جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۸
کد خبر: ۹۰۸۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
عضو شورای شهر تهران گفت: جشنواره فیروزه می‌تواند سرمایه اجتماعی قابل توجهی را با مشارکت شهروندان برای مجموعه مدیریت شهری و شهرداری ایجاد کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجتبی شاکری درباره برگزاری جشنواره فیروزه اظهارکرد: سازمان فرهنگی هنری در کنار معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان زیباسازی اقدامات قابل توجهی در امور فرهنگی شهر تهران انجام داده اند. به عنوان مثال در ساخت محصولات فرهنگی با مضامین اربعین، سوریه، عراق و فلسطین بسیار خوش درخشیده اند.
 
وی با بیان اینکه در حوزه شعر آیینی و انقلابی، خاطره نویسی و داستان کوتاه هم پیشرفت چشمگیری داشتیم، گفت: علاوه بر آن در فضاسازی‌های شهری هم سازمان‌های فرهنگی هنری و زیباسازی برای تولید آثار به کمپین ها و سمپوزیوم های کارهای تیمی روی آورده اند که این امر مهم و تاثیر گذار است.
  
شاکری درباره حمایت های شهرداری و در راس آن سازمان فرهنگی هنری گفت: حمایت های انجام شده از اقدامات فرهنگی و شخصیت های حقیقی و حقوقی تاثیرگذار در عرصه فرهنگ را مثبت می دانم و معتقدم هرچه برای فرهنگ کار شود، کم است و باید بیشتر شود اما نباید منکر زحمات و اقدامات بسیار خوب دوستان شد.
 
این عضو شورای شهر تهران از لزوم حمایت بیشتر از مساجد در انجام فعالیت های فرهنگی ادامه داد: نمایشگاه فرهنگی عطر سیب نشان دهنده اعتنای شهرداری به مفاهیم عمیق فرهنگی بود اما باید این حمایت ارتقا یابد. باید کاری کنیم که با انجام هزینه کمتر نتیجه بهتری عاید فرهنگ کشور شود. در این راستا حمایت از مساجد در انجام امور فرهنگیمی تواند و آورده های آنها را چند برابر کند.
 
 وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیروزه و بخش مردمی آن اظهار کرد: مشارکت دادن مردم در رویداد های فرهنگی باعث می شود که نوعی نگاه دقیق و هنری در آنان ایجاد شود. آموزش های ضمنی به استعدادهای برتر در این رخدادها می تواند گروه‌های ارزشمند با ایده های نو را برای دیگر موضوعات شهری به صحنه بیاورد و به این ترتیب سرمایه اجتماعی قابل توجهی را با مشارکت شهروندان با مجموعه مدیریت شهری همراه کند.
   
شاکری همچنین از بررسی طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه استفاده از ظرفیت‌های بوستان‌ها در کمسیون فرهنگی شورای شهر خبر داد و با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر برای ارتقای فرهنگ، مکمل یکدیگر هستند، افزود: در سطح شهر 2200 بوستان در مناطق 22گانه در اختیار است اما هیچ برنامه‌ای برای استفاده فرهنگی آن در دست نداریم! برهمین اساس قصد دارم طرحی را مطرح کنم که بر اساس آن، بوستان‌ها برنامه‌های فرهنگی پیوسته داشته باشند و جایگاه‌های مناسب و سنجیده برای اجرای برنامه هایی همچون گالری آثارهنری، تئاتر خیابانی ، کرسی قرائت قرآن، حلقه داستان گویی و کلاس های حقوق شهروندی و... می‌تواند ابعاد بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی هنری در بوستان ها باشد.
 
وی افزود: فضای بوستان‌های شهر تهران فوق العاده ارزشمند است و از طرفی بسیاری از مدارس دچار کمبود فضای ورزش و تفریحات علمی هستند. در صورتی که شهرداری با آموزش‌و پرورش تفاهم‌نامه امضا کنند، هر مدرسه در هر محله می تواند از بوستان‌های نزدیک خود برای اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزهای منظم علمی را جهت استفاده از فضاهای تفریحی و فرهنگی بوستان ها داشته باشند. اگر این رخداد به سرانجام برسد می‌توان گفت ترجمان عدالت در شهر در این گونه تعامل ها قابل رویت است.
 
وی با بیان آنکه این موضوع در کمیته فرهنگی بحث شده است و درحال مطالعه و سنجش ابعاد مختلف آن هستیم افزود: آموزش و پرورش هم از این طرح استقبال کرده است چرا که مساله کمبود فضای ورزشی و نشست های علمی و کوچک بودن حیاط مدرسه مشکل ایجاد می کند.

او در ادامه به نیاز فرهنگی شهر اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگ نسبت به اهداف انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) و رهبری پویایی لازم را نداشته‌اند و نتوانستند وظایف خود را انجام بدهند و مقام معظم رهبری بارها ناخرسندی خود را بیان کردند. هرچند در این بین مردم در عمل به فرهنگ انقلاب از دستگاه‌ها جلوتر هستند. رشد مجموعه‌های خودجوش مردمی همچون جشنواره فیلم عمار که توانست در سطح بین‌المللی ظاهر شود موید همین پیشتازی مردم نسبت به دستگاه‌های موظف بوده است.
نظر شما