دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۶
کد خبر: ۹۳۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کتابخانه شهید آوینی همزمان با جشنواره تابستانی تهران ویژه برنامه چهارشنبه‌های کتاب را برگزار می‌کند.
چهارشنبه‌های کتاب در کتابخانه شهید آوینیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ برنامه چهارشنبه‌های با هدف صبر، حلم، پایداری روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ساعت ۱۷ در کتابخانه شیخ اشراق برگزار می‌شود.

در این برنامه به کتاب زندان موصل پرداخته می‌شود. زندان موصل خاطرات علی اصغر رباط جزی و خاطره نگار جواد کمور بخشایش ناشر سوره مهر که چاپ اول کتاب در سال ۱۳۹۴ در ۲۵۰۰ نسخه است.

اسارت و آزادگی بخشی از تاریخ پرفراز و البته ارزشمند دفاع مقدس است؛ بخشی که هنوز تاریخ آن به دلیل شرایط خاصش به درستی از تاریکی و ابهام بیرون نیامده است و تکیه این تاریخ بیشتر بر روایت راویانی است که خود دیروز دوره ای طلایی از عمرشان را در اسارت بوده اند و امروز به‌ عنوان گنجینه ای ارزشمند برای ثبت دقیق و درست تاریخچه اسارت و آزادگی به شمار می‌روند.

بر همین اساس جواد کامور بخشایش، نگارش و تدوین «کتاب موصل»، که خاطرات «علی اصغر رباط جزی» یکی از رزمندگان و اسرای دوران دفاع مقدس است را به عهده گرفته است، خاطراتی که برای خواننده دنیایی جدید از جنگ، اسارت، اردوگاه و آزادی را به نمایش می‌گذارد.

کتاب «زندان موصل» از آن دسته خاطراتی است که زاویه جدیدی از فضای اسارت را روایت می‌کند و نویسنده در کنار ذکر شکنجه‌هایی که در آن مقطع زمانی و مکانی برای راوی صورت گرفته، به بحث چند و چون فعالیت‌های شخصیت اصلی در اردوگاه‌ها می‌پردازد، و نیز علاوه بر ثبت خاطرات راوی کوشیده است با همپوشانی خاطرات دیگر آزاده‌ها در پاورقی اطلاعات زیادی از اسارت و اردوگاه و آسایشگاه و اسرا و بعثی‌ها و شیوه زیستن در اردوگاه و. .. به خواننده ارائه دهد تا به ذهنیت خواننده در در درک جدیدی از اسارت یاری کند.

با تکیه بر همین مطلب می‌توان ویژگی بارز کتاب «زندان موصل» این است که کتاب تنها یک اثر تدوینی از خاطرات آزادگان نیست؛ بلکه یک اثر پژوهشی نیز هست. در این اثر علاوه بر خاطرات رباط جزی، پاورقی‌ها و پی نوشت‌های مفصل و کاملی در انتها فصل‌ها نیزنگاشته شده که درباره موضوعات مختلف توضیح می‌دهد، به گونه‌ای که خواننده در کنار مطالعه خاطرات؛ اطلاعات خوبی نیز درباره شرایط زندگی در زما ن شاه، وضعیت بغرنج روستاییان در آن دوره، انقلاب، دفاع مقدس، آزادگان و مسائل مرتبط دیگر کسب می‌کند. 

اگر از محتوای داستانی کتاب بگذریم یکی از نقاط قوت و مثبت کتاب «زندان موصل» این است که می‌توان آن را دائره‌المعارفی از اطلاعات مربوط به دوران اسارت دانست و این نقطه قوت چیزی به جز آوردن پی‌نوشت‌های جداگانه در آخر فصل‌ها نخواهد بود که حاکی از مطالعه آثار و تحقیقات متمادی کامور بخشایش از افراد حاضر در جنگ تحمیلی است که اطلاعات کاملی از اتفاقات مرتبط با خاطره مورد بحث را به خواننده ارائه می‌دهد.

علاقه‌مندان به شرکت در برنامه نقد و بررسی کتاب زندان موصل می‌توانند به نشانی: فلکه دوم تهرانپارس، خیابان جشنواره، فرهنگسرای اشراق، کتابخانه شیخ اشراق مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۷۷۳۵۹۲۲۲ تماس بگیرند.

 
نظر شما