جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۳
کد خبر: ۹۲۶۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
درپی طرح مباحثی درباره وضعیت موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اظهارنظرهای انتخاباتی اخیر مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره عملکرد شایسته سازمان فرهنگی هنری در حوزه موسیقی توضیحاتی داده است.
عملکرد شایسته سازمان فرهنگی هنری در حوزه موسیقیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری، با اشاره به اینکه از ۲۴ فروردین ۹۴، محمود صلاحی، ریاست این سازمان را به عهده گرفته‏، گفت: برای ساماندهی فعالیت‏‌های حوزه موسیقی در سازمان و عبور از تجربیات گذشته، اقدامات زیربنایی بسیاری در این مدت به انجام رسیده است. 
 
وی درباره آموزش موسیقی در سازمان فرهنگی هنری اظهار داشت: در حوزه آموزش با هماهنگی خانه موسیقی در سال ۹۴ در چهارگوشه تهران و در ۶  فرهنگ‌سرای ابن سینا، اشراق، خاوران، ارسباران، اندیشه و ملل همچنین خانه فرهنگ نور، کلاس‏‌های آموزش موسیقی بازگشایی شد و به‌تدریج تا پایان سال 94، آموزش موسیقی در همه فرهنگ‌سراها و خانه‏‌های فرهنگ از سر گرفته شد. با این تفاوت که، در دوره جدید، تمامی معلمان و هنرآموزان موسیقی سازمان فرهنگی هنری، توسط یک شورای تخصصی متشکل از استادان صاحب‏‌نام مورد آزمون قرار گرفته و اعتبارنامه آموزشی دریافت کرده‌‏اند.
 
مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری، به اجرای ۱۸۱ کنسرت در مراکز سازمان در سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: سه نشست تخصصی موسیقایی نیز با عنوان «آوای دوست» در زمینه سازهای کمانچه، تار و سنتور با حضور استادان نام‌‏آشنای این عرصه همچون داود گنجه‌‏ای، علی اکبر شکارچی، مهدی آذرسینا، ارسلان کامکار و سعید مقدسی در حوزه کمانچه و هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، داریوش طلایی، کیوان ساکت و مهران مهرنیا در حوزه تار و مجید کیانی، میلاد کیایی، بهناز ذاکری، اسماعیل تهرانی، داریوش سالاری و رضا مهدوی در حوزه سنتور برگزار شد. علاوه براین‌ها، برپایی مکتبخانه آواز ایران، برپایی نخستین جشنواره بین‌‏المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» با حضور هنرمندان هشت کشور، راه‌‏اندازی ارکستر شهر تهران، تولید هشت قطعه و آلبوم موسیقی با صدای هنرمندانی چون تورج زاهدی، مانی رهنما، سالار عقیلی و علیرضا قربانی و ردیوف آوازی علی جهاندار، بزرگداشت استاد لوریس چکناواریان در برنامه تولد ماه و همچنین بزرگداشت محمد میرزاوندی خواننده نوای معروف «دایه دایه»، از فعالیت‏‌های شاخص اجراشده در این زمینه است و این‌ها جدا از برنامه‌‏هایی است که در سایر مراکز سازمان فرهنگی هنری اجرا شده است.
 
ربوخه در ادامه به برنامه‏‌های موسیقایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال ۹۵ پرداخت و گفت: در سال ۹۵، از بین ۱۸۶ درخواست رسیده به مدیریت موسیقی و سرود معاونت هنری سازمان، مجوز اجرای ۱۳۳ برنامه را صادر کرد که شامل برپایی کنسرت‏‌های مختلف، رونمایی از آلبوم‌‏ها و کتاب‏‌های موسیقی، اجراهای موسیقی هنرمندان خارجی، بزرگداشت استادان موسیقی ایرانی و خارجی، در مراکز گوناگون سازمان از جمله فرهنگ‌سراهای ارسباران، ابن سینا، اندیشه، رویش، فردوس، معرفت، بهاران، شفق، بهمن، مهر، ملل، رازی، سرو و رسانه بوده است و در موارد قابل توجهی از این برنامه‏‌ها، میزبان هنرمندان آموزشگاه‌‏های موسیقی بوده‌‏ایم.
 
مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری افزود: راه‌‏اندازی گروه‌‏های کر در فرهنگ‌سراهای بهمن، ارسباران، اندیشه، امید و بهاران آغاز به کار ارکستر شهر و نخستین اجرای آن، همچنین برگزاری دومین جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی با افزایش کشورهای شرکت‏‌کننده به نسبت دوره نخست به ۹ کشور شامل هنرمندان ۹ استان ایران، بزرگداشت استاد حسین علیزاده در برنامه تولد ماه، برگزاری همایش سه روزه عطار و موسیقی بخش دیگری از عملکرد سازمان فرهنگی هنری در حوزه موسیقی در سال ۹۵ بوده است.
  
وی درپایان اظهار داشت: آخرین نکته، دیدار منظم و هفتگی رییس سازمان فرهنگی هنری در روزهای چهارشنبه با هنرمندان گروه‌‏های مختلف است که در میان آنان، چهره‌‏های موسیقایی بسیاری حضور داشته‌‏اند و برای فعالیت در این حوزه، تبادل ‏نظرهای مفیدی صورت پذیرفت. در سال ۹۴، این دیدارها در ۴۰ نوبت برگزار شد و در سال ۹۵، در ۴۴ نوبت. دست کم در سال ۹۵، در بیش از ۲۰ نوبت این دیدارها، هنرمندان و مسئولان و استادان حوزه موسیقی حضور داشته‏‌اند.

نظر شما