جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۰
کد خبر: ۹۱۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
آیین اختتامیه دومین همایش «مشق صلوات» با تقدیر از ۲۶۰ هنرمند شرکت‌کننده در این همایش برگزار شد و طی آن از سه قرآن نفیس به خط نسخ ایرانی منتسب به احمد نی‌ریزی رونمایی شد که طی آن مهدی تقی‌نژاد مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ عنوان کرد: امیدواریم به برکت این اقدام شایسته روزگاری فرا برسد که نسخ ایرانی جایگزین نسخ عربی در کتابت قرآن شود.
تقدیر از ۲۶۰ خوشنویس که «صلوات» را مشق کردند / امیدواریم نسخ ایرانی جایگزین نسخ عربی در کتابت قرآن شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه دومین همایش «مشق صلوات» و رونمایی از سه جلد قرآن نفیس، صبح امروز پنجشنبه ۵ اسفند با حضور حجت‌الاسلام مطلبی امام جماعت مسجد ابوذر تهران، شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه های سازمان فرهنگی، عقیل منصوری معاون اجتماعی فرهنگی منطقه ۱۷، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران و علی‌اکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن در سالن سینما بهاران فرهنگسرای بهاران برگزار شد.

مهدی تقی‌نژاد مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ و رییس فرهنگسرای بهاران نخستین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به برگزاری این مراسم در دو سال پیاپی گفت: فرهنگسرای بهاران دو سال پیاپی است که به مناسبت خجسته سالروز میلاد حضرت محمد(ص) میزبان خیل عظیمی از خطاطان و خوشنویسان است که با موضوع خوشنویسی ذکر صلوات در قالب یک برنامه کارگاه‌هایی به خلق اثر می‌پردازند، امسال نیز در روز ۲۷ آذر این همایش را با حضور ۲۶۰ خوشنویس و خطاط در محل فرهنگسرا برگزار کردیم و اکنون در آئین اختتامیه دومین دوره این همایش قصد داریم تا از برگزیدگان این همایش تقدیر به عمل آوریم.

وی افزود: به اعتقاد ما همه کسانی که در این همایش از هنر و خلاقیت خود برای خوشنویسی زیبنده‌ترین اذکار در نزد خداوند استفاده کردند، برنده و برگزیده‌اند به همین منظور تقدیر را صرفا به کسانی که روی صحنه حاضر می‌شوند خلاصه نمی‌کنیم و در خاتمه همه ۲۶۰ خوشنویس شرکت‌کننده در این همایش، لوح همایش و جایزه نقدی را به عنوان تبرک از ما دریافت خواهند کرد.

مدیر فرهنگسرای بهاران درباره قرآن‌هایی که در این مراسم رونمایی شدند اضافه کرد: این سه جلد قرآن نفیس، به خط نسخ ایرانی منتسب به احمد نی‌ریزی است که حاصل تلاش مجدانه سه خوشنویس پیشکسوتی است که در فضای این فرهنگسرا طی روزهای متمادی کار و تلاش موفق به کتابت کلام وحی شده‌اند. محمدعلی قربانی و برادران خوشنویس قرآنی رضا و عباس ولی‌زاده این سه مجلد را به خط خوش نگاشته‌اند و امیدواریم به برکت این اقدام شایسته روزگاری فرا برسد که نسخ ایرانی جایگزین نسخ عربی در کتابت قرآن شود.


مصائب جهان اسلام حاصل تسلیم نبودن به قرآن است
حجت‌الاسلام مطلبی، امام جماعت مسجد ابوذر نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی سخنان خود را با نقل آیه ۵۰ سوره مبارکه الاحزاب آغاز کرد و گفت: در این آیه شریفه خداوند تبارک و تعالی مؤکد به این موضوع اشاره دارد که ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) در بارگاه الهی و در میان ملائکه همیشگی است و مداومت دارد و لذا از آنهایی که ایمان آورده‌اند نیز می‌خواهد که بر او و خاندان مطهرش دائماً سلام و صلوات نثار کنند.

حجت‌الاسلام مطلبی اضافه کرد: با این وجود نکته مهمی نیز در فراز پایانی این آیه وجود دارد که در آن خداوند علاوه بر تأکید بر ذکر صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاک ایشان به این نکته اشاره دارد که باید ایمان‌آوردندگان تسلیم محض نبی مکرم اسلام و شریعت نبوی باشند.

وی در پایان سخنان خود گفت: از این آیه شریفه چنین استنباط می‌شود که در این روزگار اگر در جامعه اسلامی و در میان پیروان پیامبر اسلام مصائب، آسیب‌ها و مشکلاتی حاکم شده است به این دلیل است که مسلمانان طبق فرمایش خداوند در  قرآن عمل نکرده و گاه به غیر خدا و قدرت‌های استکباری شرق و غرب متوسل می‌شوند و نتیجه آن می‌شود که در بسیاری از امور جاری در میان کشورهای اسلامی و حتی ایران شاهد هستیم که در عین حالیکه نیات خیر است اما جامعه اسلامی مغبون و متضرر می‌شود.

در ادامه با حضور حجت‌الاسلام مطلبی، مهدی تقی‌نژاد و پدر شهید مدافع حرم محمد حمیدی؛ از سه قرآن نفیس کتابت شده توسط استادان محمدعلی قربانی، عباس والی‌زاده و رضا والی‌زاده رونمایی شد.

و در پایان برگزیدگان دومین همایش «مشق صلوات» هدایای خود را دریافت کردند.

نمایشگاهی از آثار خوش‌نویسی ۲۶۰ هنرمند در حاشیه این مراسم برای عموم علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده بود.
مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما