جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۵
کد خبر: ۹۱۲۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
در آیین تجلیل از زنان و مدیران فعال در حوزه سبک زندگی انجام شد
آیین تجلیل و تقدیر از زنان و مدیران فعال در حوزه عفاف و حجاب و سبک زندگی با تقدیر از ۶ مدیر فرهنگی و چهار کارمند و همچنین رونمایی از کتاب «خانواده اسوه» تازه‌ترین تالیف محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل و تقدیر از زنان و مدیران فعال در حوزه عفاف و حجاب و سبک زندگی به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر به همت ستاد عفاف و حجاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای شفق برگزار شد. 
  
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) و دهه مبارک فجر گفت: در حوزه‌های مختلف در موضوع فرهنگ مناقشات متعددی را شاهدیم که موضوع توجه به جایگاه زن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که هیچ وقت اغنایی به آن پرداخته نشده. اگر کلامی از بزرگان دین در این باره جاری شد و تعابیری که به کار رفت، تعابیری شایسته برای تبیین آن دیدگاه‌ها نبودند. نگاه من البته انتقادی نیست تنها می‌خواهم بگویم که ما چه میزان فرصت داریم و به آن نمی‌پردازیم.
   
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: مهم‌ترین، اصلی‌ترین و عمیق‌ترین وظیفه یک زن در جایگاه مادری است. آیت االه جوادی آملی می‌گویند که «تمام عمر یک فرد در عالی‌ترین مراتب تعلیمی و تربیتی عالم یک طرف و آن هفت سالی که کودک است و تنها مربی او مادرش است یک طرف. اگر فردی به تعالی رسیده از همین هفت سال نشئت گرفته. ما در این جریان هدفمند هستی وظیفه‌ای که داریم عبودیت است در این هیچ تفاخر و فضیلتی مرد به زن و یا برعکس زن به مرد ندارد. هرکسی این راه را بهتر و کامل‌تر برود و به قرب الهی می‌رسد.
    
تقدیر از ۶ مدیر فرهنگی و ۴ کارمند فعال در حوزه عفاف و حجاب

ناصری‌پور با تاکید بر اینکه عفت تنها به زنان خلاصه نمی‌شود، گفت: قرآن اگر از عفت نام می‌برد، نمی‌گوید عفت فقط برای زنان است. مصداق مرد را در داستان یوسف(ع) می‌گوید و مصداق زن را در داستان مریم(س). ما هیچ وقت حاضر نشدیم جامعه را نسبت به حجاب و عفاف اغنا کنیم. جایی که باید سرهنگی برخورد می‌کردیم گفتیم فرهنگی برخورد شود و برعکس. این حقیقتی است که ما درباره زن، حجاب و عفاف داریم. 
  
وی افزود: مقوله‌ای هست به نام اخلاق که هرکسی تعبیری از این مفهوم دارد. افلاطون علم را، ارسطو عقل را و سقراط وجدان را اخلاق می‌دانند. اسلام اما نظر دیگری دارد و می‌گوید این سه شرط لازم‌اند اما کافی نیستند. اسلام محبت را به معنای حقیقی کلمه اخلاق می‌داند و می‌گوید آنچه باعث اخلاق می‌شود، محبت و عشق است و اگر اینگونه باشد علم، عقل و وجدان را به خدمت می‌گیرد. 

حجت الاسلام ناصری پور با اشاره به کتاب تازه منتشر شده «خانواده اسوه» گفت: باید از ابزار روز حرف زد و در برابر هجمه های مختلفی که داریم، می‌بینیم که توان اداره حقیقی افراد خانواده را نداریم. فضای مجازی و لا مکان و زمانی آن، آدم ها را می‌تواند به سادگی به شیطان و یا به قرب الهی نزدیک کند.  باید مهارت داشته باشیم و حقایق را بیان کنیم. 

وی اضافه کرد: در یک فضای مملو از محبت اگر دختر یا پسر خانواده در معرض آسیب قرار بگیرند این اکسیر محبت می‌تواند او را از پرتگاهی که در آن هست نجات بدهد. در کتاب خانواده اسوه موضوع حب به تمام روابط خانواده قیاس شده. مشکلات بیان شده اند و مقایسه شده که در یک بستری که محبت وجود دارد چه اتفاقی می افتد و در بستری که موفقیت نیست چه اتفاقی روی خواهد داد.

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نیز ضمن تقدیر از برگزاری این نشست در سخنان کوتاهی درباره کتاب خود گفت: موضوعات مهمی در این کتاب هست که کنار هم قرار گرفتن آیات، روایات و اشعار و پرداختن به مفهوم خانواده در نخستین حکومت‌ها چون رم و یونان و اروپا و ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام، در انقلاب اسلامی، در قانون اساسی و در سیاست‌های کلی نظام خانواده و وضع فعلی جامعه به نظر من یک کتاب کم نظیر است که به همت دوستان من به نگارش در آمده جمع‌آوری شده و امیدواریم که بتواند راهگشا باشد.
 
در ادامه با حضور محمود صلاحی رییس سازمان، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی، بهزاد تیمورپور معاون آفرینش و اجرا و سرپرست فرهنگسرای رسانه، سید مجید کمالی رییس مرکز مطالعات فرهنگی و رضا بسطامی رییس فرهنگسرای شفق از کتاب «خانواده اسوه» رونمایی شد.
 
تقدیر از  خانواده شهیدان مصطفی موسوی، اصغر فلاحت‌پیشه، حمیدرضا اسدالهی، مهدی عزیزی و مهدی بیدی یکی از بخش‌های اصلی این آیین بود.
 
همچنین علیرضا زندوکیلی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۴، ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸، محمدجواد حیدری‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰، رویا فتحی مدیر مرکز آموزش و معصومه سادات عمارتی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۹ و  نرگس نصرتی از منطقه ۴، گلابتون شهبازی از منطقه ۸، الهه توکلیان از منطقه ۱۴ و زهرا طاهری از مرکز علمی کاربردی سازمان از جمله همکاران و مدیران فعال در حوزه عفاف و حجاب و سبک زندگی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند. 

اجرای سرود توسط گروه تواشیح لیل‌القدر، اجرای نمایش توسط اصغر تقی‌زاده، شعرخوانی صادق آهنگران و محمد زمان گلدسته شاعر آیینی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مطالب مرتبط
نظر شما