جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۹۳۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌کند؛
آیین نکوداشت دو هنرمند برجسته و پیشکسوت خوشنویسی ایران؛ محمد سلحشور و علی راهجیری در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود.
تجلیل از دو هنرمند پیشکسوت خوشنویسیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نکوداشت دو هنرمند پیشکسوت خوشنویسی با همکاری انجمن خوشنویسان ایران، جمعه بیستم مرداد ساعت ۱۷ در سالن مبارک فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود.
 
در این مراسم که در راستای تکریم و بزرگداشت مقام هنری این دو استاد فرهیخته عرصه خوشنویسی برگزار می‌شود، استادان رسول مرادی و محمدعلی قربانی حضور خواهند داشت.
 
محمد سلحشور متولد ۱۳۱۱ تهران است. وی خوشنویسی را نزد استاد حسن زرین‌خط شروع کرد و سپس از محضر استاد سید حسین میرخانی و استاد علی‌اکبر کاوه سود جست، وی در حدود ده هزار صفحه را کتابت کرده است که از آن جمله دیوان‌های شعر نظیر دیوان رباعیات خیام، باباطاهر و حافظ را می‌توان نام برد.
 
محمد سـلحشور که در سـال ۱۳۶۴ دکترای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده تا امروز آثارش را در نمایشگاه‌های متعددی در فرانسه، انگلستان، پـاکستان، هندوستان، کویت، الجزایر، امارات و ... به نمایش گذاشته و بارها مورد تقدیر و ستایش مراکز معتبر هنری قرارگرفته است.
ا
ستاد علی راهجیری متولد سال ۱۳۱۷ و پرورش یافته مکتب استادان بزرگی چون زرین‌خط، فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، برادران میرخانی و کاوه است و به زبدة الکتاب شهرت دارد. حاصل بیش از ۵ دهه فعالیت هنری او نگارش ۱۵ جلد کتاب به خط خوش نستعلیق و شکسته نستعلق است.

اطلاعات او درباره تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای است که او را می‌توان دایره‌المعارف خوشنویسی دانست.

از آثار پژوهشی این خوشنویس به‌نام می‌توان به تذکره خوشنویسان معاصر، تاریخ مختصر خط، سیر خوشنویسی در ایران، زندگانی و آثار عماد الکتاب و تذکره خوشنویسان ایران نام برد. مناجات پیر هرات، صد پند لقمان و کتاب ملستان اثر میرزا ابراهیم مدایح نگار که اثری مستقل در قالب کتابت است از آثار ارزنده استاد است.

علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی برای حضوردر این برنامه می‌توانند به سالن مبارک فرهنگ‌سرای بهمن به نشانی میدان راه آهن، میدان بهمن مراجعه کرده و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 55312180 تماس بگیرند.
نظر شما