شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۹۰۲۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: کودکان کار معضلی است که دل هر انسان دردمندی را آزرده می‌کند. بنا بر این هر کس که نسبت به این کودکان احساس مسئولیت می‌کند، باید به حمایت از آنان بپردازد، اما متولی کودکان کار، شهرداری است که با جهاد مهربانی، مبارزه با این معضل را آغاز کرده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با حمایت از طرح جهاد مهربانی که از سوی شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار صورت می‌گیرد، گفت: کودکانی که در نابسامانی به سر می‌برند، سه گروه هستند. گروه اول باندی کار می‌کنند و صبح‌ها کودکان را سر چهارراه می‌گذارند. این کار جرم است، زیرا از کودکان بهره‌کشی می‌کنند و دستگاه قضا باید با این افراد برخورد شدید کند.

نماینده رباط کریم گروه بعدی را بچه‌هایی دانست که از کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان برای سوءاستفاده وارد ایران می‌شوند و گفت: این بچه‌ها نیز باید از طرق قانونی برخورد و ساماندهی شوند.

وی گروه سوم را کودکان واقعی کار دانست که خانواده آنها به دلایل گوناگون توان هزینه‌های زندگی را ندارند و کودکانشان کار می‌کنند و گفت: این گروه سوم باید حمایت شوند و شهرداری تهران به عنوان متولی باید از این کودکان حمایت کند و کار درستی انجام می‌دهد.
 
نوروزی با تاکید بر اینکه باید این کودکان را توانمند کنیم، گفت: باید به این کودکان آموزش بدهیم و شرایطی به وجود بیاوریم که از کار سر چهارراه‌ها شرمنده شوند، نه اینکه بدون خجالت هر کاری انجام بدهند. اینکه به کودکان کار سواد یاد بدهیم و آموزش ببینند که اگر به درآمد نیاز دارند، کار شرافتمندانه انجام بدهند، اقدام بسیار درستی است.

این قاضی دادگستری درباره شناسایی و تمیز دادن بین متخلفان و کودکان کار گفت: شهرداری نباید نسبت به همه این افراد خدمات ارائه دهد، بلکه ابتدا باید نیازمندان واقعی را شناسایی کند و مشکلاتشان را رفع کند و آن کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند نیز ابتدا برخورد قانونی صورت گیرد و سپس این کودکان را آموزش و ساماندهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه کودکان کار به یک معضل تبدیل شده‌اند، گفت: کودکان کار چهره شهر را زشت می‌کنند، زیرا هیچ کس انتظار ندارد در کلانشهری مانند تهران، کودکان به اشکال گوناگون آواره باشند.

نوروزی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری به تنهایی باید این مهم را بر دوش بگیرد، گفت: کودکان کار معضلی است که دل هر انسان دردمندی را آزرده می‌کند. بنا بر این هر کس که نسبت به این کودکان احساس مسئولیت می‌کند، باید به حمایت از آنان بپردازد، اما متولی کودکان کار، شهرداری است که با جهاد مهربانی، مبارزه با این معضل را استارت زده است.

وی با انتقاد از کسانی که شهرداری تهران را مسئول می‌دانند و حاضر نیستند برای حل این معضل پیش‌قدم شوند، گفت: نباید از مسئولیت فرار کنیم. هر کس در هر جایگاهی نسبت به کودکان کار مسئول است و باید هر توانی که دارد به کار گیرد.
 

نظر شما