جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۳
کد خبر: ۹۱۷۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
در نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت مطرح شد
نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های مختلف کشور روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های مختلف روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در فرهنگسرای شفق برگزار شد. در نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت حجت‌الاسلام حسن ناصری پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، عبدالرضا کردی، دبیر کل اجلاس سراسری مربیان خلاقیت و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و جمعی از مربیان خلاقیت حضور داشتند. 

در این نشست که به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱ و با همکاری موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناسی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی و چند ستاد علمی تربیتی دیگر انجام شد، مربیانی از استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، فارس و... حضور داشتند. 

عبدالرضا کردی، دبیر کل اجلاس سراسری مربیان خلاقیت و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ در ابتدا گفت: روزهای اولی که به فکر تشکیل این اجلاس بودیم، فکرش را نمی‌کردیم که بتوانیم از ۱۴ استان کشور مربیان خلاقیت را در جمعمان داشته باشیم. 

خلاقیت باعث رشد می‌شود/ لزوم تشکیل انجمن علمی مطالعات خلاقیت

وی ادامه داد: شما مربیان خلاقیت قرار است تحولات بزرگی انجام دهید، قرار است کسی که به شما مراجعه می‌کند از کلیشه خارج شود. قرار است این همت ایجاد شود که حس کند باید کاری برای کشورش بکند. بعد کم‌کم ایده در سر آن فرد ایجاد می‌شود و این ایده را به اجرا می‌رساند و یک شغل ایجاد می‌کند. مربی خلاقیت کارش این است. چرا امروز بچه‌های ما دنبال نمره هستند؟ نمره ضدخلاق ترین عنصر در تعلیم و تربیت است.

کردی با بیان اینکه این اجلاس‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: مثلاً استان فارس گفته سال ۹۶ این اجلاس را برگزار می‌کند. این یک اتفاق بابرنامه و جهت‌دار است که الگو دارد و به رغم کم‌هزینه بودن، می‌تواند اثرگذار باشد. 

وی اضافه کرد: از رییس و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خیلی تشکر می‌کنم که کمک کردند این اجلاس برگزار شود. 

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری هم به مربیان حاضر در نشست خیر مقدم گفت و عنوان کرد: چند نکته و پیشنهاد درباره خلاقیت عرض می‌کنم. امروز می‌گویند یک مدیر ۲۰ درصد می‌تواند اکتسابی باشد و ۸۰ درصد به ذات و ژنتیکش بر می‌گردد که در وجودش این توان را داشته باشد. راجع به خلاقیت هم همین طور است. آدم نمی‌تواند توقع داشته باشد همه خلاق باشند. وقتی در آیات و روایات نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم آن چیزی که باعث رشد می‌شود، خلاقیت است. هیچ وقت هم برای رشد محدودیتی قائل نشده‌اند و دست‌اندازی برای آن ذکر نکرده‌اند، نه فقط اسلام، بلکه در همه ادیان به همین صورت است. 

وی افزود: جایی که خلاقیت در حوزه تربیت به کار می‌رود، این مرز بسیار حساس و مهمی است. اگر خلاقیت را در صنعت، اقتصاد یا مسائل دیگر ببرید، قابل جمع است، ولی وقتی آن را به حوزه تربیت ببری، حساسیت‌ها چندین برابر می‌شود. آیا در این عالم دو انسان داریم که همه چیزشان به هم شبیه باشد؟ چطور می‌توانید برای یک محله با قدمت زیاد یک نسخه واحد برای تربیت بپیچید؟ اینجا تنها چیزی که می‌تواند به داد موضوع تربیت برسد خلاقیت است. فهم موضوع، پایش موضوع و اتخاذ تدابیری برای رسیدن به مقصود مراحلی است که باید طی شود. امروز در موضوع تربیت و اخلاق در جامعه چهره‌های خلاق زیادی مشاهده می‌کنیم. مربی خلاق کسی است که گذشته را خوب بداند، حال حاضر را خوب تحلیل کند و برای آینده برنامه داشته باشد. 

ناصری پور بهترین راه برای وحدت رویه و اثرگذاری در کار فرهنگی را وجود ساختار دانست و گفت: وقتی پیامبر به بعثت رسید، اولین کارش ساختارسازی بود؛ دعوت از بستگان و تعیین مسیر. گام مهم برای ساختارسازی داشتن تشکیلات است، بعد برای آن تشکیلات شرح وظایف تعیین می‌شود و بعد کار اجرایی که باید تا جای ممکن کار کنیم. در این حوزه هیچ چیز جز انجمن علمی مطالعات خلاقیت نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم در سازمان فرهنگی هنری بتوانیم کمک کنیم تشکیلاتی راه بیفتد که ظرف دو سه ماه با حضور مربیان خلاقیت، انجمن علمی مطالعات خلاقیت را داشته باشیم. 

محسن لواسانی، مربی خلاقیت که یکی از سخنرانان نشست بود به بیان نکاتی درباره تعیین عنوان سخنرانی پرداخت و گفت: برای انتخاب عنوان هر سخنرانی‌ای باید به سه نکته توجه کنیم. اولین نکته این است که مخاطب به عنوان شما علاقه نشان دهد. نکته دوم تخصص داشتن شما در آن زمینه خاص است. نکته سوم هم این است که خود شما هم به آن موضوع علاقه داشته باشید.

وی افزود: باید بین چیزی که بلد هستید و موضوع سخنرانی پل ارتباطی برقرار کنید. اگر مخاطب به عنوان سخنرانی علاقه ندارد، باید در او ایجاد علاقه کنید. از کسانی که باعث برگزاری این نشست شدند به ویژه آقای کردی سپاسگزارم. 

نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های مختلف کشور روز شنبه ۱۴ اسفند ماه در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

در این نشست مبانی خلاقیت و نوآوری توسط دکتر فرهودی بیان شد و همچنین شرکت‌کنندگانی از آستان قدس رضوی، ۱۵ استان کشور، مربیان آموزشی مناطق ۲۲ گانه و آموزش و پرورش شهر تهران در نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت حضور پیدا کردند.

نظر شما