به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ علی حیاتی در راستای نخستین جشنواره محصولات فرهنگی فیروزه با بیان اینکه در تولید محصولات فرهنگی آنطور که باید و شاید به علایق و نیازهای مردم توجه نمیشود، گفت: در تولید محصولات فرهنگی و مخصوصا محصولات فرهنگی مذهبی گاهی همین که خودمان از یک محصول خوشمان میآید، آن را به تعداد انبوه تولید میکنیم و دیگر توجه نمیکنیم که نیاز و سلیقه مخاطب چیست. در این شرایط مجبور میشویم که آن محصول را در مناسبتهای مختلف هدیه بدهیم.
وی درباره اینکه یک محصول فرهنگی موفق چه ویژگیهایی باید داشته باشد، گفت: محصول فرهنگی موثر است که مردم حاضر باشند برایش هزینه کنند، مردم برای چیزی که پول داده باشند ارزش بیشتری قائلند و اگر هم پولی برای محصولی پرداخت نکرده باشند، قطعا به محصولی توجه میکنند که نفیس و ارزشمند باشد.
مسئول هیات هنر و مدیر استودیو ۳*۴ با تاکید بر اینکه تولیدکننده محصولات فرهنگی باید از سلیقه مخاطب و فضای اجتماعی شناخت داشته باشد، اظهارکرد: کسی که محصول فرهنگی تولید میکند باید موضوعات و مشکلات مختلف را شناسایی کند و پس از آن با محصولی که تولید میکند به دنبال حل و رفع آن مشکل برود.
حیاتی درباره برگزاری جشنواره محصولات فرهنگی فیروزه نیز گفت: جشنواره فیروزه باید فضایی را ایجاد کند که تولیدکنندگان محصولات فرهنگی بتوانند در کنار هم به بحث و تبادل نظر پرداخته و مشکلات خود را مطرح کنند تا از دل این بحث ها، سیاستهای حمایتی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی استخراج و اجرایی شود.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی ادامه داد: حالا اگر جشنواره فیروزه در سطح شهر تهران برگزار میشود میتوان اطلاعات هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در سطح تهران را به وسیله آن جمع آوری کرد و اگر حوزه برگزاری آن کشوری است باید این اطلاعات در سطح کشوری جمعآوری شود.
مسئول هیات هنر و مدیر استودیو ۳*۴ با ارائه پیشنهاد پرداخت یارانه به تولیدکنندگان محصولات فرهنگی گفت: میتوان پس از جمع آوری این اطلاعات بر حسب نوع و کیفیت کار یارانهای به تولیدکنندگان محصولات فرهنگی اختصاص یابد و برای دقت در پرداخت این یارانه نیز میتوان محصولات تولید شده را کارشناسی کرد.