سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۸:۵۳
کد خبر: ۹۲۶۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
اختتامیه هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای اندیشه به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، عصر روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

در ابتدای این مراسم، کیهان محمدخانی قائم‌مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران متنی را به زبان انگلیسی برای مهمانان غیرایرانی، با محوریت روند برگزاری سمپوزیوم و نگاه شهرداری تهران به این رویداد خواند.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

پیام شهردار تهران به هشتمین سمپوزیوم
در ادامه عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، پیام محمدباقر قالیباف، شهردار تهران خطاب به هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را قرائت کرد.

قالیباف در این پیام، با اشاره به جانمایی و نصب آثار هنری دوره‌های گذشته این رویداد، بالا رفتن سواد هنری شهروندان و ایجاد روابط بین‌المللی فرهنگی را از دستاوردهای برگزاری این رویداد دانست.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

آثار تولید شده در این رویداد سرمایه‌های فرهنگی هستند
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود. او با بیان این‌که ریشه کلمه سمپوزیوم، یونانی و به معنای دور هم خوش بودن است،‌ اظهار کرد: این کلمه، معنای کار سخت هنری را نمی‌دهد، در حالی که این رویداد بزرگ هنری، از جنس علمی و عملی و کار بسیار سختی است.

صلاحی ادامه داد: من سال گذشته، هنگام برگزاری این رویداد در برج میلاد تهران حاضر شدم و دیدم حمل‌ونقل این سنگ‌ها برای خود، پروژه‌ای داشت. تعجب کردم که هنرمندان چگونه از دل قلوه‌سنگ‌ها با فلزها، چکش‌ها و دستگاه‌های برقی سنگین، چنین آثار زیبایی را در مدت یک تا دو هفته خلق می‌کنند. ماندگاری این مجسمه‌ها نیز به‌خاطر سختی آن‌هاست. مجسمه‌های زیادی وجود دارند که هزاران سال است از عمر آن‌ها می‌گذرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: این رویداد بزرگ اولین‌بار در سازمان فرهنگی هنری رقم خورد و در ادامه، به حق به سازمان زیباسازی سپرده شد. این کار، فرهنگی است و پشتوانه این هنر، فرهنگ است. این مجسمه‌ها هویت، تاریخ یا شکلی از طبیعت هستند که تجسم و تبلور پیدا می‌کنند و اگر فردی به آن‌ها نگاه کند، شاید برای او یادآور موارد بسیاری باشد.

او همچنین افزود: این آثار ارزش افزوده زیادی دارند و سرمایه‌های فرهنگی هستند. هنر متعلق به یک مرز و بوم نیست، مانند علم که متعلق به بشریت است.

سایت سمپوزیوم در دوره جدید تغییر می‌کند
در بخش بعدی اختتامیه سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، مجتبی موسوی، دبیر این رویداد به سخنرانی پرداخت. وی گفت: هشتمین دوره سمپوزیوم حاصل همه تجربیات پشت‌ سر ما بود. خوشحال هستیم که موفق شدیم و با در نظر گرفتن یک تقویم زمانی، شاهد برگزاری این رویداد هستیم و با حفظ استمرار، دستاوردهای آن را ثبت می‌کنیم و به هدف اصلی‌مان که توسعه و ارتقای هنر مجسمه‌سازی است، دست پیدا می‌کنیم.

او ادامه داد: مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برای برگزاری این رویداد لازم بود. جلسات شورای سیاست‌گذاری به تعداد بسیار و با وسواس زیادی برگزار شد و نتیجه آن به اعلام فراخوان عمومی، ثبت‌ نام و گردآوری آثار و داوری و معرفی هنرمندان منجر شد. در این دوره، ۲۰۰ هنرمند غیرایرانی از طریق وب‌سایت سمپوزیوم و جمع زیادی از هنرمندان مجسمه‌ساز حرفه‌ای ایرانی نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند.

موسوی اضافه کرد: تعداد زیادی از دانشجویانی بودند که علاقه داشتند در این سمپوزیوم حضور داشته باشند، اما محدودیت‌هایی که وجود داشت، سبب شد تا تعداد محدودی را به کارگاه سمپوزیوم دعوت کنیم. در مجموع، ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی در بخش ایرانی و ۱۰ نفر در بخش دانشجویی به این رویداد راه پیدا کردند. در بخش حرفه‌ای، دو هنرمند خارجی روی سنگ گرانیت که متریال مهمان این دوره بود، کار کردند.

دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با بیان این‌که ما در کشور، تنوع بسیار زیاد سنگ را داریم، گفت: ما بیش از ۷۰۰ نوع سنگ داریم. از دوره سوم که سنگ به‌عنوان ماده تخصصی این رویداد معرفی شد، هدف ما استفاده از این منابع بود. از طرفی هنرمندان خارجی، حسرت کار با این سنگ‌ها را داشتند و از طرفی، سنت مجسمه‌سازی با سنگ به فراموشی سپرده شده بود و ما قصد داشتیم این سنت را احیا کنیم.

او ادامه داد: در دوره سوم، زمانی که می‌خواستیم هنرمندان مجسمه‌ساز را که با سنگ کار می‌کنند، بشماریم تعدادشان به کمتر از انگشتان دست می‌رسید؛ اما حالا می‌توانیم ۵۰ نفر هنرمند متبحر را به رویدادی دعوت کنیم. درصد بالایی از هنرمندان، کار با سنگ را با سمپوزیوم تجربه کردند.

موسوی با اشاره به دستیارهای مجسمه‌سازان، اظهار کرد: این دستیارها یا باید دانشجوی مجسمه‌سازی یا افرادی باشند که به‌تازگی از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند. خوشحال هستیم اگر توانسته‌ایم در این زمینه نیز کمکی کرده باشیم. افرادی بودند که در ابتدا، با عنوان دستیار هنرمند، سپس منتخب بخش دانشجویی و سپس منتخب بخش حرفه‌ای شدند و اکنون نیز سابقه حضور در سمپوزیوم‌های خارجی را دارند.

دبیر هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: ما امسال قصد داشتیم برای تنوع هم که شده، محل سایت سمپوزیوم را عوض کنیم؛ اما دوستان ما در برج میلاد به ما لطف داشتند و اصرار کردند که این‌بار نیز این رویداد در برج میلاد برگزار شود. آن‌ها همچنین سایت سمپوزیوم را که پیش از این خاکی بود، در این دوره آسفالت کردند.

موسوی همچنین خبر داد که دوسالانه دیوارنگاری تهران، امسال برای چهارمین بار برگزار خواهد شد.

در ادامه، کامبیز صبری به‌عنوان نماینده هیات داوران این رویداد، بیانیه هیات داوران را خواند.

صبری پیش از قرائت بیانیه، گفت: آثار این دوره، همه خوب بودند و از نظر ما امتیاز داشتند؛ اما مجبور بودیم تعدادی را انتخاب کنیم و سعی کردیم این کار را به‌نحو احسن انجام دهیم.

در ادامه، سعید محمودی، مجسمه‌سازی که در این دوره حضور داشت، به‌دلیل تکمیل کردن اثرش با وجود آسیب دیدن دستش، توسط هیات داوران تحسین شد.

شیما سادات مصطفوی، فاطمه اکبری و ملیکا نیکخواه در بخش دانشجویی شایسته تقدیر شناخته شدند.

آنا ماریا نگاریا و اومیت تورگای شایستگان تقدیر در بخش اصلی بودند.

همچنین گنتی تاوانیگو به‌عنوان نفر اول برگزیدگان این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی معرفی شد. مصطفی محسنی رتبه دوم را کسب کرد و فرانچسکا برنادینی و تاتسومی ساکای به‌طور مشترک به رتبه سوم برگزیدگان دست پیدا کردند.

محمد مروستی نیز به‌عنوان استعداد جوان هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران معرفی شد.

سعید شهلاپور - مجسمه‌ساز - نیز در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم هشتمین سمپوزیوم را دیدیم. پیش از این، بعد از پایان هر سمپوزیوم مطمئن نبودیم دوره بعدی برگزار شود. امیدواریم سال دیگر، در اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نهمین دوره باشیم.

او ادامه داد: هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند، نسل جدیدی از مجسمه‌سازی ما را به وجود آوردند.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی پایان‌بخش این مراسم بود.

هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ۱ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
مطالب مرتبط
نظر شما