به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه پروداکشن دیزاین با محوریت قرار دادن نقش اساسی پروداکشن دیزاین در تهیه و تولید بهینه و با کیفیت انیمیشن های کوتاه و بلند در عصر نخستین روز جشنواره فیلم شهر با حضور جمعی از علاقهمندان و با گرامی داشت یاد وحید نصیریان برگزار شد.
سحرخیز با اشاره از عنوان production design در ایران برداشت اشتباهی شکل گرفته است گفت: به دلیل ترجمه کلمه به کلمهای که از این عنوان میشود بسیاری پروداکشن دیزاین را طراحی تولید میخوانند. در حالی که طراحی تولید بیشتر به سمت برنامهریزی تولید میرود و بُعد هنری آن نادیده گرفته میشود.
نکویی درباره تعریف پروداکشن دیزاین بیان کرد: تبدیل متن به قالب تصویری و جنس تصویری هر فیلم که آن را از فیلم دیگر جدا میکند در تعریف پروداکشن دیزاین قرار میگیرد. البته این موضوع فقط مختص به انیمیشن نیست و تاریخچه اش از سینمای زنده شروع میشود.
سحرخیز ادامه داد: در سینما رشتههای مختلفی با طراحی ارتباط دارند اما اگر ملاک این ارتباط را جشن اسکار در نظر بگیریم، در این جشن به سه رشته مختلف که در مراحل مختلف تولید فیلم تندیس اسکار میدهند. Costum design،Makeup& Hairstyle و production design سه رشتهای هستند که در این زمینه جایزه میگیرند.
سپس آنها به معرفی فیلمهایی پرداختند که جایزه Best Art Direction را از جشن آکادمی اسکار دریافت کردهاند. Great Expectations اولین فیلمی بود که در سال ۱۹۴۷ این جایزه را دریافت کرد. Dick Tracey فیلم دیگری است که در سال ۱۹۹۰ این جایزه را دریافت کرده است. نکویی درباره این فیلم گفت: Dick Tracey طراحی بسیار ویژهای داشت. به دلیل این که فیلم از روی یک کمیک ساخته شد، تیم تولید علاقه داشتند جنس طراحی فضای این فیلم از جنس تصویرسازی کمیکی باشد که براساسش فیلم را میساختند.
اما فیلم بعدی که جایزه Best Art Direction را دریافت کرده بود، تایتانیک معرفی شد و فیلم هوگو در سال ۲۰۱۱ آخرین فیلمی بود که این جایزه را دریافت کرد. سحر خیز توضیح داد: عنوان این جایزه در سال ۲۰۱۲ به Best production design تغییر کرد و لینکلن اولین فیلمی بود که این جایزه را دریافت کرد.
فیلمهای گتسبی بزرگ در سال۲۰۱۳ و هتل بزرگ بوداپست در سال ۲۰۱۴ از دیگر فیلمهایی بودند که بعد از نمایش تصاویری از پروداکشن دیزاین آنها در این جلسه بررسی شدند. نکویی درباره فیلم هتل بزرگ بوداپست گفت: در این فیلم اتفاق ویژهتری افتاده و کادر فیلم در مقاطع مختلف زمانی تغییر میکند.
فیلم لالاند به عنوان آخرین فیلمی معرفی شد که در مراسم اسکار جایزه پروداکشن دیزاین را دریافت کرده است. سحرخیز تاکید کرد: پروداکشن دیزاین ارتباط مستقیمی با کارگردان دارد. ظاهر فیلم و حس و حال آن در مرحله پروداکشن دیزاین به کارگردان فیلم منتقل میشود. بسیاری از دپارتمانهای دیگر همه زیر مجموعه پروداکشن دیزاین هستند. تفسیر بصری فیلمنامه توسط پروداکشن دیزاینر اتفاق میافتد.
بابک نکویی افزود: میتوانیم بگویم پروداکشن دیزاینر کارگردان دوم فیلم است. این مرحله از سینمای زنده شروع شد و در انیمیشن هم به وجود آمد. اولین فیلم جدی و رسمی سینمای انیمیشن را دیزنی ساخت و به همین دلیل توانست در همه موارد به حد کمال برسد.
تصاویری از پروداکشن دیزاین انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله در سال ۱۹۳۷ در این کارگاه به نمایش درآمد و نکویی توضیح داد: به دلیل این که در آن زمان دیزنی به شدت تحت تاثیر نقاشیهای قرن ۱۸ام و ۱۹ام اروپا بود و از طرف دیگر داستان سفید برفی و هفت کوتوله یک داستان عاشقانه اروپایی بود، آنها از آبرنگ و فضای بصری نزدیک به نقاشیهای آن دوران برای طراحی فضای این انیمیشن استفاده کردند.
انیمیشن سینمایی پینوکیو، انیمیشن دیگری بود که از نظر پروداکشن دیزاین بررسی شد. سحرخیز درباره این انیمیشن گفت: در سالهای اخیر تصاویری از فریمهای پینوکیو منتشر شده که آنقدر با جزئیات تصویرسازی شدهاند که باور ناپذیر هستند و همه این مراحل صرفا در مرحله پروداکشن دیزاین اتفاق افتاده است و اگر این کتابها منتشر نمیشد کسی این تصاویر را نمیدید. آنهم در دورهای که هنوز مرحلهای با عنوان پروداکشن دیزاین به وجود نیامده بود.
او ادامه داد: این موضوع نشان میدهد که برخلاف باور رایج عموم که معتقد هستند محصولات دیزنی بیشتر به سمت تجاری بودن میروند، میبینیم که چنین تصویرسازیهای پیشرو و مدرنی در تولیدات این محصولات چه در مرحله پیش تولید و چه در پس تولید اتفاق میافتد.
در بخش دیگری از این کارگاه بابک نکویی و امیرسحر خیز با نمایش دادن کارهایی از دیگر استودیوهای انیمیشن بزرگ دنیا به معرفی پروداکشن دیزاین پرداختند و در انتهای این کارگاه آنها به شکل عملی این مرحله را به شرکت کنندگان آموزش دادند.
ششمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر از ۹ تا ۱۴ مردادماه به دبیری سیدعلی احمدی در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.