شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۲
کد خبر: ۸۸۷۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
در همایش تقدیر از ۸۰۰ برگزیده رازهای آسمانی مطرح شد
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور در اختتامیه جشنواره رازهای آسمانی یادآور شد: متأسفانه حقایق این کتاب آسمانی برای بسیاری از افراد بخصوص جوانان هنوز مکشوف نیست که این ضعف بزرگی برای همه ماست که نتوانستیم این انوار را آنگونه که باید و شاید نشان دهیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اختتامیه مسابقه «رازهای آسمانی» عصر روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور معاون آفرینش و اجرای معاونت فرهنگی و جمعی از مدیران فرهنگی هنری مناطق در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
ملوک سیدآبادی، رییس فرهنگسرای اخلاق و دبیر اجرایی مسابقه «راز های آسمانی» در ابتدای این مراسم گفت: مسابقه «رازهای آسمانی» با محوریت تکریم زندگی در قرآن، در ماه مبارک رمضان در شهر تهران برگزار شد.
 
سید آبادی با اشاره به موضوعات مسابقه در سال های قبل، گفت: در سال‌های گذشته این مسابقه با موضوعاتی از جمله روزه‌داری و قرآن، نماز و قرآن، اخلاق در قرآن، فضائل اخلاقی با محوریت قرآن برگزار شده است.

حقایق کتاب آسمانی برای بسیاری از ما مکشوف نیست

وی ادامه داد: امسال نیز این مسابقه با موضوع «تکریم زندگی در قرآن» در دستور کار قرار گرفت و با همکاری فرهنگسرای قرآن و کارشناسان قرآنی سؤالات مسابقه طراحی و در کنار آن دعای همان روز به همراه یک حکمت از استاد رنجبر به همراه شرح های متناسب با آن تهیه شد.

دبیر اجرایی مسابقه رازهای آسمانی به شرکت کارکنان شهرداری در این مسابقه اشاره و اظهار داشت: امسال برای نخستین بار از طریق سیستم اتوماسیون اداری این مسابقه برای تمام کارکنان مدیریت شهری ارسال شد که شاهد شرکت آنها بودیم.

ملوک سیدآبادی افزود: همچنین برای اولین بار امسال امکان شرکت نمازگزاران هم فراهم شد و در پنج مسجد محوری هر منطقه از مناطق شهری تهران نیز برگزار شد که حضور نمازگزاران نیز در این مسابقه چشم‌گیر بود.
 
دبیر اجرایی مسابقه رازهای آسمانی بیان داشت: روزانه به‌طور میانگین ۲ هزار و ۳۴۶ پیامک پاسخ مسابقه به سامانه پیامک ارسال می‌شد که ۸۹ درصد از پیامک‌ها پاسخ درست بود. همچنین از طریق سامانه پاسخ درست نیز از ساعت ۲۴ به پیام دهندگان ارسال می‌شد.
 
سیدآبادی افزود: در این مسابقه ۲۸ سازمان، موسسه، شرکت و حوزه‌های ستادی شهرداری تهران شرکت کردند.
 
وی در پایان گفت: امید که این مسابقه شرایط انس با آیات نورانی کلام وحی در باب زندگی را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده باشد.

حقایق کتاب آسمانی برای بسیاری از ما مکشوف نیست

حجت الاسلام حسن ناصری پور دیگر سخنران این مراسم. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به غافل ماندن مردم از قرآن گفت: متأسفانه در این شهری که دارای ۹ میلیون جمعیت است حقایق این کتاب آسمانی برای بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان هنوز کشف نشده است که این ضعف بزرگی برای همه ماست که نتوانستیم این انوار را به صورت واقعی و آنگونه که باید و شاید نشان دهیم. همه این کارها و فعالیت‌ها در لوای مسابقات و جریانات فرهنگی قرآنی برای این است که شاخص بهتری از این موضوع داشته باشیم زیرا که ناپسند است پایتخت ام‌القرآی جهان اسلام در موضوعات اجتماعی و فرهنگی جایگاه مطلوبی نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: به طور مثال در این هفته که هفته ازدواج است موج ازدواج، موضوعات طلاق و علت‌های آن را ببینید که البته خدا را شکر امسال نسبت به سال گذشته در همین برهه زمانی آمار طلاق در شهر تهران کمتر شده که البته متأسفانه این مطلب زیاد رسانه‌ایی نشد.
 
حجت‌الاسلام ناصری‌پور تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف این سازمان در حوزه‌های مختلف با بستر آموزش، ارتقای فرهنگ رفتاری مردم است؛ متأسفانه امروزه در بحث تعاملات و ارتباطات بسیار ضعیف هستیم، رفتار امروز ما نسبت به همسایگان در یک آپارتمان چگونه است که گاهی حتی از مرگ همسایه نیز با خبر نمی‌شویم؟ چرا ما نسبت به دین کم غیرت شده‌اییم؟ که این رفتار در کرامات زندگی اثر می‌گذارد و جاهایی دیگر از اجتماع سبب بد جلوه کردن موضوعات شده مثلاً کسی یک خطایی می‌کند ما چگونه نسبت به آن رفتار می‌کنیم؟ بازگو کردن این گناه، اشاعه فحشا خود گناه بزرگی است.

معاون فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: چند سال است که مقام معظم رهبری در رابطه با اسراف و اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی توصیه‌های دارند اما در سطح مسئولان فرهنگی و یا دیگر مسئولان چه اقدام درست عملیاتی اتفاق افتاده است؟ که اگر اتفاقی هم افتاده است به علت درک و فهم مردم بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه این اتفاقات در عرصه اجتماعی نیز خود را نشان می‌دهد به‌طور مثال؛ کسی که چندسالی در جایگاهی خدمت‌گذار مردم شهر بوده است طی یک موضوع سیاسی که هیچ ارتباطی با شخص نداشته یک جریان سیاسی برای او درست می‌کنند و این خدمت‌گذار را به مسلخ می‌برند که این کرامت و روش انسانی نیست. در خیلی اتفاقات دیگر هم همین است در نتیجه رازهای آسمانی با تکریم زندگانی قصد دارد این مسیر را در قالب یک مسابقه تبیین می‌کند. 
 
حجت الاسلام ناصری‌پور تصریح کرد: سال گذشته دکتر صلاحی اعلام کردند که کلاس‌های قرآن رایگان برگزار شود، در پایان این طرح مشخص شد که ۵۰۰ نفر در این دوره از کلاس‌ها شرکت کردند که بیشترشان افراد ۶ تا ۱۸ ساله بودند و در بین همه رشته‌های حفظ، روخوانی و مفاهیم، رشته مفاهیم با ۳۷ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داد.
 
معاون فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: این امر به این معناست که ما دیگر به عنوان یک سازمان فرهنگی امکان رشد این جریان را نداشتیم و باید دست به دامان مساجدی می‌شدیم که امکان انجام این فعالیت را دارند که با استقبال خوبی از سوی مساجد نیز روبه‌رو شدیم اما این جریان و اتفاق خوب را هیچ خبرگزاری منعکس نکرد ولی متأسفانه اتفاقات بد را خیلی سریع نشر می‌دهند و فضای منفی در جامعه ایجاد می‌کنند، چرا به این اتفاق خوب اشاره نمی‌کنند؟ چرا ادبیات و نگاه ما تغییر کرده است که کارهای خوب یک فرد را فراموش می‌کنیم و فقط کار اشتباه آن را می‌بینیم؟
 
وی گفت: متأسفانه این‌ها ضعف‌هایی است که همیشه بوده اما آنچه مهم است این است که به هم آموزش دهیم قرآن از ما چه خواسته؟ اگر روی موضوعی خوب کار کنیم به طور قطع نتیجه خوبی خواهیم گرفت اما این سیاه نمایی‌ها و بد جلوه دادن بسیاری از موضوعات سمی است که باید فکری به حال آن کرد.

وی در پایان از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش «بوسه بر دستان مادر» که روز ۲۵ ذی‌الحجه به مناسبت روزه خانواده و سالمند در فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود، خبر داد.

حقایق کتاب آسمانی برای بسیاری از ما مکشوف نیست

همچنین در این مراسم از پیشکسوت عرصه حفظ قرآن کریم، روحانی حافظ کل قرآن حجت الاسلام محمد حسن مقدسی که سال‌ها در نماز جمعه تهران خدمت می کند، تجلیل شد.

حجت الاسلام مقدسی در سخنان کوتاهی با توصیه به خواندن قرآن کریم، گفت:در مورد قرآن این آیه را تذکر بدهم که قرآن شریف می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ»، آنچه میسر است و می توانید قرآن بخوانید.

این روحانی حافظ قرآن در شرح مختصر این آیه، اظهار داشت: خداوند در آیه آخر سوره مزمل می‌فرماید: «خدا می‌داند گاهی بعضی از شما مریض هستید، عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى، و خدا می‌داند بعضی از شما دنبال کار و کوشش هستید، وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ، و خدا می‌داند بعضی از شما مرزدار هستید و در میدان جنگید، وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، باز در ادامه آیه می‌فرماید: فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ».

وی ادامه داد: این آیه می‌فرماید ای آقای مریض، خانم مریض، برادر و خواهری که در کار تجارت هستید، آقایانی که در میدان جنگ هستید، چقدر می‌توانید قرآن بخوانید؟ اصلا نمی‌توانید بخوانید، فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ پس آنچه را که می‌توانید از قرآن بخوانید.

حقایق کتاب آسمانی برای بسیاری از ما مکشوف نیست

در پایان این مراسم از۸۰۰ برگزیده در دو بخش کارکنان مدیریت شهری و نمازگزاران تهرانی تقدیر شد.
مطالب مرتبط
برچسب ها: رازهای آسمانی ، قرآن
نظر شما