شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۲
کد خبر: ۸۸۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
در سی‌امین نشست مدیران سازمان فرهنگی هنری مطرح شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست معاونان، مدیران کل و مدیران صف و ستاد مطرح کرد: قرارگاه فرهنگی با مسئولیت مدیران فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه تهران تشکیل می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سی‌امین نشست معاونان، مدیران کل و مدیران صف و ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با موضوع قرارگاه مرکزی جهاد فرهنگی روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه، همزمان با روز عرفه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 
  
استقبال از موسسات فرهنگی مردم‌نهاد در سازمان فرهنگی هنری
 
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به اهمیت ویژه روز عرفه گفت: اگر شب قدر را بهترین شب سال تلقی کنیم، بهترین روز سال هم روز عرفه است که روز دعا و اعلام نیاز به درگاه خداوند است. امام صادق (ع) می‌فرمایند خدا در روز عرفه قبل از توجه به ساکنان عرفه، به زوار امام حسین (ع) نگاه می‌کند. زائر بودن هم لزوماً به معنی مجاور بودن نیست. خدا انشالله به ما توفیق بدهد که از برکات این روز بهره ببریم. 
 
تشکیل قرارگاه فرهنگی با هدف کار جهادی در حوزه فرهنگ

ناصری‌پور تصریح کرد: درباره بحث جلسه امروز، موضوعی بود که از دو سه ماه پیش در دستور کار رییس سازمان فرهنگی هنری قرار داشت. به نظرم قرارگاه فرهنگی یک کار زمین‌مانده در سازمان است. از همان ابتدای سال‌های ۷۸ و ۷۹ که جریان ادغام وزارت جهاد و وزارت کشاورزی مطرح بود، آقای صلاحی مدیر این قرارگاه بودند و اردوهای جهادی از آن موقع شکل گرفت، اردوهایی که رهبری از آن به عنوان شگفتی یاد کردند.
 
وی ادامه داد: امروز گروه‌های متعددی به مراکز مختلف سازمان مراجعه می‌کنند و می‌خواهند در کار فرهنگی همکاری کنند، ولی گاهی موفق نمی‌شوند. بعضی وقت‌ها قوانین دست و پا گیر هستند، بعضی وقت‌ها هم تشخیص داده می‌شود کارهای سازمان مهم‌تر است. سازمان فرهنگی هنری از لحاظ جذب اعتماد مردم رتبه اول را دارد. مهد کودک‌های سازمان با ۱۰۰ درصد ظرفیت دارد کار می‌کند و این نشانه اعتماد است. 

تشکیل قرارگاه فرهنگی با هدف کار جهادی در حوزه فرهنگ  

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه کار جهادی فکر جهادی می‌خواهد، اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم در شهر تهران در موضوع فرهنگ باید یک کار بزرگتر انجام شود. مجموعه سازمان باید کار بیشتری انجام دهد تا به نتیجه مطلوب برسیم. کار فرهنگی باید مؤثر و به هنگام باشد، اما بعضی کارهای ما اینطور نیست.
 
وی اهداف قرارگاه مرکزی جهاد فرهنگی را تبیین کرد و گفت: ۱-تعیین نیازها و اولویت‌ها: فضای مجازی و خانواده پایدار برای زوج‌هایی که پنج سال ابتدایی زندگیشان را می‌گذرانند، اولویت‌های اصلی هستند. ۴۶ درصد طلاق‌ها متعلق به این دسته است. سازمان در این حوزه بی‌تأثیر نبوده و کارگاه‌ها و جلسات مشاوره زیادی داشته است. 
۲- شناسایی گروه‌های بالفعل و حمایت از گروه‌های بالقوه: باید یک آغوش باز برای مؤسسات فرهنگی مردم‌نهاد ایجاد شود و در کنار آن گروه‌هایی را هم باید تشکیل دهیم. البته باید گروه را بشناسیم و مطمئن باشیم که در مسیر ولایت و انقلاب هستند.
۳-تأمین ملزومات: باید تمهیدی اندیشیده شود که جریان قرارگاه فرهنگی در دستور کار مناطق قرار بگیرد.
ناصری پور اظهار کرد: باید درهای فرهنگسراها را به روی مردم باز کنیم که گروه‌های مردمی استعدادهایشان را شکوفا کنند. امروز باید در این‌باره به یک مفاهمه برسیم و انشالله به برکت امروز این کار انجام شود و ما شرمنده شهدا و مقام معظم رهبری نشویم.

صلاحی: در قرارگاه فرهنگی همه باید به خط شوند

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نیز دیگر سخنران نشست مدیران بود و صحبت‌هایش را با اهمیت توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: همه نیروهای متعهد، مخاطب پیام رهبری هستند. هر جا صحنه را خالی کردند، غیرخودی‌ها جا را پر می‌کنند. آن جمله امام (ره) که نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد، سازمان فرهنگی هنری باید این جمله را بازتعریف کند.
 
وی ادامه داد: حتماً آل سعود نااهل است، این اولین باری بود که رهبری شجره ملعونه را معرفی کردند. من در این سال‌ها به این شکل نشنیده بودم. هستند کسانی که حاضرند با آل سعود هم دست بدهند، اگر یک صندلی فرهنگی را خالی کردیم اینها بر سر کار می‌آیند. هر تفکری که از جریان اصیل انقلاب اسلامی فاصله بگیرد، به همان مقدار به تفکر مقابل نزدیک می‌شود و آرام‌آرام خودش را در دامن غرب می‌بیند.
 
صلاحی تصریح کرد: درباره جریان املاک شهرداری، بارها گفتیم که اگر خلافی صورت گرفته باید رسیدگی شود. هدف آنها نشانه گرفتن مدیریت جهادی کسانی است که کارهای عمرانی‌ای مثل بزرگراه امام علی (ع)، دریاچه شهدای خلیج فارس و... را در کارنامه دارند. البته ضعف‌هایی هم حتماً هست، ولی یک جریان ضد فرهنگ جهادی هم وجود دارد. 
 
تشکیل قرارگاه فرهنگی با هدف کار جهادی در حوزه فرهنگ

مشاور شهردار تهران قوی‌ترین مجموعه منابع انسانی را کارکنان سازمان فرهنگی هنری دانست و عنوان کرد: نه اینکه ما اشکال نداریم، حتماً باید بیشتر کار کنیم، ولی در حال حاضر در سازمان‌های موجود سازمان فرهنگی هنری رتبه بهتری دارد. روزی ۵۰-۶۰ برنامه مفید در سراسر تهران توسط این سازمان در حال برگزاری است. 
 
وی افزود: امروز مطالبه مقام معظم رهبری و دکتر قالیباف قرارگاه فرهنگی است. خوشخبتانه ما هم امروز موضوع قرارگاه را ابلاغ کردیم. رئیس سازمان مسئول این قضیه است و معاونان و مدیران در دبیرخانه حضور خواهند داشت.
 
صلاحی درباره ظرفیت بالای مساجد گفت: به مسجد توجه کنید؛ مسجد پایگاه مهمی است و جریان فرهنگی معاند با آن مقابله می‌کنند. ولی جریان فرهنگی مومن به انقلاب کارش در مسجد است. خیلی ضروری است که برای مسجد سرود بسازیم، مساجد را به اهالی محله‌ها معرفی کنیم. در قرارگاه فرهنگی باید ابتکار عمل را به دست بگیریم. ما فکر می‌کنیم فقط فرهنگسرا و خانه فرهنگ و کتابخانه داریم، اما سازمان فرهنگی هنری حداقل با دو میلیون نفر ارتباط فرهنگی دارد. در جریان قرارگاه فرهنگی همه باید به خط شوند؛ همه معاونت‌های شهرداری، همه شهرداران مناطق، شهرداران نواحی و سایر نهادهای مرتبط با شهرداری در این مسئله وظیفه دارند. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به ظرفیت‌های بالای سازمان اظهار کرد: شهریاران جوان ادعایش این است که ۲۵ هزار نفر حلقه اول جوانانش است، باید این جوان‌ها را با فرهنگسراها ارتباط دهد. ببینید چقدر ظرفیت داریم، کدام سازمان این همه امکان دارد؟ سازمان سالن سینما، انتشارات، نگارخانه، سالن تئاتر، کتابخانه و... دارد. 
 
وی در پایان با بیان اینکه قرارگاه فرهنگی در هر منطقه‌ای با مسئولیت مدیر فرهنگی هنری منطقه تشکیل می‌شود از زحمات همه کارکنان و مدیران سازمان تشکر کرد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: قرارگاه فرهنگی
نظر شما