شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۷
کد خبر: ۹۱۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
نخستین جشنواره محصولات فرهنگی فیروزه با معرفی آثار برتر و تقدیر از برگزیدگان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی، ‌رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره محصولات فرهنگی فیروزه با اشاره به اقدامات دشمنان ادیان مختلف برای ضربه به ادیان و به خصوص ضربه به جایگاه دین اسلام اظهارکرد: اسلام از تحریف به دور بود، اما دشمنان آمدند واقعیت های عینی و روش های آن را تحریف کردند و به اسم اسلام اقداماتی را که در قرون وسطی هم نبود انجام دادند.
 
وی ادامه داد: پشت داعش و النصره و احرار شام که بعضا اسم های زیبایی هم دارند، صهیونیست ها هستند. ما از کار ضد فرهنگی ضربه می خوریم و متاسفانه امروز خشن ترین اقدامات در غالب اقدامات ضد فرهنگی انجام می شود و در مقابل هم زیباترین جلوه ها در غالب مدافعان حرم خودش را نشان می دهد.
 
مراقب باشیم که فرهنگ تحریف نشود

وی با بیان اینکه فرهنگ جلوه های دیگری هم دارد، گفت: تمام زیبایی ها و هویت های تاریخی مردم در غالب فرهنگ در می‌آید و باید مراقب باشیم که فرهنگ تحریف نشود. یک مثال همین چهارشنبه سوری است و من اینجا کاری با درست یا غلط بودن آن ندارم اما همین سنت تحریف شد و از آش رشته پختن و دور هم نشستن به تعطیلی شهرها و ضربه به اقتصاد و مجروحیت افراد زیادی منجر شده است. جلوی چشم همه ما این تحریف انجام شده و یک کار شاد تبدیل به چنین وضعیتی شده است. در دیگر بخش های فرهنگی هم اگر دقت نکنیم فرهنگ از دست می رود.
 
اولویت فرهنگ بر اقتصاد در تولید محصولات فرهنگی / لزوم توجه به همه جلوه‌های هنر

صلاحی با تاکید بر اینکه فرهنگ خیلی زود دستخوش تغییر می شود و ناگهان ارزش به ضد ارزش تبدیل می شود، گفت: باید با نسل امروز و جوانان هم زبان شد و پیشقدم بشویم. اگر امروز فرزند سالاری رایج شده، دلیلش این است که زمانی به غلط پدر سالاری کردیم. سالار غلط است مگر پادگان است؟ همه داریم کنار هم زندگی می‌کنیم. محور خانه مادر است و بالاترین نقش را دارد؛ همانطور که بالاترین نقش در بیرون از خانه پدر است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری جشنواره فیروزه اظهارکرد: جشنواره فیروزه نام زیبایی دارد. فیروزه هم مستحب است و هم نشان سنگ های قیمتی ماست، در دنیا فیروزه نیشابور اول است و این اسم زیبایی است که برای جشنواره انتخاب شد. اسم ها باید زیبا باشد و به این ها باید دقت کنیم. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال پر فیلم ترین سال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود، گفت: فیلم سینمایی ماجان که در جشنواره اکران می شود متعلق به سازمان است و موضوعات اجتماعی را مطرح می کند.
 
اولویت فرهنگ بر اقتصاد در تولید محصولات فرهنگی / لزوم توجه به همه جلوه‌های هنر

صلاحی در ادامه با بیان اینکه موسیقی جذاب ترین جلوه هنر است، گفت: نباید قالبی از هنر را رها کنیم بلکه باید محتوا را درست کنیم. همه جلوه های هنر قالب هستند و فرهنگ محتوای آن است. نقاشی یک قالب است که می تواند محتوای آن اثر ظهر عاشورای استاد فرشچیان باشد یا چیز دیگر. باید حواسمان باشد نه اینکه قالبی از هنر را کنار بگذاریم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه همه جلوه های هنر را باید نگهداریم، گفت: به عنوان سیاست سازمان باید تمام جلوه های هنر را داشته باشیم؛ برای ما محتوای فرهنگی مهم است و اصول فرهنگ ما هم مشخص است، فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی.
 
وی با تاکید بر اینکه از فرهنگ غرب پیروی نمی‌کنیم، تصریح کرد: البته اگر هرجایی نکته مثبت فرهنگی باشد از آن استفاده می‌کنیم. اما از فرهنگ دیگری پیروی نمی‌کنیم. یکی از جلوه‌های فرهنگی که کار را ماندگار می‌کند تولید محصول است. 
 
صلاحی با بیان اینکه شاخص سازمان فرهنگی هنری مردم تهران است، گفت: همه فرهنگسراها و مراکز اگر کاری کردند باید حداقل یک نسخه از آن را برای خودشان نگه دارند و یک نسخه را هم به سازمان بدهند. البته بهتر است که آن را به دیگر مراکز هم ارسال کنند.
 
وی در پایان از معاون فرهنگی سازمان، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور، دبیر جشنواره فیروزه، سید مصطفی کشفی و دیگر عوامل اجرایی جشنواره فیروزه قدردانی کرد.


محصولات فرهنگی می‌بایست القای ارزش های انقلابی و دینی باشد
 
در این نشست مجید کمالی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، درباره نقش و تاثیرات محصولات فرهنگی اظهارکرد: از سال‌ها پیش دبیرخانه ارتقای کیفیت فعالیت و محصولات آثار فرهنگی تشکیل شده که با تدبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفت، و این مجموعه البته توفیقاتی هم داشته است.
 
تحول نیازمند برداشتن موانع ذهنی با تولید محصولات فرهنگی است

وی با بیان اینکه دنیای امروز عرصه رقابت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: هر نوع تحولی، حتی درحوزه نظامی، اقتصادی و ... در شرایطی انجام خواهد شد که ابتدا موانع ذهنی از افراد برداشته شود و این موانع ذهنی با محصولات فرهنگی برداشته می‌شود.
 
اولویت فرهنگ بر اقتصاد در تولید محصولات فرهنگی / لزوم توجه به همه جلوه‌های هنر

 کمالی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ حجم مبادلات محصولات فرهنگی ۸ هزار میلیارد دلار بوده است، گفت: این آمار در سال‌های بعد همواره افزایش داشته است و همین نکته نقش محصولات فرهنگی را به خوبی نشان می‌دهد. 
 
وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که امروزه در مدیریت شهری، سازمان فرهنگی هنری و جامعه مطرح می‌شود، بحث نسبت اقتصاد و فرهنگ است، گفت:  این نسبت به طور خاص در محصول و کالای فرهنگی خودش را نشان می‌دهد. محصول فرهنگی تجسم ایده است و ایده برای هدایت اذهان است و مرجع القا کننده ایده از طریق خدمات و محصول فرهنگی این کار را انجام می‌دهد.
 
اولویت فرهنگ بر اقتصاد در تولید محصولات فرهنگی / لزوم توجه به همه جلوه‌های هنر

رئيس مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران با بیان اینکه در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا محصول فرهنگی باید به صرفه باشد و درآمد و اقتصادی داشته باشد یا ما باید یارانه بدهیم؟ گفت: در سیاست‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمهوری اسلامی به هیچ وجه اولویت با اقتصاد نیست و اگر بنا باشد محصول فرهنگی منطبق بر بازار باشد آن وقت منطق حاکم بر اقتصاد بر تولید محصول فرهنگی حاکم می‌شود در حالی که طبق اسناد بالا دستی و آموزه‌های فرهنگی و دینی ما اولویت با فرهنگ است.
 
وی با بیان اینکه در سازمان فرهنگی هنری اولویت را به فرهنگ می‌دهیم، گفت: تولید و عرضه دو خصلت یک محصول فرهنگی است اما در این بین باید منافع تولیدکننده هم مد نظر گرفته شود. همین دوگانگی کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. که هم منطق بازار در آن حاکم نباشد و هم منافع تولید کننده در بر بگیرد.
 
به گفته وی در سالیان اخیر محصولات فرهنگی وجود داشته که هم منافع داشته و هم توانسته ذائقه مردم را تامین کند اما بسیار معدود و محدود بوده و به یک الگو نرسیده است.
 
قائم مقام رئیس دبیرخانه ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی  ادامه داد: اتفاق دیگری که ما شاهد آن هستیم این است که تولید محصولات فرهنگی دیگر ملک مطلق نخبگان فرهنگی و صاحبان ثروت نیست. با تحولات تکنولوژی، هرکسی در هر سطحی از دارایی و امکانات و قدرت می‌تواند محصولی را تولید کند که ما آن را به وفور مشاهد می‌کنیم.  لذا بخشی که امروز رایج است و نقش مدیریت فرهنگی را نشان می دهد هدایت توان های خرد مردمی است.
 
وی ادامه داد:  امروز شاهدیم که مدیریت فرهنگی در بسیای از مواقع از تلاش ها و پویش های مردمی جا می ماند و می بینیم که محصولاتی که دستگاه های دولتی تولید می کنند نسبت به ذائقه مردم عقب است. رکن رکین تولید محصولات فرهنگی القای ارزش های انقلابی و دینی است که ما نمی توانیم خوب عمل کنیم و در این شرایط مردم ناخواسته به سمت محصولاتی می روند که فاقد این ویژگی است.
 
وی با اشاره به خطرات و آسیب های وابستگی فرهنگی گفت: انقلاب ایران قطعا یک انقلاب فرهنگی بود و این شعار نیست و قطعا یک واقعیت است.  تولید کالا و خدمات فرهنگی متناسب می تواند نقش مهمی در کاهش وابستگی فرهنگی داشته باشد.
 
کمالی در پایان تایید کرد: باید با تشخیص ذائقه مردم محصولاتی را تولید کنیم که هدفش را تثبیت و یا تغییر ذائقه مخاطب قرار دهد. تولیدکنندگان محصولات فرهنگی یک گروه بزرگ آینده شناسی و آینده پژوهی نیاز دارند و لذا فکر می کنم که در سازمان فرهنگی هنری می بایست این خدمت را انجام دهیم که در تولید محصولات کمک های علمی گسترده ای داشته باشیم.
 
باید زمینه عرضه و فروش محصولات فرهنگی در بازار فراهم شود

حجت الاسلام حسن ناصری‌پور با بیان اینکه جشنواره فیروزه تراز توانمندی سازمان بود و چند حقیقت را به ما نشان داد، گفت: حقیقت اول اینکه نشان داد محصولات در سازمان جدی گرفته نشده و جز درمواردی خیلی محدود ما محصول اثرگذار جریان ساز در حوزه فرهنگ در شهر تهران تولید نکردیم.
 
وی با بیان اینکه شاید موثرترین محصول فرهنگی هنری سازمان همان فیلم زیرتیغ بود، گفت: این در حالی است که ما در ساعات مختلف اداری شاهد حضور گروه‌ها و تولیدکنندگان هستیم اما مکانیزم جذب و درخواست نیازها از این افراد را نداریم.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت محصولات در طول شش و هفت سالی که ایجاد شده متاسفانه محصول موثری تولید نکرده ، اظهارکرد: به نظر می رسد که به نظام موثری در تولید محصولات احتیاج داریم.
 
اولویت فرهنگ بر اقتصاد در تولید محصولات فرهنگی / لزوم توجه به همه جلوه‌های هنر

ناصری پور با بیان اینکه لازم است تحولی در حوزه محصولات اجرا کنیم، گفت: برنامه های فرهنگی و هنری بدون پیوست محصول اثری به اندازه همان زمان اجرا خواهد داشت، اما اگر محصول باشد تا زمانی که محصول است اثر هم هست. در حوزه هایی که ما بیشترین محصول را داریم حوزه های مکتوب است، اما شما می دانید که حوزه مکتوب مانند سال های گذشته اثر گذار نیست بنابراین باید نشان دهیم که در حوزه محصولات عزم جدی داریم.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: موضوع دوم این است که در حوزه تشویق برای ساخت محصول برنامه خاصی نداریم و می طلبد که مدیران مختلف مناطق این کار را در دستور کار خود قرار دهند. ما باید تعاملات و ارتباطات خود با تولیدکنندگان محصولات را بهبود ببخشیم و افزایش دهیم اما هنوز ارتباطات موثر با تولید کننده نداشتیم.
 
ناصری‌پور با بیان اینکه این روزها همه به دنبال این هستیم که کلمه فاخر را به دنبال نام یک اثر اضافه کنیم، گفت: مقام معظم رهبری بارها در اکثر مواردی که در سه سال گذشته درباره فرهنگ صحبت کرده اند درباره محصول فرهنگی هم صحبت کرده اند و در کلام ایشان محصول فرهنگی فاخر محصولی است که یک خلا فرهنگی را پر کند.
 
وی با بیان اینکه باید زمینه فروش محصولات فرهنگی و عرضه آن در بازار فراهم کنیم، ادامه داد: نکته بعدی استفاده ویژه از افراد نخبه در حوزه تولید محصولات است و متاسفانه در این حوزه هم عملکرد خوبی نداشتیم. در حالی که در همین زیرمجموعه های خودمان محصولات بومی خوبی تولید شده است.
 
ناصری‌پور از اقدامات سیدمصطفی کشفی دبیر جشنواره و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.
 
معرفی برگزیدگان جشنواره فیروزه
 
در پایان آیین اختتامیه نخستین جشنواره محصولات فرهنگی فیروزه با اهدای لوح تقدیر و سکه و تندیس جشنواره از برگزیدگان تقدیر شد.
 
مدیر تولید منطقه ۱۴ در حوزه کمی و مدیر تولید منطقه ۵ در حوزه کیفی تولید محصول برگزیده شدند.
 
مریم زنجانپور؛ مدیر تولید کتاب‌های مهارت فردی و آموزش مهارت تفکر خلاق به عنوان مدیر تولید برتر جشنواره معرفی و تقدیر شد و جایزه ویژه هیات داوران هم به علیرضا زندوکیلی، بختیار غلامی و گلناز خاوری برای جشنواره مجموعه صددانه یاقوت و محمدرضا جمالی برای مجموعه تولیدات در حوره انقلاب تعلق گرفت.
 

در حوزه محصولات دیداری و شنیداری هم سیدعباس سجادی به خاطر مجموعه پرده عشاق به عنوان محصول برتر تقدیر شد. در همین بخش انیمیشن محله نو، ساخته سارا حسینی شایسته تقدیر شناخته شد و از سعید گلشناس، عطارپور، عبدالغفار کاکایی و خانم شاهرخی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
 
در حوزه محصولات چاپی مجموعه کتاب آستان آسمان به مدیر تولیدی رضا مختاری به عنوان محصول برتر شناخته شد و مهدی قزلی برای مجموعه کتاب پیامبر خوبی نیز شایسته تقدیر معرفی شد. در همین بخش از صدیقه سپهری، فرهنگسرای خانواده و علیرضا ناصری با اهدای لوح قدردانی شد.
 
بابک ربوخه در بخش محصولات حجمی با دو محصول قاب قدردانی جشنواه پیامبر مهربانی و تندیس چهارمین جشنواره موسیقی محله به عنوان محصول برتر برگزیده شد. ابوالفضل درخشنده با مجموعه داستان کوتاه آیات آسمانی به عنوان محصول برتر و محمدرضا حبیب الهی با فلش کارت های یک هدیه از یک دوست شایسته تقدیر شناسایی شد.
 
در موضوع خانواده کتاب آنچه مادران قصه گو باید بدانند نوشته ابوالفضل قلی زاده به عنوان محصول برتر شناخته شد و ماهنامه های فرفره و خورشید کوچولو نیز رویا فتحی را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.
 
مژگان زندی به خاطر ایده بازی دخترانه role playing ، مجید شاه محمدی به خاطر ایده نرم افزار شهر قرآن و وحید شمس علی به خاطر ایده مجموعه قصص قرآنی برای کودکان در قالب نرم افزار و کات استند به ترتیب نفرات اول تا سوم در حوزه ایده برتر شدند.
 
نمایشگاه محصولات فرهنگی فیروزه تا پایان بهمن ماه در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دایر است.

مطالب مرتبط
نظر شما