جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۹
کد خبر: ۹۰۵۲۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
در نشست کارگاهی «نگاهی به عکاسی امروز ایران» مطرح شد
نشست کارگاهی یک روزه «نگاهی به عکاسی امروز ایران» پنجشنبه ۲۵ آذر با حضور مهران مهاجر، منتقد هنری، عکاس، مترجم، زبان‌شناس و فرهنگ‌نویس در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای ارسباران نشست کارگاهی یک روزه «نگاهی به عکاسی امروز ایران» را روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه با حضور مهران مهاجر، منتقد هنری، عکاس، مترجم، زبان‌شناس و فرهنگ‌نویس برگزار کرد.
 
مهران مهاجر ابتدا با اشاره به مفهوم عکاسی هنری در فضای نمایشگاهی عنوان کرد: برای بیان عکاسی هنری امروز ایران باید به عکاسی دیروز نگاه شود و درباره وضعیت عکاسی در سال ۱۸۴۲ که دوربین در واقع به ایران پرتاب شد صحبت کرد. آن زمان که فضای فرهنگی اجتماعی غرب در حال مدرنیته بود وارد ایران نشد اما با علاقه ناصرالدین‌شاه این ابزار وارد ایران شد و کم‌کم هنرمندانی را به سمت خود کشید.

مهاجر در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: نمونه‌های قابل تأمل و بررسی از شیوه عکاسی مستند، هنری و پرتره در آن دوران، توسط ناصرالدین‌شاه و دیگران به ثبت رسید. شیوه‌های متعدد عکاسی در دوران‌های بعد گسترش یافت و از حیثیت هنری وارد فضاهای نمایشگاهی شد.  
 
این منتقد هنری در ادامه افزود: با آنکه در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شاهد خلق پرتره‌هایی از دکتر هادی شفائیه و دیگر هنرمندان بودیم، اما هیچ گاه عکاسی هنری به عنوان یک جریان مطرح نشد. یکی از عکاسان مطرح در آن دوران احمد عالی است که تا به امروز شاهد خلق آثار بی‌نظیر عکاسی از وی هستیم.

این عکاس و فرهنگ‌نویس تاکید کرد: در دوران انقلاب و پس از آن دوربین عکاسی به چشم شهروند ایرانی تبدیل شد و برای ثبت و نشر شور انقلابی به کار گرفته شد تا جایی که هنرمندان عکاس به برپایی نمایشگاه‌های خیابانی از آثار خود پرداختند. همچنین در دوران دفاع مقدس نیز رسانه عکاسی به صورت ویژه برای ثبت و انعکاس وقایع به کار رفت. پس از انقلاب رشته عکاسی در دانشگاه‌ها به عنوان رشته مستقل مطرح و طی سال‌های ۶۴ و ۶۵  نمایشگاه‌هایی نیز برگزار شد. از سال ۷۲ و ۷۳ کارشناسی ارشد رشته عکاسی در دانشگاه‌ها مطرح و عکاسی هم‌نشین رشته‌های هنری دیگر نظیر گرافیک، نقاشی و معماری شد. 

مهران مهاجر متولد ۱۳۴۳ و عکاس، منتقد هنری و مترجم است. او دانش‌آموخته رشته عکاسی از دانشگاه تهران است و دوره کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را با نگارش رساله‌ای با عنوان «زبان‌شناسی متن بنیاد و بررسی متن ادبی» به راهنمایی علی‌محمد حق‌شناسی در سال ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران گذراند و در حوزه‌های زبان‌شناسی و فرهنگ‌نویسی نیز فعالیت دارد.                                                                                   
نظر شما