سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۱۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
رضا ولی‌زاده یکی از برادران دو قلویی است که چند سال است در فرهنگسرای بهاران مشغول کتابت قرآن هستند و یکی از تازه‌ترین آثار هنری‌شان هفته گذشته در این فرهنگسرا رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا ولی‌زاده خوشنویس و کاتب ۱۰ جلد قرآن کریم و دارای مدرک درجه دوم هنری است. او که به تازگی از جدیدترین قرآن کتابت شده‌اش در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد درباره حرفه کتابت گفت: من از سال ۷۷ به طور مستمر مشغول کتابت قرآن شدم. پیش از این، سال‌ها در حوزه کتابت کتب ادبی و ادعیه‌ها و مختصر و کلیات مفاتیح‌الجنان فعالیت کرده بودم اما کتابت قرآن حال و هوای متفاوت‌تری داشت.

وی درباره این حال و هوا اشاره کرد: یکی از نکات متمایز در این کار این است که روحیات درونی کاتب، روی فیزیک، کیفیت و حجم کار تأثیر می‌گذارد. حتی مراودات اجتماعی، نوع نگاه، نوع کلام، دروغ و غیبت و تهمت و ... روی نوع کارمان مؤثر است. نکته جالب این است که گاهی حتی متوجه اشکال کار می‌شویم و می‌فهمیم اگر این کار کندتر یا تندتر پیش‌رفته است، به چه دلیل بوده.

رضا ولی‌زاده درباره مدت زمان نگارش این کتاب گفت: بسته به نوع نگارش متفاوت است. اگر صرفاً بازاری باشد، احتمالاً در ۷ یا ۸ ماه می‌توان به طور کامل یک اثر را نوشت. اما کارهای هنری که باید دقیق اجرا شود متفاوت است. برای کارهای بازاری حتی می‌توان ۳۳ صفحه از آیات نورانی قرآن را در یک روز نوشت اما من این اثر را که عیار هنری بالایی دارد، در روز تنها دو صفحه می‌نوشتم و به همین دلیل نگارش آن بیش از ۲ سال طول کشید. 

این استاد خوش‌نویسی در پاسخ به این که کدام آیه بیشترین تأثیر را بر او به عنوان کاتب داشته گفت: نگاه دقیق به قرآن به تو درس‌های فراوانی می‌دهد اما آنچه شاید من در بسیاری از لحظات زندگی از آن استفاده کرده‌ام این آیه است: «عِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» و بندگان خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین به نرمی گام بر می‌دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می‌دهند. ما در ادبیاتمان هم این آیه را به نوعی دیگر داریم، فردوسی بزرگ می‌گوید: «نشان بزرگی‌ست آهستگی».

سه جلد قرآن نفیس نوشته رضا ولی‌زاده، عباس ولی‌زاده و محمدعلی قربانی هفته گذشته در اختتامیه ویژه‌برنامه «مشق صلوات» در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما