پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۳
کد خبر: ۹۱۵۱۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
مراسم هفته آگاهی از مغز با شعار «مغزت را بشناس» با حضور کمال خرازی، محمدتقی جغتایی، عشایری، افشین یداللهی، داریوش اسدزاده، استادان، فرهیختگان و هنرمندان عصر جمعه ۲۹ بهمن با اجرای سیاوش صفاریان‌پور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کمال خرازی: انعطاف پذیری از ویژگی‌های بارز مغز استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران ضمن خیرمقدم به استادان و هنرمندان فرهیخته و تشکر از زحمات و تلاش برگزارکنندگان این برنامه، گفت: در فرهنگ ایرانی واژه حکیم به فرزانگانی اطلاق می‌شود که در تمام دانش‌ها شامل هنر، ادبیات، پزشکی، ستاره شناسی و علوم دینی اشراف کامل دارند. سالروز تولد ابن سینا به پاس زحمات عزیزانی که امروز شاهد تلاش بی وقفه آنان برای آگاهی و شناخت مردم برای سلامتی هستیم روزپزشک نامگذاری شده است.

در ادامه محمدتقی جغتایی دبیر هفته آگاهی از مغز اظهار داشت: گسترش انجمن های مغز و اعصاب در دانشگاه های کشور از جمله برنامه های ستاد علوم و فناوری های شناختی است که به تدریج دنبال می شود.
 
مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی افزود: از فردا ۳۰ بهمن ۹۵، سفیران مغز و شناخت در تهران و مراکز برخی استان های کشور از جمله شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد در مدارس به منظور سخنرانی درباره لزوم شناخت و آگاهی از عملکرد مغز حضور خواهند یافت که شمار این سفیران در تهران، ۷۰ نفر خواهد بود.
 
وی به هماهنگی با سازمان بهزیستی برای آموزش مربیان مهدکودک در زمینه علوم شناختی اشاره کرد و گفت: طبق این هماهنگی ها آموزش مربیان مهدکودک در تهران به عنوان یک نمونه و الگوی کشوری از فردا آغاز خواهد شد و دو کتاب آموزشی در حوزه شناخت و آگاهی از مغز رونمایی می‌شود.
 
جغتایی برگزاری سمینارهای دانش آموزی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و سمینارهای مردمی در چند فرهنگسرای تهران را از جمله برنامه های پیش بینی شده در هفته آگاهی از مغز عنوان کرد.

همچنین کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س) در مراسم آغاز هفته آگاهی از مغز اظهار داشت: این هفته برای آشنایی و شناخت مردم ازکارکردهای مغز تدارک دیده شده چرا که هنوز در جامعه ما، چکاپ مغز مرسوم نیست. وی به شهروندان توصیه کرد همانطور که به آزمایش های سلامت دیگر اعضای بدن خود توجه می کنند سالانه مغز خود را نیز چکاپ کنند. 
 
وی در ادامه افزود: مغز دارای سیستم عصبی است که از 86 تا 100 بیلیون سلول عصبی تشکیل شده است و هر سلول با سلول های دیگر بین 2 تا 10 هزار پیوند دارد که این شبکه عظیم در اختیار ما قرار دارد که حتی با سوپر کامپیوتر ها قابل برابری نیست. به عنوان مثال اگر آلزایمر به موقع شناسایی شود جلوی پیشرفت آن را تا حد زیادی می توان گرفت و با چکاپ و مراجعه به موقع می توان کاستی های مغز را تشخیص و برای درمان آن اقدام کرد .
 
خرازی در ادامه با عنوان اینکه انعطاف پذیری از ویژگی های بارز مغز است، اظهار داشت: درصورتی که اختلالی در سیم کشی سلول‌های عصبی رخ دهد، فرد دچار اختلالات شناختی و روانی خواهد شد مثلا اگر عایق میان اتصالات نورونی آکسون ها به نام میلین آسیب ببیند فرد به آلزایمر مبتلا خواهد شد.
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تشریح روش های تقویت عملکرد مغز یادآورشد: آموزش و پرورش، یکی از زمینه های تقویت مغز به شمار می آید و مراقبه که در روایات اسلامی نیز آمده است، می تواند به افزایش تمرکز و تقویت توانمندی های مغز کمک کند. 
 
وی ضمن برشمردن برخی پیشرفت های صورت گرفته در حوزه علوم و فناوری های شناختی دنیا تاکید کرد: اکنون بسیاری از اختلالات مغز با استفاده از تکنیک‌های جدید برطرف می‌شود در صورتی که قبلا از روش های دارویی برای رفع این مشکلات بکار گرفته می‌شد فناوری های نوینی همچون الکترومدیسین (پزشکی الکتریکی) یا امواج اولتراسون و اپتوژنتیک، جایگزین روش‌های سابق شده و همچنان مسیر تکامل این فناوری ها در حال پیگیری و پیشرفت است.
  
جلیلی در بخش دیگر این مراسم بیان کرد: پزشکان ظرف کوچکی به نام مغز را در اختیار دارند و بیان بیماری روحی مغز را آزرده می کند. دریافت اطلاعات و اخبار منفی، قضاوت ها و پیشداوری های افراد را از جمله عوامل آزردگی مغز دانست.
 
عشایری در بخش دیگر مراسم با بیان نقش موثر تغذیه سالم، خواب ، کسب انرژی مناسب در کارکرد مغز اظهارداشت: در هرجامعه ای عرف و هنجارهایی وجود دارد و کسانی که از این هنجارها دور شوند ممکن است نشانه ای از بیماری باشد. لازم است هر فردی در کنار آزمایشات سالانه چکاب  مغز هم داشته باشد و هرگونه اختلال در خواب ، آرامش ، احساس استرس و اضطراب در فرد نیاز به مشاوره نزد پزشک اعصاب و روانشناس دارد. ما با شناخت بیماری های روان و مراجعه به موقع می توانیم از برچسب و انگ بیماری روانی به یکدیگر دوری کنیم.
 
طی گفت‌وگوی سیاوش صفاریان پور مجری و کارشناس با مریم نوروزیان پیرامون بیماری آلزایمر نکاتی مطرح شد.
 
نوروزیان گفت : اگر چه هنوز منشا بیماری آلزایمر مشخص نیست اما می توان گفت: در مغز فردی که دچار آلزایمر می شود پروتئین هایی در نورون های مغز رسوب می کند و سلول های عصبی را از مواد غذایی محروم و باعث می شود مواد سمی دور آن جمع شود این پارادوکس در عمر افراد مبتلا به آلزایمر موثر است.
 
نوروزیان در ادامه افزود: برای تقویت حافظه کسب مهارت‌ها، یادگیری، ارتباطات اجتماعی، مطالعه، خواب کافی و ورزش البته با لذت و پیام مثبت به همراه آرامش و موثر است و به توانمندی، ارتقای شخصیت و سلامت مغز کمک می‌کند. وی اوج زایش نورون های مغز را تا ده سالگی دانست و سن ۲۵ سالگی را ماکزیمم زمانی عنوان کرد که در ایجاد بیماری های روانپزشکی موثر است و افراد بعد از این سن رشد حجم مغز نداریم ولی راه‌های عصبی آنها  رشد دارند.
  
داریوش اسدازاده به عنوان یک هنرمند در این مراسم حضور داشت ضمن بیان تاثیر مغز در کار هنرمندان اظهار داشت: خواندن کتاب، داشتن فعالیت روزانه، رفت و آمد و ارتباط با آدم‌های دیگر در سلامت و کارکرد منظم مغز تاثیر دارد. وی یادآور شد همه نقش‌هایی را که تا کنون بازی کرده را دوست داشته است.
 
افشین یداللهی روانشناس، شاعر و ترانه‌سرا در بخش دیگر این مراسم عنوان کرد: گاهی کلمات، مفاهیم شعر، اصول سرایش شعر در دستم هست ولی نمی‌توانم شعر بگویم. اما وقتی مفاهیم در درون ما بازتاب پیدا کنند تبدیل به شعر می شوند. وی با همراهی آرمان مهربانی (پیانو) به شعرخوانی پرداخت.

عشایری نورو سایکولوژیست در مراسم هفته آگاهی از مغز اظهارداشت: ورزشکاران باید ضمن برخورداری از سلامت اخلاق ورزشی را نیز رعایت کنند.

وی در ادامه افزود: بدون هیجان شناخت وجود ندارد و چگونه زیستن بالاترین هنر است. کاربرد موسیقی را در توانبخشی و توانمندی مغز موثر دانست و ذات هنر را آزادگی عنوان کرد. همچنین رویکرد جامعه به سوی مغز همگانی و مغز اجتماعی و مغز انتقادی همراه با تفکر انتقادی برای بهره مندی بیشتر از دو نیمکره مغز است.  

نظر شما