شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۶
کد خبر: ۹۱۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
در بیستمین ویژه‌برنامه تولد ماه که با تجلیل از پیشکسوت خوشنویسی برگزار شد؛ امیر احمد فلسفی استاد امیرخانی را پدرخوشنویسی ایران نامید و علی شیرازی این هنرمند را الگویی برای انسان ایرانی معرفی کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیستمین ویژه‌برنامه تولد ماه به مناسبت زادروز ۷۷ سالگی استاد «غلامحسین امیرخانی»، هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی عصر روز گذشته ۱۵ بهمن ماه به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، علی شیرازی، احمد فلسفی، یدالله کابلی خوانساری، رسول مرادی، داریوش ارجمند، احمد نجفی، کیوان ساکت، مجتبی حسینی و خانواده ایشان و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

علی شیرازی: استاد امیرخانی شخصیتی جامع است

نخستین سخنران این محفل علی شیرازی بود. او با اشاره به تأسیس انجمن خوشنویسان ایران به همت و تلاش استاد امیرخانی، گفت: استاد امیرخانی ویژگی‌های خاصی دارند و این ویژگی‌ها منحصر به استاد امیرخانی است و جایگزینی برای ایشان نیست. در واقع او شخصیتی است که جامعیت دارد و هم در هنر و هم تاریخ و ادبیات کشور خود را می‌شناسد، روانشناسی همکاری و همکاران خودش را می‌داند. با افراد بسیار زیادی که در کشور موقعیت و اعتبار داشتند، مصاحبت داشته است که هم استاد از آن‌ها تأثیر گرفته و هم تأثیر گذاشته است. 
 
وی افزود: شان و مرتبت والای استاد در هنر خوشنویسی برای همه و من نیز که شاگردشان هستم مشخص است و من کمتر به آن می‌پردازم. هنرمندی که اینقدر از آثارش استقبال می‌شود و از ۳-۴ سال قبل از انقلاب تا امروز شیوه غالب خوشنویسی شیوه نستعلیق استاد امیرخانی بوده است. پشتوانه استاد امیرخانی می‌تواند در مستندی توسط سازمان فرهنگی هنری پرداخته شود و به عنوان الگوی یک انسان ایرانی به تمام معنا مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. استاد امیرخانی از یک طرف هنرمند، از طرف دیگر عارف، از سوی دیگر روشنفکر است. من از طرف خودم و همسرم تولد استاد امیرخانی را تبریک می‌گویم. در ضمن به نقش همسر استاد نیز باید پرداخت. بانوی مهربان و دوست داشتنی و با احساس که چه نقشی در زندگی استاد ایفا کردند. استاد امیرخانی عمرتان دراز و سایه‌تان مستدام باد.
 
محمود صلاحی: بخشی از هویت خط ایران مدیون استاد امیرخانی است
 
سپس سید مجتبی حسینی از هنرمندان خوشنویس و مدیر موزه ملک پشت تریبون آمد. او به ۲۸ سال آشنایی خود با استاد اشاره کرد و از تجربیاتی که از ایشان بهره برده است قدردانی کرد. بعد از او محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تبریک میلاد حضرت زینب کبری و تولد استاد امیرخانی گفت: اتفاقی نیست که بیستمین تولد ماه تولد استاد امیرخانی شده است. استاد واقعاً نمره‌شان است و تا به حال مشابه ایشان در کشور نداشتیم. بسیار خوشحالم و تشکر می‌کنم که وجود گرم ایشان موجب افتخار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موزه هنرهای دینی امام (ع) شده است. 

وی افزود: این مراسم یادآوری کوچکی است که ما قدردان تلاش‌های بیش از ۶۰ سال ایشان هستیم. بخشی از هویت خط ایران را از ایشان می دانیم. آیات کلام الله مجید را که ایشان به زیبایی نوشتند و اشعار حافظ و شعرهای بزرگان ادب فارسی با سرانگشتان هنرمند استاد بی بدیل خط ماندگار شد. هرکس امروز از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از این جلسه با خبر شود در دلش تولد استاد را تبریک خواهد گفت. میلیون‌ها نفر دوست داشتند که این لحظه اینجا باشند و به استاد تبریک بگویند. من تولد ایشان را به همه کسانی را که در فرهنگ و هنر دست دارند، تبریک می گویم. در این محفل از هنرمندان بزرگ سینما، موسیقی و البته خوشنویسی هم حضور دارند و به نظرم یکی از کم نظیرترین تولدهایی است که برگزار شده است.

صلاحی در اشاره به یکی از دلایل برگزاری ویژه برنامه «تولد ماه» بیان کرد: اصل این برنامه برای این است که به دختران و پسران ایرانی بگوییم که ابتدا کسانی را که به مملکت خودمان خدمت کردند، بشناسند. خوب است که آنها درباره هنرمندان دنیا اطلاع داشته باشند اما بد است که دیگران را بشناسیم و خودمان را نه. در واقع همه جلوه های هنری هدیه، عطیه و تحفه ای از جانب خداست. خدا خواسته این هدیه خط را به استاد امیرخانی به امانت بسپارد و ایشان هم به خوبی قدر این هدیه را دانسته و از پس آن برآمده است. ما هم باید قدردان باشیم. دوباره به ایشان و خانواده شان تبریک می گویم و آرزوی سلامتی و تندرستی برایشان دارم.

امیراحمد فلسفی: استاد امیرخانی صاحب مکتب است

امیراحمد فلسفی دیگر استاد خوشنویسی نیز دقایقی در وصف استاد امیرخانی صحبت کرد. وی گفت: سخن گفتن درباره استاد امیرخانی باوجود اینکه ساده می‌نماید، بسیار دشوار است. صحبت کردن درباره ایشان نیازمند فرصت و امکانات گسترده‌ای است تا حق مطلب ادا شود. در مقدمه آخرین کتابی که از آثار استاد چاپ شده، استاد امیرخانی را پدر خوشنویسی نامیدم. این صفتی بوده که خود ایشان کسب کردند. همه اذعان دارند در این ۴ دهه تنها کسی که تأثیر اساسی در فرهنگ و هنر خوشنویسی داشته استاد امیرخانی بوده است. استاد امیرخانی را می‌توان صاحب مکتب دانست. یکی از ویژگی‌هایی که یک فرد را صاحب مکتب می‌کند این است که تعدد و آثار خلاقیت و ماندگاری و مقلدان بسیار داشته باشد. در ۴۰ سال اخیر شاهد هستیم که استاد در خوشنویسی تغییر و تصرف ایجاد کردند.
 
وی ادامه داد: امروز شاگردان شاخص استاد با شیوه شخصی خودشان می‌نویسند اما با این همه خط استاد کیفیتش از همه ما بالاتر است. و این یکی دیگر از خصوصیاتی است که این خط را و این شخص را صاحب مکتب می‌کند. ما پیروان ایشان و تاثیرگذاری ایشان را در تمام کشور به عینه مشاهده می‌کنیم. حتی من در مقام مقایسه می‌توانم نشان دهم که بعضی از استادان تراز اول کشور هم تحت تأثیر قطعه نویسی استاد قرار گرفته‌اند که این موضوع نبوغ استاد را در درک خوشنویسی نشان می‌دهد و ترکیب مناسب و کامل از اینها به وجود آوردند. بسیاری از خوشنویسان تحت تأثیر او قرار گرفته یا عیناً تقلید می‌کنند. قطعه نویسی های خاص استاد پدیده‌ای در عالم خوشنویسی است که خاص اوست. اگر قرار باشد درباره هنر خوشنویسی استاد حق مطلب ادا شود باید سمینارهای خاص ترتیب دهیم. امیدوارم ۱۲۰ سال سایه‌شان بر سرهمه و بر فرهنگ و هنر کشور مستدام باشد.

سوگل مشایخی حافظ شناس و مثنوی پژوه معاصر فرد دیگری بود که در این ویژه برنامه صحبت کرد. وی درباره ویژه برنامه تولد ماه بیان کرد: من پیش از این در برنامه‌های «تولد ماه» دیگری نیز حضور داشته‌ام. این برنامه یک دوربین متفاوت است که از منظری صمیمی جلوه‌ها و گوشه‌هایی از هنرمندان را نشان می‌دهد و از برگزار کنندگان آن متشکرم. همچنین باید از همسر استاد امیرخانی که در کنار او صبورانه و فداکارانه حضور داشتند، تشکر کتم. همچنین فرزندان و دامادها و عروس‌های ایشان نیز شایسته تقدیر هستند. این افراد خانواده و رفتارهایشان جریان‌های متفاوت فرهنگی می‌سازد.

داریوش ارجمند: خوشنویسی ما را به عمق معنا می‌برد

اجرای موسیقی نیز از بخش‌های دیگر این ویژه برنامه بود که پیش از آن کیوان ساکت از جانب اهالی موسیقی زادروز استاد را به ایشان تبریک گفت. داریوش ارجمند که چهاردهمین تولد ماه به نام او رقم خورده بود، هنرمند دیگری بود که برای سخنرانی پشت تریبون آمد. وی گفت: سخن گفتن بعد از سخنان استادان بزرگ خیلی دشوار است. اما من زاویه دید دیگری برای صحبت درباره استاد انتخاب می‌کنم و می‌خواهم درباره رابطه خط و اندیشه و قداست آن صحبت کنم. در خط او تمام اندیشه نمایان است و ظهور و بروز پیدا کرده است. مطالبی که خطاطان و خوشنویسان انتخاب می‌کنند نشان‌گر اندیشه‌ای است که دارند. با این خط چشم را به سمت خودشان می‌کشانند. خوشنویسی ما را به عمق معنا می‌برد. شناخت والای اندیشه به خوشنویس معنا و جان می‌دهد و ما از همین است که لذت می‌بریم. از اندیشه‌ای که به وسیله خوشنویس و کاغذ تجلی پیدا می‌کند. فرق بین شنیدن و دیدن وجود دارد. اندیشه در قاب محبوس می‌شود و ما را به سمت خود می‌کشاند. 
  
وی افزود: در نمایشگاه‌های خوشنویسی بارها جلوی تابلویی ایستادم و حس شعف به من دست داده است. استاد امیرخانی یک هنرمند تمام عیار است که در نمایشگاه‌ها و کتاب‌هایش شما را میخکوب می کند و اجازه نمی دهد تکان بخورید و این همه در استاد امیرخانی حاصل تواضع و فروتنی شان است. هنرمندانی هستند که یک شبه ره صدساله می‌روند و یکباره دیگر کسی را قبول ندارند. ایشان خداوندگار خط سرزمین من هستند ولی به اندازه خاک این سرزمین متواضع و فروتن هستند. این تواضع و فروتنی در رفتار و گفتار و حرکاتشان دیده می شود. بزرگ‌ترین شاخصه یک هنرمند تواضع اوست. همین باعث رشد هنرمند است. خداوند به ایشان طول عمر و سلامتی بدهد . خط او یک فرم و یک لباس به تن اندیشه است. از استاد امیرخانی کسی زیباتر اندیشه را نمی آراید و مارا به دنبال معنا نمی برد. این حاصل  تواضع و عشق او به این خاک و زادگاه است.  
 
استاد غلامحسین امیرخانی: پدر و مادرم نخستین معلم من بودند
  
احمد نجفی هنرمند بازیگر نیز دیگر فردی بود که در این محفل سخن گفت. او به بیان خاطره ای از زمان نوجوانی خود و همچنین ارتباط خطاطی و انسانیت پرداخت. استاد غلامحسین امیرخانی نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم پشت تریبون آمد. وی در ابتدا با تواضع و فروتنی از کسانی که درباره او صحبت کردند، قدردانی کرد و گفت: با هیچ زبانی نمی توانم از عهده بیان احساسی که دارم، بر بیایم. در چنین موقعیتی که سرشار از احساس است کمتر کسی می تواند سخنی بر زبان بیاورد و احساس فروتنی باعث سکوت می شود. 
 
وی ادامه داد: رسم است که در این مراسم هر کسی که زاد روز اوست از سرگذشت خودسخن بگوید. بنده اول راجع به موضوعی صحبت می کنم که عظمتی است که کمتر به چشم می آید. من می‌خواهم از معلم‌هایی که داشته‌ام صحبت کنم و یاد آن‌ها را زنده نگه دارم. معلم حضور بسیار درخشان در زندگی هر فردی دارد، هر کدام از ما معلم‌های بسیاری در زندگی خود داشته ایم. البته من هم جزو کسانی  بوده ام که سعادت و توفیق معلم بودن را داشته ام. اول از همه معلمی را به یاد می آورم که پدر و مادرم هستند. معلمی که در سکوت معلمی می‌کند و در کسوت معلم های معمولی قرار ندارد اما چیزی را که عرضه می کند در هیچ دانشگاه دنیا قابل تحصیل نیست. 
  
وی با اشاره سختی و تلخی‌های زندگی به عنوان دومین معلم هر انسان، به حضور خود در انجمن خوشنویسان ایران و استادان خود در آنجا اشاره کرد و گفت: در انجمن خوشنویسان ۶۰ سال حضور خدماتی داشتم. این موضوع فرصت و توفیق عجیبی بود که نصیب من شد. مرحوم استاد میرخانی و استاد حسینی از استادان من بودند. استاد حسینی عارف تام و تمامی بود. در این انجمن معلم‌های دیگری هم داشته‌ام. هرچه از ایشان بگویم کم گفته‌ام. خانم بهرامی‌زاده نیز فرد دیگری بود که من در خدمت او قرار گرفتم. این خانم سرتاپای وجودش حالت خدمت رسانی داشت. من به عنوان شاگرد هر روز از او یاد می گرفتم. 
 
استاد امیرخانی حضور در خانه هنرمندان، انجمن طالقانی‌ها و جامعه یاوری خراسان را به عنوان دیگر مکان هایی که استادانی در آنجا داشته است معرفی کرد و افزود: ما هر چقدر درباره معلم و این که چقدر مدیونیم بگوییم کم گفته ایم. باید راه آنها را ادامه دهیم و باید سخن گفتن با هم را تمرین کنیم. ما ثروت‌مندترین کشور جهان به لحاظ ادبیات غنی هستیم. اگر این بزرگان را فراموش نکنیم همیشه فروتن می مانیم. 
 
وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این ویژه برنامه گفت: این برنامه در کشور کم یاب است و این رویه خوب است که در همه جای کشور تعمیم پیدا کند تا به جوانان کمک کند بهره کافی را ببرند. موضوع دیگری که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، مسئله نهاد مدنی است که با عنوان NGO از آن یاد می‌شود. دنیای امروز را این نهادها اداره می‌کنند. این بخش نماینده خدا روی زمین است و در زمانه ما می‌تواند کارساز باشد. انجمن خوشنویسان ایران هم بر مبنای همین نهاد مدنی بوده که توانسته موجودیت خود را نزدیک به ۷۰ سال حفظ کند و با یک شهریه اندک و کمک استادان و عشق آنها و زحمتی که با اخلاص کشیدند، توانستیم خود کفا شویم و حدود ۳۲۰-۳۳۰ شعبه در سراسر کشور داشته باشیم. 
  
وی در پایان به قدردانی و تشکر از همسر خود پرداخت و گفت: او همیشه و در هر شرایطی با من همراه بوده است. زمانی که پدر من بیمار و خانه نشین بود این زن ۱۳ سال او را پذیرایی کرد و از مادرم نیز ۱۸ سال پرستاری و پذیرایی کرده است. اگر اخلاق، مرام و دل پاک این زن نبود خانه ما محفل انس و الفت دوستان متعدد نمی‌شد. فرزندانم هم از این بابت همین طور هستند. در واقع عاطفه اساس و پایه شخصیت او است. همچنین از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عوامل برگزار کننده این مراسم هم تشکر می‌کنم. امیدوارم برنامه‌‌هایشان روز به روز با معناتر و عمیق‌تر شود.  از کسانی که نسبت به من ابراز لطف داشتند، متشکرم.
 
در بخش پایانی این مراسم استاد امیرخانی کیک تولد ۷۷ سالگی‌اش را در کنار خانواده برید و هدایایی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، انجمن خوشنویسان ایران و نگارخانه ترانه باران و دوستان و آشنایان دریافت کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما