شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۶
کد خبر: ۸۹۸۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
صبح شنبه ۱۵آبان نشست هفتگی کانون بانوان امید با موضوع آلزایمر در فرهنگسرای امید منطقه ۱۳ برگزار شد.
فراموشی و آلزایمر در نشست کانون بانوان بررسی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست هفتگی کانون بانوان با حضور اعضای کانون و دکتر معصومه صفری، کار‌شناس پزشکی خانواده در روز شنبه ۱۵ آبان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ انجام شد. در این نشست درباره فراموشی و عواملی که در ایجاد، کاهش و افزایش آن اثرگذار است، صبحت شد. 

صفری با اشاره به اینکه با افزایش سن احتمال فراموشی وجود دارد، گفت: آلزایمر نوعی فراموشکاری است که در آن سالمندان چیزهایی که مربوط به گذشته دور است را خوب به یاد می‌آورند اما اتفاقاتی که اخیراً رخ داده، فراموش می‌کنند. مدت زمان پیشرفت این بیماری ۸ تا ۲۰ سال است و در ابتدا افراد کم حافظه می‌شوند و به مرور زمان، جهت یابیشان را از دست می‌دهند و حتی اعضای خانواده و اطرافیان خود را نمی‌شناسند. 

وی ادامه داد: اگر بیماری آلزایمر در فرد تشخیص داده شود باید حتما تحت درمان یک پزشک قرار گیرد و طبق تجویز پزشک داروهای مورد نیاز را سر وقت مصرف کند و در دفترچه‌ای مخصوص، شماره تلفن‌های ضروری و آدرس منزل خود را یادداشت کند و همیشه همراه داشته باشد. 

این کار‌شناس پزشکی خانواده با بیان اینکه از گفتن جمله من موضوعی را فراموش کرده‌ام نترسید، افزود: اگر نمی‌توانید مانند گذشته برخی مسائل را به یاد بیاورید، تقصیر شما نیست و باید در جهت تقویت حافظه و برطرف کردن این مشکل تلاش کنید. در واقع مهم این است که این تشخیص پایان زندگی شما نیست و می‌توانید با کنترل این بیماری در زندگیتان تغییر دهید. 

صفری اظهار داشت: مراقبت از سلامت جسمانی می‌تواند کیفیت زندگی یک فرد آلزایمری را بهبود بخشد. اعمالی مانند بررسی پزشکی منظم، استفاده از دارو، تغذیه سالم، ورزش روزانه، استراحت و عدم استفاده از مشروبات الکلی در مراقبت از سلامت جسمانی افراد دچار آلزایمر تاثیرگذار است. 

وی در مورد راه‌های تقویت حافظه گفت: وسایلی که همیشه از آن استفاده می‌کنید مانند عینک یا کلاه را در یک جای مشخص قرار دهید و در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید. همچنین هر چند وقت یکبار به آلبوم عکس‌های قدیمی برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاهی بیاندازید. هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهید و کتاب و روزنامه مطالعه کنید. 

صفری در دامه افزود: سعی کنید هر روز یک مطلب جدید بیاموزید و بازی‌های فکری مانند شطرنج انجام دهید. مطالبی را که ممکن است فراموش کنید، یادداشت نمایید. داشتن ارتباط اجتماعی مستمر با خانواده و دوستان باعث می‌شود که مغز جوان بماند. وی انجام فعالیت‌های اجتماعی و فیزیکی را بهترین محافظ در برابر این بیماری عنوان کرد و توصیه کرد افراد آلزایمری موادی مانند زعفران، زردچوبه، نارگیل، دارچین وچای سبز را زیاد مصرف کنند. 

این کار‌شناس پزشکی خانواده با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D و افزایش آهن در بدن باعث تشدید آلزایمر می‌شود افزود: کمبود اسید فولیک هم باعث آسیب به بافت مغز شده و فراموشی را در پی دارد. با مصرف ویتامین‌های گروه B مانند ۶B و ۱۲B، اسیدفولیک، امگا ۳ و خوردن ماهی‌های کباب شده روند بیماری را کند می‌کند. 

فرهنگسرای امید در میدان امامی حسین (ع)، خیابان شهید منتظری، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام واقع شده است.
نظر شما