جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۶
کد خبر: ۸۹۸۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
صبح دیروز نشست «چراغ هدایت» ویژه مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) در فرهنگسرای امید برگزار شد.
برگزاری نشست «چراغ هدایت» در فرهنگسرای امید
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سلسله نشست‌های «چراغ هدایت» ویژه بانوان مداح و ذاکر اهل بیت (ع) در راستای ارتباط دائم با ذاکران، اطلاع رسانی بیشتر به این قشر مؤثر در جامعه و ارتقا سطح اجرای مراسم مذهبی بر اساس اصول دینی برگزار شد. این نشست با موضوع مقتل خوانی دوشنبه ۱۷ آبان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین اکبری برگزار شد.

در این جلسه ابتدا حجت‌الاسلام اکبری پیرامون برخی وقایع عاشورا سخنرانی کرد و معیارهای تشخیص متون مناسب درباره مقتل‌خوانی آموزش داده شد. این کارشناس مذهبی و دینی به طور اختصاصی به تحلیل و بررسی موضوع عروسی حضرت قاسم (ع) و روایات و کتاب‌ها مربوط به آن پرداخت.

وی در ادامه به نحوه برخورد امام حسین (ع) برای اذن جنگ ندادن به حضرت قاسم اشاره کرد گفت: یکی از مهم‌ترین مباحثی که از حضرت قاسم (ع) توسط واعظین و ذاکرین عنوان می‌شود، مراسم ازدواج ایشان در روز عاشوراست که در کتب معتبر و طبق گفته علامه حاج شیخ شوشتری و علامه مجلسی چنین نوشته‌هایی از گذشته در کتب معروف نبوده است و داستانی موهوم است که باید از شبیه خوانی عروسی حضرت قاسم (ع) در تعزیه‌ها و مداحی‌هایشان خودداری شود.

این کارشناس مذهبی و دینی با تاکید فراوان اعلام کرد موضوع عروسی حضرت قاسم (ع) در کتاب روضه کاشفی موجود نیست و در کتاب روضه الشهدا از قول شیخ مفید آمده است که کسی عروسی حضرت قاسم (ع) را بیان نکرده است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در روز عاشورا مجال نماز خواندن پیدا نمی‌کند، برای انجام کارها فرصت زیادی ندارد اما برخی مراسم عروسی حضرت قاسم (ع) و اتفاقات داخل خیمه را طوری با جزئیات بیان می‌کنند که انگار واقعیت داشته است.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه باید مقابل این شایعات و حرف‌های غیر معتبر را گرفت افزود: شیخ جعفری، محدث قمی، محدث نوری، علامه طباطبایی، قاضی طباطبایی و شهید مطهری در کتاب‌هایشان به این نکته اشاره کرده‌اند. در واقع برخی با بیان این نکات، واقعه کربلا را به جایی می‌کشانند که برای افراد شبهه به وجود می‌آید.

در پایان این نشست حجت‌الاسلام اکبری با پاسخ به پرسش‌های حاضرین راهنمایی‌های لازم را ارائه داد.

جلسه بعدی این نشست در آذرماه ۹۵ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر و حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی: میدان امام حسین، خیابان شهید منتظری، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، فرهنگسرای امید مراجعه کنند و یا با شماره ۷۷۴۲۵۹۶۸ تماس بگیرند.
نظر شما