جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۹
کد خبر: ۹۱۳۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
در نشست «روز روشنایی» فرهنگسرای بهمن مطرح شد؛
در نشست روز روشنایی که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، عوامل ایجاد یک انقلاب و مولفه های تداوم آن از دیدگاه مقام معظم رهبری بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صبح روز ۲۱ بهمن ماه سلسله نشست های روز روشنایی با حضور احمد نادری با موضوع روند استمرار انقلاب اسلامی از دیدگاه امام و رهبری در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

احمد نادری به عنوان کارشناس و سخنران این نشست در توضیح و معرفی ایجاد یک انقلاب گفت: یک جنبش اجتماعی حرکت سازمان یافته انبوهی از مردم در زمینه ای از امکانات و محدودیت ها دارای یک ایدئولوژی مشخص و معطوف به هدفی مشخص است. وقتی این اجزا در کنار هم باشد، جنبش اجتماعی را شاهد هستیم که این اجزا اگر یک دگرگونی بنیادی را به وجود بیاورد به آن انقلاب می گوییم . پس انقلاب نوعی از جنبش اجتماعی است.

وی در ادامه به معرفی ارکان جنبش های اجتماعی پرداخت و گفت: رکن اول کنشگران و بازیگران نقش هستند که که قابل تفکیک به سه سطح هستند. سطح رهبران، سطح توزیع کنندگان تفکر رهبران و سطح سوم هم سطح عامه و توده مردم. رکن ایدئولوژی است که بسیار مهم است. اگر یک ایدئولوژی برای یک انقلاب مشخص باشد می توانم آن انقلاب را نام گذاری کنیم. در انقلاب اسلامی چون ایدئولوژی نشات گرفته از اسلام بود، می گوییم در واقع انقلاب ایران انقلاب اسلامی است. رکن سوم هم زمینه اجتماعی است. یعنی انقلاب در چه زمینه ای دارد به وقوع می پیوندد، بسترهای اجتماعی کدام هستند و به چه سمتی گرایش دارند. در این زمینه هم تقسیم بندی داریم که شامل زمینه اجتماعی فرهنگی، زمینه اقتصادی، سیاسی و زمینه بین المللی است.

نادری انقلاب ها را دوقطبی معرفی کرد و افزود:  یک  قطب قدرت  است که در واقع قدرت رسمی است و خواستار حفظ وضع شرایط موجود است. قطب دیگر هم قطب مقاومت است که به قول معروف می خواهد آن نظم موجود را به هم بزند و یک نظم جدید را رقم بزند. در انقلاب اسلامی ایران هم قطب قدرت، قدرت رژیم بود که حفظ وضع موجود و تداوم را خواستار بود و قطب انقلابیون که می خواستند نظم را به هم بزنند و بازی خودشان را تعریف کنند. 

وی درباره زمینه فرهنگی و اجتماعی توضیح داد: یک نظام فاسدی در راس کار بود و این نظام فاسد یک نظام ارزشی داشت که همخوان با بستر فرهنگی و اجتماعی ایران نبود. لذا این که می گویند انقلاب ایران در ابتدا یک انقلاب فرهنگی بود، حرف عبثی نیست. نظام ارزشی شاه نشات گرفته از ایدئولوژی های بیگانه بود و یک سرمشق غربی در رژیم شاه موضوعیت پیدا می کرد که انقلابیون با آن مبارزه می کردند. لذا انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بود چرا که با یک نظام ارزشی درگیر بود. در بحث سیاسی نیز استبداد و دیکتاتوری شاه را می بینیم. شاه قبل از انقلاب یک دیکتاتور خاضع در مقابل خارجی است و در مقابل داخلی به شدت سرکوب گر است و مجال تنفس به مخالفین و مردم عادی نمی داد. در زمینه اقتصادی ثروت های نفتی که به خصوص از اوایل دهه هفتاد میلادی (اوایل دهه 50 شمسی) وارد سیکل اقتصادی ایران می شد، با یک مدل خاصی توسط شاه و دربار ساماندهی می شد که این مدل خاص به اصطلاح علوم اجتماعی به آن یک مدل مرکز پیرامونی گفته می شود و این پول ها در مراکزی خاص توزیع می شد. از یک سو ما پیرامون هایی مانند حاشیه نشینی ها داریم که وضعیت خیلی بحرانی در وضع اقتصادی وجود داشت، پول به قدر کافی بود اما در جای درستی خرج نمی شد.

نادری به بعد جهارم این زمینه ها یعنی فضای بین الملل هم اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم کشورها در یک فضای دو قطبی قرار داشتند و مجبور بودند در یک قطب سوسیالیستی یا یک قطب لیبرال قرار داشته باشند. انقلاب ایران در واقع این تقسیم بندی را بر هم زد. در این فضای دو قطبی پارادایم خودش را نشان داده که اسمش را می توان انقلاب اسلامی گذاشت. این پارادایم نظم جهانی را به هم می زند. 

وی در ادامه به دیدگاه های مقام معظم رهبری پیرامون عناصر تشکیل دهنده انقلاب اشاره کرد و بیان کرد:  اولین عنصر حضور و مشارکت مردم است. همین مردم بودند که آمدند و مبارزه کردند و در واقع انقلاب ها بدون حضور مردم امکان پذیر نیست. یکی از پیام های راهپیمایی 22 بهمن این است که مردمی بودن این انقلاب در حال حفظ است. دومین عنصر بحث پیشگامی و حضور روحانیت است. عنصر دیگر اقبال به مسجد است. مسجد پایگاهی بود که انقلاب ایران از آنجا شروع شد و به آنجا ختم شد. عنصر بعدی معنویت و تقوا و اعتقاد به خداست. عنصر بعد اخلاص و نیت الهی است. بعد از آن بحث عشق به امام حسین(ع) است. در واقع هسته انقلاب نشات گرفته از ارزش های عاشورا بود. بحث عاشورا و قیام عاشورا موتور متحرکه تشیع بوده است. بحث بعد وحدت است (وحدت کلمه) که همه گروه ها در براندازی حکومت تاثیر داشتند. ایثار و از خود گذشتگی، تلاش و مجاهدت، صبر و استقامت از عوامل دیگر است.

موضوع بعدی که نادری روی آن دست گذاشت مربوط به آرمان های انقلاب بود. وی توضیح داد: مهم ترین آرمان انقلاب عدالت خواهی بود. اکنون هم اگر می خواهیم انقلاب تداوم داشته باشد باید به آن توجه کنیم. عدالت خواهی اندکی ضعیف شده است اما باید دورباره به جامعه برگرد و این اختلاف بین حقوق ها وجود نداشته باشد.
مولفه های تداوم انقلاب هم موضوع دیگر این نشست بود. که نادری از دیدگاه مقام معظم رهبری به آن اشاره کرد و گفت: اولین مورد بحث تداوم عدالتخواهی است. دوم لزوم جهت گیری اسلامی و الهی و حاکمیت ارزش های دینی. شناخت اصل مترقی ولایت فقیه و لزوم تبعیت از آن از موارد دیگر است. مردمی بودن و حضور مردم در صحنه از مولفه های دیگر است. همچنین ایمان و عمل صالح به ویژه در مسئولان، زنده نگه داشتن ارزش های انقلاب نظیر تقوا، شهادت، زهد، اتحاد و حفظ یکپارچگی، تسلیم ناپذیری در مقابل دشمن از عوامل دیگر تداوم انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری است.
نظر شما