جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۵
کد خبر: ۹۲۱۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
اعلام برنامه‌های فصلی حوزه کتاب و کتابخوانی در مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸ با اعلام ویژه برنامه های فصل بهار حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های این منطقه از نشست فرهیختگان کتابخوان در کتابخانه قائم(عج) خبرداد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد طراحی با بیان اینکه بسته متنوعی از برنامه های حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب باشگاه کتابخوانی، پاتوق کتاب، نشست‌های نقد و بررسی کتاب و زنگ کتابخوانی برای دانش آموزان تداراک دیده شده است، افزود: کتابخانه‌های استاد حکیمی، قائم(عج)، فجر و بوستان نرگس با هدف جذب تمامی علاقه‌مندان به کتاب از هر طیفی آماده ارایه خدمات کتابخانه‌های و ویژه برنامه‌های متفاوت فرهنگی در حوزه کتاب به شهروندان است.
  
وی با بیان اینکه برای هر ماه یک نشست برای گردهمایی فرهیختگان کتابخوان پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: نخستین نشست فرهیختگان کتابخوان در فصل بهار روز ۲۷ فروردین در کتابخانه قائم (عج) برگزار می شود و در این نشست صمیمی هر یک از فرهیختگان کتابخوان پیشنهادات و تجربیات خود را برای ارتقا و کیفیت خدمات کتابخانه ای و راهکاری مشارکت مخاطبان ارائه خواهد کرد. همچنین در پایان برنامه فهرستی از کتاب های معرفی  شده از سوی فرهیختگان تهیه می‌شود تا برای کتابخانه های منطقه خریداری و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد .
  
رییس فرهنگسرای خاتم(ص) با اشاره به اینکه روزهای پنج شنبه با توجه به زمان فراغت مخاطبان به طور خاص برای برنامه‌های متفاوت حوزه کتاب در نظر گرفته شده است، افزود: عصرانه با کتاب عنوان نشست های ادبی هفتگی است که با همکاری کانون ادبی قائم(عج) در کتابخانه قائم(ع) پنج شنبه ها میزبان علاقه‌مندان است. در قالب این برنامه با حضور اعضای کانون ادبی کتاب گلستان سعدی روخوانی و حکایات و اشعار این کتاب توسط کارشناسان ادبیات برای مخاطبان تفسیر و تحلیل می‌شود.  در این برنامه هم‌چنین هر یک از اعضای کانون سروده های خود را قرائت می کنند و نقد و بررسی اشعار توسط کارشناسان برنامه همراه با پرسش و پاسخ اعضا صورت می گیرد.
 
به گفته وی نشست همنشینی یار مهربان  نیز پنجشنبه های هر هفته با همکاری کانون ادبی کتابخانه استاد حکیمی برگزار می شود. در این برنامه مقرر است در هر جلسه دو عنوان کتاب داستان از تازه های نشر سال جدید  تهیه و به شرکت کنندگان معرفی شود. هم چنین حاضران به دور خوانی این کتاب ها می پردازند و جلسه نقد و بررسی کتاب با حضور کارشناسان برگزار می شود. 
  
وی افزود: بر بال‌های خیال نیز عنوان برنامه‌ای است که در آن دانش آموزان مدارس و مهد کودک ها و پیش دبستانی ها با انواع قصه ها و داستان های گروه سنی خود آشنا می شوند . در این برنامه با دعوت از کارشناسان قصه گویی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ضمن بیان قصه های جذاب از سوی کارشناسان برای گروه مخاطب مورد نظر و دانش آموزان با شیوه های صحیح خواندن کتاب‌های قصه و هم چنین قصه‌گویی نیز آشنا خواهد شد. در پایان به مخاطبان برنامه به رسم یادبود هدایایی داده خواهد شد. این برنامه ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه در کتابخانه استاد حکیمی میزبان کودکان است.
  
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ درباره برنامه‌های کتابخانه فجر این منطقه نیز گفت: برنامه باشگاه کتابخوانی  پنج شنبه ها توسط اعضای باشگاه کتابخوانی فجر برگزار و در این برنامه اعضا با بخش‌های مختلف کتابخانه از قبیل مخزن ، مرجع ، کودک ، کمک آموزشی و نشریات آشنا می‌شوند. در بخش دیگر برنامه کتاب‌هایی با موضوع علمی ، تاریخی ، ضرب المثل ، قصه و شعر که مرتبط با سن مخاطبان است به آنها معرفی و بخشی از کتاب‌ها در سالن مطالعه توسط اعضا خوانده می‌شود. بازخوانی و دور خوانی کتاب توسط اعضا، عضویت رایگان در کتابخانه، جلسه پرسش و پاسخ، آموزش مسابقه ساخت سازه‌های ماکارونی و بازی‌ها و سرگرمی‌های فکری با اهدای جوایز از بخش های  دیگر  این برنامه است.
  
وی افزود : هم چنین با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشناسازی شهروندان و مخاطبان با مهارت‌های داستان‌نویسی، ویژه برنامه پاتوق هر پنج‌شنبه در کتابخانه فجر برگزار می شود. آموزش اصول و سبک های داستان‌نویسی و داستانک‌نویسی، نقد و بررسی کتاب، بررسی ضرب المثل‌ها،  خوانش و بررسی کتاب گلستان سعدی از جمله بخش‌های مختلف این برنامه است. در این برنامه هم چنین اعضای کانون، نوشته‌ها و اشعار خود را می‌خوانند و دیگر اعضا مطالب آنان را نقد و بررسی می کنند.
  
حامد طراحی درباره اجرای برنامه زنگ کتاب ویژه دانش آموزان گفت: برنامه زنگ کتاب با هدف ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و انس آنان با کتاب در کتابخانه بوستان نرگس برگزار می شود. در این برنامه در قالب کتابخوانی با بیانی شیوا لذت خواندن و مطالعه در کودکان تقویت و در انتهای برنامه کتاب داستان به آنان اهدا می‌شود.
نظر شما