جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۱
کد خبر: ۸۹۸۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
ساروخانی در همایش بین المللی مدیریت رسانه:
سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه به میزبانی فرهنگسرا امروز ۱۵ آبان آغاز شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر باقر ساروخانی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با سخنرانی درباره موضوع «کودک و رسانه» گفت: بحث ضرورت ایجاد رسانه‌ای برای کودکان از سال ۱۳۵۳ مطرح شد و بعد کتاب کودک و رسانه منتشر شد و این موضوع مورد توجه قرار گرفت که رادیو و تلویزیون در برنامه‌های خود چه پیامی برای کودکان دارد.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در دنیا باید برای برخی فیلم‌ها هزینه ای پرداخت کرد و برخی دیگر رایگان هستند که معمولا فیلم های رایگان، در دل خود اهداف فرهنگی دارند که نباید از آن غافل شد.
 
ساروخانی تصریح کرد: در بحث کودک و رسانه، چند موضوع مورد بحث و توجه است. اولین موضوع این است که کودک کیست؟ کودک مخاطب خاصی است. موجودی است که دروازه های فرهنگی‌اش باز است. دفاع ذهنی ندارد. شخصیت اساسی و پایداری در آنها وجود ندارد.
 
وی یادآورشد: وقتی کودکی پیامی می شنود نه تنها در ذهن بلکه در عمل پیاده می‌کند. قدرت اندیشدن و قوام ذهنی هنوز درآن وجود ندارد و اندیشه‌ها را سریع پیاده‌سازی می‌کند.
 
وی گفت: کودکان فضای تخیلی و باز دارند و تحملشان آن چنان نیست که فضا را کنترل کنند. بچه ها خوب می بینند و من همیشه توصیه کرده ام که جلوه خوبی از مجری ها به نمایش بگذارید. چرا که ایشان، الگوی بچه ها می شوند.
 
ساروخانی با طرح این سوال که، مدیریت رسانه در قبال کودک چه هدفی را باید نشانه بگیرد؟، اظهارداشت: تقویت هوش عقلانی و هوش هیجانی هدفی است که در رسانه برای کودکان باید دنبال شود. در قرآن به زیبایی به این نکته اشاره شده است که خداوند خطاب به پیامبر می فرماید: بشارت بده به بندگان که همه پیام ها را بشنود و از بهترین آنها، تبعیت کنند. همه چیز بر حول همین هوش عقلانی، قرار می گیرد که اول شک کنید و بعد بپذیرید.
 
وی افزود: هوش هیجانی هم هدف بزرگی است که براساس انسان هایی تربیت می شوند که بتوانند ارتباط هایشان را مدیریت کنند و بتوانند هم‌دیگر دوست داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مدیریت رسانه، مدیریت چهارراهی است و باید همه جوانب را درنظرگرفت. آیا می توانیم به کودکی چهارساعت خوراک ذهنی بدهیم و آیا این ظرافت وجود دارد؟
 
وی گفت: یکنواختی برای کودک می تواند آسیب زا باشد و پیام را گوش نکند. باید از ابزارها و رنگ‌های خاصی در انتقال پیام به مخاطب استفاده کرد.
 
ساروخانی اظهارداشت: درمدیریت رسانه برای کودک، نکته مهم اجتناب از کتگوریسم است. به نظر من رسانه برخورد غریزه و فرهنگ است. غریزه چیزی است که در ذهن او وجود دارد و فرهنگ چیزی است که می خواهیم در ذهن او بگذاریم.
 
فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از فرهنگسراهای تخصصی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و رسانه، امروز شنبه ۱۵ آبان از ساعت ۸ تا ۱۷، میزبان مراسم افتتاحیه، اختتامیه و کارگاه های تخصصی سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه است.
 
در ادامه این همایش، مقالات ارائه می شود و بعد از آن کارگاه  ها با حضور استادان و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار می شود.
 
نظر شما