جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۸
کد خبر: ۸۸۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
عصر دیروز ۲۷ شهریورماه نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز گذشته آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت با حضور جمال بافرانی شهردار منطقه ۲۱، اسفندیار آزاده، معاون اجتماعی فرهنگی منطقه ۲۱، سید احمد موسوی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۱، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان صنعتگر منطقه و خانواده‌هایشان در سینما قنوس برگزار شد.

در ابتدای این آیین اسفندیار آزاده به خوش‌آمد گویی به حاضران و تشکر از حضور ایشان پرداخت و ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: در ابتدا اشاره‌ای به عید بزرگ غدیر خواهم کرد و سپس در باب این جشنواره نکاتی را عرضه می‌کنم. عید غدیر و عید ولایت و امامت امیرالمؤمنین که عدالت مظلوم و مظهر اسلام حق برای ماست، درس‌های فراوانی دارد. شاید یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که امیرالمؤمنین به ما می‌دهد این است که درحالی‌که حاکم حکومت اسلامی است و مرد بزرگی است در کنار نماز شب و گریه سحر خود شخصاً نان و خرما بین لایه‌های زیرین آن روزگاران کوفه توزیع می‌کرد.
 
تلطیف نگاه نسبت به صنعت
 
وی نسبت به جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت بیان کرد: به نظر من فرصت فوق‌العاده است برای آغاز یک راه برای شناخت مسئولیت‌های اجتماعی و برای اینکه هم نگاه ساکنان را نسبت به صنعت لطیف‌تر کنیم و هم صنعتگران و کسانی که سال‌های متمادی نسبت به رونق اقتصادی این کشور فعال بودند نسبت به جامعه‌ای که در درون آن واقع شدند احساس مسئولیت اجتماعی کنند.

اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت برگزار شد

اسفندیار آزاده ادامه داد: اگر نیم نگاهی به این موضوع توجه بشود اگر حس بکنیم کسانی که همسایه ما هستند با نگاه و رویکرد جدید می‌توانیم نگاه‌های آنان را معطوف به دودی که از کارخانه ما بیرون می زند، سر و صدایی که از کارخانه ما بیرون می‌جهد لطیف‌تر و مهربانانه‌تر کنیم؛ به نظر می‌رسد هم احساس آرامش وجدانی بیشتری داریم و هم همراهی و حس همدلانی بیشتری برای خودمان در جامعه ایجاد کردیم و به رونق اقتصادی جامعه‌ای که متأثر از برخی از ضایعات صنعتی ماست، کمک کردیم. 

معاون فرهنگی اجتماعی منطقه ۲۱ با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از فضای منطقه ۲۱ را صنعت پوشش داده، افزود: این منطقه می‌تواند در آموزش کارآفرینی و اشتغال سهم به سزایی برای همسایگان خویش ایفا کند زیرا همه می دانیم اگر اشتغالی ایجاد شود هم آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند هم ضریب افزایش امنیت ملی ما بالا می‌رود و هم کرامت و عزت مردم برای تأمین حداقل‌های زندگی آسیب نمی‌بیند.

نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت نقطه آغازی برای تغییر در رفتار

اسفندیار آزاده در خصوص این جشنواره توضیح داد: این جشنواره می‌تواند نقطه آغازی برای این مفهوم باشد که یک تعامل و تغییری در رفتارهاست. در منطقه ۲۱ در یکی از محلات که حضور پیدا کردیم فقرایی بودند که زندگی‌شان یک دوره بعد از غارنشینی را ترسیم می‌کرد. می‌توانیم در مسئولیت‌های اجتماعی که تعریف می‌کنیم در تعامل بین صنعت شهرداری و شهروندان ارتباط ارگانیک را برقرار کنیم که حس همدلانه و مسالمت آمیز ایجاد بشود و اتفاقات مبارک بیشتری را برای شهروندان رقم بزنیم. همچنین  این جشنواره که هنرمندان صنعتگر یا صنعتگران هنرمند را در حوزه‌های مختلف شناسایی کند می‌تواند ترکیبی فوق العاده زیبایی را رقم بزند تا براساس حس شیعی گری و در عیدغدیر یک پایه مناسبی را تعریف کند و یک سال دیگر بگوید که حرف‌هایی که در جشنواره زدیم برپایه غدیر در منطقه ۲۱ بازتولید شد.
.
وی افزود: امیدوارم از این فرصت نهایت بهره را ببریم و تعامل دو، سه و چند جانبه داشته باشیم تا آسیب دیدگان در حوزه صنعت را یاری بدهد این جشنواره گامی باشد برای احیای مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای پیوند سکونت، فرهنگ و صنعت.

اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت برگزار شد

در ادامه محسن الطافی گوشه‌هایی از بیانیه پایانی اولین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت را خواند و گفت: مدیریت منطقه ۲۱ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت و مساعدت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۲۱ در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده، با مشارکت صنایع و کارخانجات، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت کرد. بدون تردید مشارکت بخش‌های فرهنگی هنری و صنعتی می‌تواند زمینه‌ساز تأثیرات بسیار مثبت و متعالی در جامعه کارکنان و عزیزان زحمت کش و هنرمندان شاغل در بخش صنعت بوده و ایجاد کننده شبکه بزرگ هنرمندان صنعتگر شود. این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری و احساس مسئولیت تمامی بخش‌های مرتبط با موضوع. 

محمد تهمتن‌نژاد نیز به مناسبت روز شعر و ادب پارسی پشت تریبون رفت و بعد از سخنانی پیرامون حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شعر «مادر» شهریار و چند شعری از خود را به سمع و نظر حاضران رساند.

فراخوان هنرمندان صنعتگر کارخانه‌های منطقه ۲۱ در حوزه‌های نقاشی، نگارگری، فیلم‌نامه و نمایشنامه‌نویسی، هنرهای ترکیبی و خوشنویسی، شعر و داستان کوتاه، کاریکاتور، موسیقی، مجسمه‌سازی، گرافیک و تصویرسازی از ابتدای مردادماه ۹۵ اعلام شد که ۱۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در پایان ۲۱ اثر برگزیده با داوری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شد.

اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت برگزار شد

تقدیر از برگزیدگان

پس از تقدیر از خانواده شهید مدافع حرم اسدالله ابراهیمی که از شهدای صنعتگر بود، اسامی برگزیدگان اعلام و جوایزی به ایشان اهدا شد.

در رشته کاریکاتور – مقام اول- سید داوود کاظمی

در رشته حجم و مجسمه -  مقام اول – جواد فصیح

در رشته هنری شعر – مقام اول – محمد جعفری و مقام دوم: شهرام جهان مهر

در رشته خوشنویسی- مقام اول: علی طوفانی و مقام دوم: حمید دانا منش

در رشته عکاسی-  مقام اول: احسان ایران دوست و مقام دوم: اکرم ریاحی و مقام سوم: داوود برجلو

در رشته موسیقی- مقام اول: رسول ابراهیمی، مقام دوم: داوود برجلو و مقام سوم: داوود حسین خانی

در رشته نقاشی- مقام اول: محمد رضا زاده و مقام دوم: اسماعیل عزیزی

در رشته صنایع دستی- مقام اول: هادی سلمانی، مقام دوم: علی یار محمدی خامنه و مقام سوم: مرتضی امیری

در رشته گرافیک- مقام اول: بهاره ایراندوست

در رشته تصویرسازی- مقام دوم: اکرم ریاهی

در رشته داستان کوتاه- مقام اول: محمد خلیلی و مقام دوم: مهدی محمدی اصل

در رشته فیلمنامه نویسی- مقام اول: محمد خلیلی

در پایان تمامی شرکت کنندگان عکس یادگاری گرفتند و جوایزی نیز به ایشان تقدیم شد و اجرای موسیقی سنتی نیز از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

نظر شما