جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۳
کد خبر: ۸۸۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
گفت‌وگو با مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ درباره جشنواره تابستانی
مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۹ نسبت به برگزاری برنامه‌های متنوع و استقبال خوب مخاطبان در جشنواره تابستانی ابراز خرسندی کرد و از برگزاری برنامه‌ای با عنوان جستاری در موسیقی مقامی طی دهه ولایت خبر داد.
قشر نوجوان نیاز به برنامه‌ریزی‌ بیشتری دارندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ و رییس فرهنگسرای مهر گفت: هرسال از نهادهای فرهنگی هنری انتظار می‌رود که بتوانند با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و تفریحی اوقات فراغت افراد را در روزهای گرم تابستان پر کنند. امسال نیز به مانند سال‌های گذشته جشنواره تابستانی با اجرای برنامه‌های متنوعی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: فصل تابستان امسال مانند چند سال گذشته با ماه مبارک رمضان آغاز شد که این موضوع حساسیت‌ ویژه‌ای می‌طلبید و بخشی از فعالیت‌های تابستانی را تحت الشعاع قرار داد. با این همه جشنواره تابستانی امسال از تنوع و تکثر در برنامه‌ها برخوردار بود که زمینه‌های مختلف دینی، آموزشی، سرگرمی و... را شامل شد. این موضوع باعث شد طیف گسترده‌ای از افراد باحضور موثر خود از این برنامه‌ها بهره ببرند.
 
رنجبریان با اشاره به برپایی فرهنگسرای زیارت در دهه کرامت گفت: یکی از برنامه‌هایی که طی جشنواره تابستانی از طرف ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فرهنگسرای مهر تکلیف شد، برپایی فرهنگسرای زیارت در عوارضی تهران-قم بود. مهیا کردن آن فضا و فراهم کردن شرایط مناسب، تجربه تازه‌ای بود. این ویژه برنامه که در قالب‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی اجرا شد، توانست باعث اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی و کمال آفرین اهل بیت(ع)، ایجاد شور و شوق معنوی و فراهم کردن روزهای به یادماندنی و شاد برای شهروندان، تمرین آداب و مهارت‌های مهربانی، فراهم آوردن زمینه‌های گسترش فضائل اخلاقی در جامعه، الگوسازی برنامه‌های فراگیر جریان ساز، محتوا محور با اثرگذاری بالا برای مخاطبان شود. خوشحالم از اینکه توانستیم به جامعه جدیدی خدمت فرهنگی کنیم و با استقبال خوبی هم مواجه شویم.
  
شب شعر «هشتمین سراج» یکی از ویژه برنامه‌‌های فرهنگسرای مهر بود که همزمان با ولادت امام علی‌بن موسی‌الرضا برگزار شد. رنجبریان دراین باره بیان کرد: امسال برای دومین سال پیاپی میزبان شاعران مطرح کشور همچون حمیدرضا شکارسری، پرویزبیگی حبیب‌آبادی و برخی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری منطقه و جمعی از شاعران آیینی شدیم. خوشبختانه اتفاق خوبی بود و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد. همچنین قرار است در هفته آینده همزمان با سالروز فاجعه منا مجموعه‌ای از اشعار شاعران کشور مرتبط با فاجعه منا که از سوی انتشارات شهرستان ادب گردآوری شده، رونمایی شود که جزو برنامه‌های تاثیرگذار خواهد بود.

سعید رنجبریان در معرفی دیگر برنامه‌های این منطقه ابراز کرد: برگزاری کارگاه‌های مختلفی برای بچه‌ها مانند کارگاه از ایده تا اختراع، اجرای نشست‌هایی در زمینه‌های مختلف، نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان، همچنین اجرای برنامه «آدینه‌ها عیدند» در بوستان مجاور فرهنگسرای مهر از جمله برنامه‌های موفقی است که در فصل تابستان برگزار شد.

رییس فرهنگسرای مهر در ادامه از دغدغه خود برای اجرای برنامه‌های موثر برای گروه سنی نوجوانان گفت و افزود: همواره جای خالی برنامه‌های مناسب برای گروه‌های نوجوان وجود دارد. معمولا کمترین برنامه برای این گروه سنی اجرا می‌شود. این در حالی است که بخش کودک و بزرگسال همیشه دیده می‌شود اما توجه کافی به بخش نوجوان و جوان وجود ندارد. گاه سعی می‌شود این خلا را با برنامه‌هایی مانند پاتوق کتاب پر کنیم اما  این کافی نیست و لازم است که برنامه‌ریزی بیشتری صورت دهیم و برنامه‌های متعددی اجرا کنیم.

وی در معرفی یکی دیگر از برنامه‌های این منطقه بیان کرد: افراد حاضر در این محل بیشتر آذری زبان هستند و ما نیز تلاش می‌کنیم حتما برنامه‌هایی متناسب با این قشر ترتیب دهیم. یکی از این برنامه‌ها مسابقه آشپزی سفره باصفا بود که ویژه غذاهای بومی آذری زبان‌ها تدارک دادیم. استقبال خوبی از این برنامه صورت گرفت و افراد با غذاهای بومی محل خود در این مسابقه شرکت کردند که در این برنامه هم حضور پررنگ آذری زبان‌های محل را طی این برنامه شاهد بودیم و هم باعث احیای تعدادی از غذاهای محلی ایشان بود. یکی دیگر از برنامه‌هایی که متناسب با همین قشر از افراد محله برگزار خواهیم کرد، جستاری در سبکی از موسیقی آذری یعنی مقامات خواهد بود. این برنامه که در دهه ولایت (از عید قربان تا عید غدیر) برگزار می‌شود با حضور استادان برجسته در این حوزه به بررسی تاریخ و پیشینه این نوع از موسیقی می‌پردازد.

نظر شما