يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۳
کد خبر: ۹۱۷۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
استاد محمدعلی قربانی دارای نشان درجه یک هنری گفت: خوشنویس باید خیلی قوام پیدا کرده باشد و مهم‌تر از آن بتواند ثبات شخصیتی خود را حفظ کند تا بتواند یک کتاب را به تمامی و به صورت یک دست کتابت کند. چرا که حتماً احوال درونی‌اش بر کتاب اثر می‌گذارد
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، استاد محمدعلی قربانی متولد ۱۳۵۱ در تهران دارای مدرک استادی از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران، دارای نشان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا کنون دو بار موفق به کتابت قرآن کریم شده است و تازه‌ترین کتابت او در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد.

او درباره ورود خود به این حرفه گفت: هنر تسخیر است نه تصمیم. من تسخیر خوش‌نویسی شدم و سال‌هاست آن را عاشقانه دوست دارم. بارها هم گفته‌ام که خط را مثل بچه‌ها دوست دارم نه مثل آدم‌بزرگ‌ها.

قربانی درباره کتاب قرآن اضافه کرد: خوشنویس باید خیلی قوام پیدا کرده باشد و مهم‌تر از آن بتواند ثبات شخصیتی خود را حفظ کند تا بتواند یک کتاب را به تمامی و به صورت یک دست کتابت کند. چرا که حتماً احوال درونی‌اش بر کتاب اثر می‌گذارد به ویژه اگر این کتاب، یک کتاب مقدس چون «قرآن کریم باشد».
 
این استاد هنر خوشنویسی اضافه کرد: برای یک چنین کتابی، کاتب باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای سبک زندگی خود داشته باشد. اینکه روح خود را از همه آنچه که باعث آشفتگی می‌شود دور نگاه دارد. این که تو از همه حرف‌های بیهوده دور شوی یک توفیق اجباری است. کتابت می‌تواند به نوعی یک مراقبه باشد. حتی عرفا به سالکانشان می‌گفتند خوشنویسی کنید که باعث جمعیت خاطر می‌شود.
 
وی درباره آیات تأثیرگذار بر سبک زندگی خود گفت: متأسفانه ما برخی بدیهیات را فراموش می‌کنیم. «انالله و انا الیه راجعون» یکی از همان آیات تأثیر گذار و یکی از همان بدیهیات فراموش شده است. خیلی دوست داشتم در هنر مفهومی این آیه را می‌نوشتم و به جای کاربرد همیشگی آن برای کسانی که از این دنیا رفته‌اند، روی قنداق یک بچه تازه متولد شده جانمایی می‌شد. این آیه یک امید والا دارد که ما آن را فراموشش می‌کنیم. «انا لله» تو از خدایی و این بسیار زیباست.

سه جلد قرآن نفیس که توسط سه تن از استادان برجسته خوشنویسی رضا ولی‌زاده، عباس ولی‌زاده و محمدعلی قربانی کتابت شده است، هفته گذشته در اختتامیه ویژه‌برنامه «مشق صلوات» در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد.
مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما