شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۱
کد خبر: ۸۹۶۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
فرهنگسرای فردوس همزمان با سالروز درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین‌پور با برگزاری نشست انجمن شعر و ترانه فردوس، آثار این شاعر و غزل‌سرا را مرور می‌کند.
مروری بر اشعار قیصر امین‌پور در انجمن شعر و ترانه فردوسبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سلسله نشست‌های انجمن شعر و ترانه فردوس یکشنبه‌های هر دو هفته یکبار ساعت ۱۷ با حضور بهروز یاسمی برگزار می‌شود که با توجه به سالروز درگذشت قیصر امین‌پور در هشتم آبان‌ماه، نشست این هفته محفل ادبی شعر و ترانه به معرفی آثار این شاعر اختصاص دارد. 
 
این محافل ادبی به شرح و تفصیل بخش‌هایی از کلیات سعدی، نقد و بررسی ترانه‌های روز، اصول و قواعد ترانه‌سرایی، ویژگی یک ترانه مناسب و اصول دستوری در سرایش ترانه اختصاص دارند. بخش پایانی هر جلسه به قرائت ترانه‌های شاعران جوان و نقد و بررسی آن‌ها از سوی کار‌شناسان اختصاص دارد. 
 
قیصر امین‌پور در روز دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در روستای گتوند از توابع شهرستان شوش‌تر در استان خوزستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۱۳۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. 
 
امین‌پور اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزل‌ها و حدود بیست شعر سپید او را در بر می‌گرفت. 
 
این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. امین‌پور هیچ‌گاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد. 
 
دکتر قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. 
 
وی همچنین در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. دکتر امین‌پور در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. وی در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب دار فانی را وداع گفت. 
 
 علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند یکشنبه ۹ آبان‌ماه ساعت ۱۷ به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.
نظر شما