جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۸۹۹۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
برگزاری نشست دشواری‌های نگارش ادبیات آزادگان در غرفه فرهنگسرای رسانه
در نشست دشواری‌های نگارش ادبیات آزادگان و چگونگی نگارش رمان «مردی که پروانه شد» که در عصر پنجمین روز از نمایشگاه مطبوعات در غرفه فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، مدعوین به بحث و بررسی ادبیات آزادگان پرداختند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست دشواری‌های نگارش ادبیات آزادگان در غرفه فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد. در این نشست مجید پورولی، نویسنده «کتاب مردی که پروانه شد»، دکتر فریبرز خوب‌نژاد، مدیر مؤسسه پیام آزادگان، فرزانه قلعه قوند، معاون پژوهش موسسه پیام آزادگان و همچنین امیرمحمد عباس‌نژاد، کارشناس و پژوهشگر و مجری برنامه حضور داشتند. 
 
در آغاز جلسه عباس نژاد گفت: این کتاب حول محور شخصیتی به نام عماد است که به جبهه رفته و اسیر می‌شود. میان داستان می‌بینیم که این داستان از زبان شخصی روایت می‌شود که سعی می‌کند شخصیت اصلی این کتاب را که عماد است، بشناسد و از زوایای دیگر عماد را معرفی می‌کند. فلش بک‌هایی که در این کتاب وجود دارد، خواننده را بسیار درگیر می‌کند. متن جذابی دارد و نگاه تازه‌ای به اسرای ما در این کتاب وجود دارد که از لحاظ ایمان و اعتقاداتی که به ائمه اطهار داشتند برای خواننده بسیار جذاب است. معمولاً ادبیات اسارت یا ادبیات اردوگاهی دو منظر دارد؛ در ابتدا فرد درگیر جنگ می‌شود و پس از آن هم درگیر اسارت می‌شود. کتاب «مردی که پروانه شد» از جنس یک رمان است، رمانی که نویسنده کاملاً با فضای اردوگاهی آشنا بوده و می‌داند فضای اردوگاه را چگونه ترسیم کند.
  
سپس مجید پورولی نویسنده کتاب توضیح مختصری درباره کتاب ارائه داد و گفت: در حال حاضر ما کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس داریم که به زعم نویسندگان محل رجوع نیستند. این کتاب درباره فرد آزاده‌ای است که پس از رها شدن از اسارت دچار اسارتی به نوع دیگر می‌شود. زمانی که در می‌یابد آرمان‌هایش تحقق نیافته‌اند یا انتظاراتی که داشت از جمله حجاب رعایت نشده است، در خود فرو می‌رود. از سوی دیگر نکته‌ای که قابل توجه است غرور اسرای دوره جنگ تحمیلی است، اسرای هشت سال جنگ تحمیلی با افتخار از سختی‌های روزهای اسارت خود می‌گفتند و در حقیقت کسی که به اسارت گرفته می‌شود، انسان ضعیفی محسوب می‌شود اما چه اتفاقی رخ داده است که اسرای ما به هیچ عنوان از اتفاقات این دوره با شرمندگی سخن نگفته‌اند؟ من سعی کردم تا آن جایی که ممکن است این موضوعات را در کتاب بیان کنم. شخصی که اسیر شده است جنگ دیگری دارد؛ پس از آزاد شدنش با نزدیکان خود که باید به پرسش‌های بسیاری پاسخ دهد و اینکه چگونه می‌خواهد با مسائلی که پس از جنگ به وجود آمده و قبل از آن نبوده کنار بیاید، در حالی که تمامی ارزش‌ها و آرمان‌ها تغییر یافته یا رنگ باخته‌اند و یا وارونه شده‌اند. اما اسیر ایرانی از جنس دیگری است که در هیچ کجا یافت نمی‌شود. در حقیقت اسیر ایرانی یک قهرمان ایرانی بوده است که با ایمان و توکل به خداوند حتی بر افکار سربازان عراقی نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.

در ادامه قلعه قوند، معاون پژوهش مؤسسه پیام آزادگان اظهار کرد: کتاب‌هایی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس توسط نشر ما منتشر می‌شوند، توسط بنده و کارشناسان این حوزه چندین بار بازنویسی می‌شوند و ممکن است تغییراتی در متن یا عنوان کتاب‌ها به وجود آید که تحت نظارت کارشناسان و با همراهی نویسندگان انجام می‌شود. چون اکثر آثار نوشته شده به صورت متن خام خاطره و یا تاریخ‌نویسی محض هستند و توسط کسانی نوشته یا بیان می‌شوند که تجربه نویسندگی ندارند، در حقیقت این بازبینی‌ها باید انجام شود تا کار از همه لحاظ پخته شود و کمترین نقص را داشته باشد.

دکتر خوب‌نژاد، مدیر موسسه پیام آزادگان نیز عنوان کرد: درباره این کتاب بسیار بحث و رایزنی شده است. جامعه فرهنگی و هنری ما از یک اتفاق بسیار درخشان در تاریخ معاصر که همه چیزش بزرگی و شکوه و صبر و مقاومت و آزادگی است، آشنایی کامل ندارد. تا کنون ۷۰۰ عنوان کتاب در موضوع آزادگان چاپ شده که ۱۴۰ عنوان آن در موسسه پیام آزادگان منتشر شده است.  

وی افزود: در حال حاضر ما سینمای فاخری در حوزه دفاع مقدس نداریم. آثار بسیاری ساخته و پرداخته شده‌اند، اما این گونه نبوده است که جزء آثار فاخر محسوب شوند. در حقیقت می‌توان گفت وضعیت ادبیات دفاع مقدس در مقایسه با سینمای این حوزه از وضعیت بهتری برخوردار است.  
 
در پایان مجید پورولی، نویسنده کتاب «مردی که پروانه شد» بیان کرد: در حال حاضر بنده معلم دین و زندگی در مقطع دبیرستان و راهنمایی هستم، اما شاهد این موضوع هستم که نوجوانان ما درک درستی از هشت سال جنگ تحمیلی و چه بسا مقدسات ما ندارند، اما به خوبی شخصیت‌هایی مانند هری پاتر را می‌شناسند و داستان آن را دنبال می‌کنند. جامعه فرهنگی ما به یک بازبینی جدی در این حوزه نیاز دارد و باید آثاری تولید و منتشر شوند که نوجوانان ما به این سمت و سو کشیده شوند که از مقدسات و مسائل جنگ تحمیلی آگاهی بیشتری به دست آورند.  

نظر شما