جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۸
کد خبر: ۸۹۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
سی و یکمین نشست معاونان، مدیران کل، مدیران صف و ستاد، روسای فرهنگسراهای خاص و تابعه و مدیران عامل مؤسسات برگزار شد و در این نشست علاوه بر ارزیابی ویژه‌برنامه «جلوه سوگ»، جزئیات طرح «جهاد مهربانی» تشریح شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سی و یکمین نشست معاونان، مدیران کل، مدیران صف و ستاد، روسای فرهنگسراهای خاص و تابعه و مدیران عامل مؤسسات روز شنبه ۲۴ مهر ماه در ستاد سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 
 
ناصری پور: طرح «جهاد مهربانی» کلید می‌خورد
در ابتدا حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به ارائه گزارشی از ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» پرداخت و گفت: برنامه‌هایی که امسال برگزار شد مورد استقبال گسترده مردم تهران قرار گرفت. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱ در کهف الشهدا برنامه خوبی برگزار کردند. منطقه ۱۵ علاوه بر تعزیه که هر سال داشت، «کاروان سرخ بصیرت» را راه‌اندازی کرد که گروهی از عزاداران حسینی از فرهنگسرای خاوران به سمت میدان امام حسین (ع) حرکت کردند و در میدان به اجرای تعزیه پرداختند.
 
«جهاد مهربانی» آغاز می‌شود / طرحی برای کودکان بازمانده از تحصیل

وی افزود: همایش «واجب فراموش شده» نیز در منطقه ۸ به خوبی برگزار شد و در رسانه‌ها بازتاب داشت و بالاخره برنامه‌های ویژه میدان امام حسین (ع) که جمعیت زیادی در آن حاضر بودند. هم نمایشگاه‌های خوبی در میدان برپا شده و هم کارهای میدانی خوبی صورت گرفته است. بالاخره پس از چند سال این میدان به عنوان یک مکان آیینی و مرکز تجمع عزاداری بین مردم جا افتاده است. 
 
ناصری‌پور تصریح کرد: از همه دست اندرکاران برنامه جلوه سوگ سپاسگزارم و امیدوارم بتوانیم تا پایان این برنامه خدمت کنیم و همچنین نقص‌های موجود را از بین ببریم، چرا که خیل عظیم جمعیت می‌طلبد که کار جدی و شایسته انجام دهیم. 
  
«جهاد مهربانی» آغاز می‌شود / طرحی برای کودکان بازمانده از تحصیل

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در بخشی دیگر از سخنانش به شرح برنامه «جهاد مهربانی» پرداخت و عنوان کرد: از ۴۰ روز پیش جلساتی در شهرداری تهران تشکیل شد که همه نهادهای فرهنگی وحدت رویه داشته باشند و ماجرا از اینجا شروع شد که در یک جلسه‌ای صحبت از آسیب‌های اجتماعی شد و قرار بر این شد که دستگاه‌های فرهنگی طرحی با عنوان «جهاد مهربانی» اجرا کنند که با توجه به ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری، در طول ۶ ماه آینده اصلی‌ترین کار سازمان این موضوع خواهد بود.
 
وی ادامه داد: فاز اول تحصیل است. در تهران ۱۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای آنها کاری انجام دهیم. طرح در فاز اول در یک فرصت ۴۵ روزه به نتیجه می‌رسد و تا پایان دی ماه انشالله اعلام می‌کنیم که کودک بازمانده از تحصیل نداریم. این موضوع ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی دارد که باید به آن توجه شود.

ناصری‌پور در تشریح این طرح گفت: در فاز اول سه وظیفه بر عهده شهرداری است: آموزش تحصیلی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و توانمندسازی کودکان برای اشتغال در آینده. مشابه این طرح پیش‌تر در منطقه ۱۲ به صورت آزمایشی اجرا شده که موفقیت‌آمیز بوده است. در «جهاد مهربانی» چهار نوع مخاطب داریم: گروه اول کودکانی هستند که مراجعه می‌کنند یا کسی آنها را معرفی می‌کند، گروه دوم گروه‌های حامی هستند، کسانی که می‌خواهند کمک کنند و باید آنها را شناسایی کنیم، گروه سوم همیارها هستند، همان مددکارهایی که کمک می‌کنند و گروه چهارم مؤسسات خیریه مردمی هستند که تعدادشان هم بسیار زیاد است. 

وی اضافه کرد: بعد از اینکه شناسایی انجام شد، بخشی از کار آموزش کودکان به عهده سازمان فرهنگی هنری گذاشته می‌شود. این کودکان شرایط سختی داشته‌اند. در نتیجه باید خدماتی مثل غذای گرم هم به آنها بدهیم. تاکید شهردار تهران بر این بود که باید روی نیروهای مردمی حساب ویژه‌ای باز کنیم.
 
ناصری‌پور در پایان تاکید کرد: این طرح بعد از ابلاغ رئیس سازمان فرهنگی هنری در ۶۰ روز اجرا می‌شود و این توقع را از ما دارند که کار ویژه و جهادی انجام دهیم. معاونت اجتماعی سراهای محله را فعال می‌کند و سازمان فرهنگی هنری فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌ها را به کار می‌گیرد. امیدواریم همه مراکز به طور ویژه و با توان مضاعف در این طرح همکاری کنند. 
 
صلاحی: سازمان فرهنگی هنری خط مقدم «جهاد مهربانی» است
محمود صلاحی نیز با تسلیت گفتن روزهای حزن و اندوه اهل بیت (ع) بیان کرد: سال گذشته اولین سالی بود که سازمان فرهنگی هنری میدان امام حسین (ع) را تحویل گرفت و خوب هم کار شد، ولی امسال کم‌نظیر بود، به قدری که ۱۵۰ هیئت در میدان حضور یافتند و به عزاداری پرداختند. همچنان هم حضور مردم ادامه دارد و برنامه‌ها در حال برگزاری هستند. به دلیل اهمیتی که میدان امام حسین (ع) از لحاظ فرهنگی دارد، باید مدیری برای آن داشته باشیم و در نمودار سازمانی باید این مسئله را پیش‌بینی کنیم. 

طرح «جهاد مهربانی» آغاز می‌شود

وی عملکرد دسته عزاداری فرهنگسرای خاوران با عنوان «کاروان سرخ بصیرت» را مثبت دانست و گفت: شبکه‌های سه، خبر و مستند حضور جدی‌ای برای پوشش خبری جلوه سوگ در میدان امام حسین (ع) داشتند. از شبکه تهران هم توقع زیادی بود اما حضور کافی نداشتند. انعکاس خیلی مهم است، باید به جایی برسیم که میدان امام حسین (ع) هر روز در تلویزیون برنامه داشته باشد. 
 
صلاحی افزود: دسته عزاداری‌ سازمان فرهنگی هنری هم برای سال اول قابل قبول بود. هیئت مکتب الصادق تصویب شده و انشالله این دسته هر سال هشتم محرم بیرون می‌آید. یک هیئت زنجیرزن هم در کنار دسته باید به وجود بیاید که پسران نوجوان در آن زنجیرزنی کنند. خود سازمان فرهنگی هنری باید یک هیئت سینه‌زن داشته باشد که برای سیدالشهدا به طور جدی اقامه عزا کند. برای اربعین فرصت هست و باید این کار را بهتر انجام دهیم و دسته باشکوهی داشته باشیم. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری درباره طرح «جهاد مهربانی» هم سخنانی را ایراد کرد و گفت: باید این طرح را جدی بگیریم. شهردار تهران از سازمان فرهنگی هنری انتظار ویژه‌ای دارد؛ خط مقدم این طرح سازمان فرهنگی هنری است چراکه مراکز فراوانی دارد.

وی افزود: کار سنگین است ولی باید زیر بارش برویم و خدا هم برکت می‌دهد. کاری کنیم که این بچه‌های محروم هم مثل بچه‌های دیگر زندگی کنند و از رفاه برخوردار باشند. انشالله امام حسین (ع) عنایت کند و سال دیگر این موقع این کودکان ساماندهی شده باشند. 

نظر شما