پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۵
کد خبر: ۹۲۵۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
سعید بیابانکی از شاعران مطرح کشورمان در آیین تجلیل از مقام ادبی «بهروز یاسمی» گفت: شعر بهروز یاسمی در زندگی مردم جریان دارد؛ مردم با شعر شاعران زندگی می‌کنند و عاشق می‌شوند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل از مقام ادبی «بهروز یاسمی» روز گذشته دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه با حضور سعید بیابانکی شاعر نام آشنا ، قربانی معاون محترم اجتماعی و فرهنگی ناحیه 6، جمعی از مسوولان فرهنگسرای فردوس، سرای محلات بیمه و اکباتان و شهروندان در خانه فرهنگ آیه برگزار شد.
 
سعید بیابانکی از شاعران مطرح و بنام کشورمان در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین مراسمی، به سابقه دوستی و آشنایی خود با استاد یاسمی در سال‌های جنگ اشاره کرد و گفت: با بهروز یاسمی از طریق نوشته‌ها و اشعارش که آن زمان در روزنامه اطلاعات با امضاء خودش چاپ می‌شد، آشنا شدم.
 
وی به فضای آن سال‌ها و نقش مهم جنگ در فضاسازی جامعه اشاره کرد و گفت: در آن دوران ادبیات جنگ غالب بود، جنگ حضور همه جانبه در زندگی ما داشت و الهام بخش و منبع الهام شاعران بود، به همین دلیل شعر گفتن در زمان جنگ خیلی ساده‌تر از حالا بود و آن هم به دلیل اینکه جنگ دغدغه مشترک انسانها بود و حالا تقریبا مردم دغدغه مشترک ندارند.
 
بیابانکی ادامه داد: بعد از جنگ فضا تا مدتی همان فضای جنگ بود و شکستن این فضا و قالب شکنی نیز کار سختی به شمار می‌فت اما یکی از این قالب‌شکنان شجاع بهروز یاسمی بود. آن‌زمان مطرح کردن خود بسیار سخت بود و مانند امروز نبود که  افراد به مدد رسانه‌های مجازی دیده و معروف شوند.
 
این شاعر تصریح کرد: یاسمی در سالهای 70 و 71 فضای جدیدی را ایجاد کرده که این کار در آن زمان شجاعت می خواست و بسیار مشکل بود و ایجاد فضای عاطفی و عاشقانه کاری بود که بهروز یاسمی در آن سال‌ها با شجاعت انجام داد.
 
وی در خصوص ویژگی‌های این شاعر گفت: از ویژگی‌های وی که در اغلب شعرا نیست این است که بیشتر شاعران دارای ذوق هستند نه فضل، ولی یاسمی شاعری با ذوق و فضیلت است. وی هم شاعر با ذوق و کمال است و هم منتقدی بسیار موشکاف و منصف و نقدهای ایشان عاری از هرگونه غرض‌ورزی است که به همین دلایل  در وضعیت فعلی، به شدت به افرادی مانند بهروز یاسمی نیازمندیم.
 
بیابانکی اظهار داشت: متاسفانه گستردگی فضاهای مجازی و حذف تدریجی رسانه‌های مکتوب و کاغذی، فضاهای تایید را برای ما ساخته‌اند نه تحلیل، نقد و بررسی را و به همین خاطر عرصه نقد را از دست داده‌ایم.
 
این شاعر دهه هفتاد در پایان ضمن ابراز خرسندی از این که افرادی نظیر بهروز یاسمی عرصه نقد و بررسی را خالی نگذاشته‌اند و راه را از چاه خوب می‌شناسند و به دیگران نشان می‌دهند، گفت: خوشحالیم که هنوز شعر بهروز یاسمی در زندگی مردم جریان دارد؛ مردم با شعر شاعران زندگی می‌کنند، عاشق می‌شوند و لذت می‌برند.
 
 در ادامه بهروز یاسمی ضمن قدردانی از مسوولان خانه فرهنگ آیه برای برگزاری این مراسم گفت: افراد دیگری را بیش و پیش از خود شایسته و سزاوار تقدیر و تشکر می‌بینم.
 
وی افزود: شعر من و بیابانکی، ما را به هم پیوند داد و یک دوستی با سابقه طولانی برای ما ایجاد کرد. در گذشته بسیار  اِبا داشتم که بخواهم اشعارم را به کسی نشان دهم و از دید دیگران پنهان می‌کردم. نسل ما مظلوم بود ! بدون استاد و محافل ادبی و فقط از روی شدت علاقه  شعر می‌گفتیم حتی در شب‌های امتحان درسی مطالعه اشعار و دواوین شعرا را بر درس خواندن ترجیح می‌دادم.
 
یاسمی گفت: اولین اشعارم در سال 68 و در روز 14 خردادماه غزلی بود که در صفحه «تماشاگه راز» در مجله «اطلاعات هفتگی» توسط آقای مهدی‌زاده مسئول آن صفحه چاپ شد. همچنین کتاب «همان گناه همیشه» در سال 73 در زمان دانشجویی من چاپ شد که  با استقبال خوبی مواجهه شد.
 
نمایش کلیپی از فعالیت‌های فرهنگی استاد یاسمی، تک‌نوازی گیتار توسط مهدی بهرامی، شعرخوانی جمعی از شاگردان استاد یاسمی همچون کیانوش خان‌محمدی، امید بیگدلی، امید روزبه، امیرحسین کاکایی، احمد امیرخلیلی و فاطمه رمضان‌نیا و رونمایی از تصویر چهره استاد یاسمی - که در طول اجرای برنامه توسط سعید رحمتی از هنرمندان کشورمان طراحی شد-  از جمله بخش‌های این مراسم بود.
 
این مراسم با تجلیل از مقام ادبی بهروز یاسمی شاعر نام‌آشنای کشورمان به کار خود پایان داد.
 
سلسله برنامه‌های آینه فرهنگ خانه فرهنگ آیه به‌منظور معرفی و تجلیل مفاخر ملی این مرزوبوم و الگوسازی مناسب برای جوانان، با حضور استادان و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف علمی، هنری، ادبی، فرهنگی و ... برگزار می‌شود.
نظر شما