان اسلام، خیابان ۴۵ متری شهرری (بلوار شهید کریمی)، نرسیده به اداره گذرنامه مراجعه کنند و از آموزش خط بریل بهره‌مند شوند. شماره تلفن ۳۳۷۵۳۰۳۱ برای اطلاعات بیشتر اعلام شده است. 

نظر شما