جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۶
کد خبر: ۸۹۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
در سومین نشست «محفل داستان» مطرح شد:
در جلسه نقد و بررسی داستان «سفرماه عسل» نوشته خاویار ماریاس مطرح شد: این داستان سورئال است و در داستان‌های مدرن که سورئال هم جزو آنهاست، ذهن شخصیت اصالت دارد نه واقعه چون اغلب واقعه ها رخ نمی‌دهد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین نشست کارگاه داستان نویسی با عنون «محفل داستان» در فصل پاییز، عصر روز سه‌شنبه 27 مهرماه با حضورمحمدرضا گودرزی وجمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزارشد.
 
در ابتدای یکی از هنرجویان داستانش را خواندوسپس حاضرین درباره داستان نظرات خودرا ارائه کردند.سپس مدرس کارگاه نقاط  قوت و ضعف داستان را بیان کردوگفت  مضمون داستان اجتماعی است امادر داستان نوعی شتابزدگی دیده می شود .
 
سپس داستان " سفر ماه عسل " نوشته ی نویسنده اسپانیایی خاویار ماریاس خوانده شد . 
 
محمدرضا گودرزی در خصوص ویژگیهای شخصیتی داستان و نویسنده آن گفت : خاویار ماریاس رمان‌نویس معاصر اسپانیایی متولد 1951، بی‌گمان یکی از بهترین نویسندگان امروز اروپاست که جایگاه و منزلت واقعی‌اش نزد دوستداران ادبیات معاصر و کتابخوان‌های ایران مغفول مانده است و این در حالی است که کتاب‌های او به بیش از چهل زبان ترجمه و در پنجاه کشور منتشر شده است و تا امروز جوایز ادبی پرشماری از جمله جایزه سلطنتی اسپانیا را از آن خود کرده و نامش در فهرست احتمالی برندگان جایزه نوبل ادبیات دیده شده است .
 
وی ادامه داد : پدرش خولیان ماریاس، فیلسوف و جامعه شناس معاصر اسپانیایی است و عشق به کتاب و ادبیات را از دوران کودکی از پدر فرهیخته‌اش به ارث برد و در دوران جوانی با تسلط به زبان انگلیسی، آثار متعددی را تا امروز از انگلیسی به اسپانیایی ترجمه کرده و در زادگاهش جدا از مقام شامخ نویسندگی، مترجمی قدر و صاحب سبک شناخته می‌شود. از این نویسنده اسپانیایی زبان یک داستان کوتاه به نام «ماه عسل» و یک رمان «مرد است و احساسش» به فارسی برگردانده شده است.
 
مدرس کارگاه در باره این داستان گفت : این داستان سورئال است وضمیر ناخودآگاه راوی رابیان می کند .آنچه که دلایلش را انسان خودش نمی داندامابرمی گردد به گذشته های دور او. درداستانهای مدرن که سورئال هم جزو آنهاست ، ذهن شخصیت اصالت داردنه واقعه . چون اغلب واقعه ای رخ نمی دهد. 
 
درادامه تمرینهای داستانی در کارکاه گفته شد تا هنرجویان با اجرای آن ، به عنصر گفتگونویسی مسلط شوند.گفتگو نویسی  یکی از مهمترین عناصر داستان است به صورت صحبت میان شخصیتهاي داستان تعریف می شود. 
 
این عنصر یکی از کلیدي ترین ابزارهاي نویسنده  است. به طوري که کم یافت می شوند داستانهاي کوتاه خوبی که دیالوگ قوي نداشته باشند و برعکس ، داستانهاي کوتاهی که دیالوگ قوي نداشته باشند هم معمولاً داستانهاي خوبی از کار در نمی آیند .
 
در پایان به پرسش های حاضران درباره مباحث داستان پاسخ داده شد تا هنرجویان روش درست استفاده از عناصر داستان را بیاموزنددر پایان به پرسش های حاضران درباره مباحث داستان پاسخ داده شد تا هنرجویان روش درست استفاده از عناصر داستان را بیاموزند.

نظر شما