پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۰
کد خبر: ۹۰۲۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
شامگاه دیشب ۱۵ آذرماه با حضور جمعی از بزرگان موسیقی و هنرمندان مطرح از بابک رادمنش آهنگساز برجسته کشور در فرهنگسرای شفق تجلیل شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بزرگداشت استاد بابک رادمنش با حضور هنرمندان مطرحی چون حسین خواجه امیری (ایرج)، محمد گلریز، محمد اصفهانی، بهروز صفاریان، محمدعلی قدمی، پدرام کشتکار، جمشید نجفی، علی چراغی، رشید وطن دوست و دیگر هنرمندان و دوستداران عرصه موسیقی در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
  
پس از خوشامدگویی رضا بسطامی، رییس فرهنگسرای شفق، محمد گلریز از خوانندگان عرصه موسیقی زمان انقلاب و دوران دفاع مقدس روی صحنه آمد. او پس از عرض ادب و خیر مقدم به بزرگان موسیقی کشور مانند حسین خواجه امیری و نادر گلچین گفت: خوشحالم که بعد از سال‌های سال برای تجلیل از هنرمند گران‌قدر کشورمان که حق زیادی به گردن موسیقی ما دارد، گرد هم آمدیم. اوایل انقلاب که جو ترور و وحشت از طرف طاغوت بود، بابک رادمنش از هنرمندانی بود که جسارت می‌کند و به ایفای هنر می‌پردازد و آهنگ‌های مختلف می‌سازد و باعث شد که راه موسیقی ما بازتر شود.
 
اخلاق رادمنش موجب ماندگاری اوست
 
وی ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص دیگر او این است که حتماً باید شخصیت کسی را که می‌خواهد آهنگ بخواند، ببیند و متناسب با او آهنگ بسازد. همچنین شخصیت اخلاقی ایشان است که موجب شده آهنگ‌های ایشان ماندگار شود. در عرصه بین‌المللی هم حق به سزایی در عرصه موسیقی محمد(ص) به گردن ما دارند و فرزند گران‌قدرشان سامی یوسف خدمات بسیاری در حیطه موسیقی ارزشی در جهان انجام دادند. متاسفانه به نظر من درباره موسیقی ارزشی ما جفا شده است. بسیاری از متدینین بودند که قبل از انقلاب موسیقی گوش نمی‌دادند اما بعد از انقلاب با موسیقی‌های ارزشی به سمت موسیقی آمدند. گاهی آهنگ‌هایی را که می‌شنوم از اینکه سرمایه عظیم ایرانی این‌گونه در حال از دست رفتن است، متأثر می‌شوم. باید به این موسیقی ایرانی پرداخت تا راه موسیقی برایمان در جهان باز شود.

آهنگساز سرود ماندگار «خلبانان» تجلیل شد
 
رشید وطن دوست از اپرا خوان‌های مطرح و نامی، هنرمند دیگری بود که بعد از اجرای آهنگی که ساخته بابک رادمنش بود، به زمان آشنایی خود با رادمنش اشاره کرد و گفت: آشنایی من و بابک رادمنش در رادیو میدان ارگ بود که سرودی از تیمسار قادری با نام مقاومت می‌خواندم. سرود که تمام شد به من گفت سرودی می‌خواهم برای صدای شما بنویسم، نام آن سرود «فرزند اسلام» بود.
  
محمد علی قدمی خواننده سرود «سلاح را برگیر» و استاد هنرمند دیگری بود که روی صحنه آمد و به بیان خاطره‌ای از این سرود و آشنایی خود با رادمنش پرداخت.
  
آهنگساز سرود ماندگار «خلبانان» تجلیل شد
   
هنرمندی که تاریخ مصرف ندارد
   
بهروز صفاریان آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی پاپ فرد دیگری بود که بعد از اجرای علی چراغی به بیان سخنانی درباره بابک رادمنش پرداخت. وی درباره دیدگاه خود نسبت به رادمنش گفت: استاد رادمنش این نظریه را که هنرمندان تاریخ مصرف دارند، را نقض کرده و با گذشت سال‌های سال همچنان آثار ایشان ارزشمند است. همچنین ایشان در جنبه‌های مختلف موسیقی به ایفای نقش پرداخته و از پس هر کدام هم به خوبی برآمده است. فرزند ایشان هم از افتخاراتی است که شاهد ایفای نقش او در سطح بین‌المللی هستیم. اجرای موسیقی ارزشی توسط ایشان از توانایی‌های دیگر اوست که به عنوان بُعد اول توانایی ایشان می‌توان اشاره کرد. امیدوارم روزی برسد که هنر موسیقی را به عنوان هنر اول به گوش تمام جهان برسانیم.
   
مرور آهنگ خاطره انگیز «خلبانان» با اجرای جمشید نجفی از بخش‌های دیگر این آیین تجلیل بود که ضمن آن بابک رادمنش خاطره خود از ساخت این آهنگ را نیز بیان کرد. 
  
آهنگساز سرود ماندگار «خلبانان» تجلیل شد

زندگی پاک و سالم رادمنش

ابوالفضل صادقی‌نژاد مسئول واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد از افراد دیگری بود که از آشنایی خود با بابک رادمنش سخن گفت. وی گفت: از اینکه امشب در جمع بزرگان موسیقی حضور دارم، بسیار خرسندم. آشنایی من با رادمنش یا همان فیروز برنجان به سال ۵۰ بر می‌گردد. آن زمان خیلی سخت بود که انسانی هنرمند و مطرح باشد، اما پاک و سالم زندگی کند. ایشان یکی از تأثیرگذارترین شاعران و آهنگسازان بعد از انقلاب هستند. به اعتقاد من این توفیقاتی که برای رادمنش به وجود آمده از زندگی سالم و پاک و ریشه درست داشتن، سرچشمه می‌گیرد که ثمره‌اش هم سامی یوسف می‌شود. البته بخش اعظمی از آن هم بر می‌گردد به همسر خوب ایشان که توانست یک مرد موفق این‌چنین بسازد.

آهنگساز سرود ماندگار «خلبانان» تجلیل شد

در پایان این آیین با حضور بزرگان موسیقی مانند، حسین خواجه امیری، محمد اصفهانی، نادر گلچین، ابوالفضل صادقی نژاد، محمد میر زمانی، جلال مشفق از بابک رادمنش تجلیل شد.
مطالب مرتبط
نظر شما