جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۰
کد خبر: ۹۴۱۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
ویژه‌برنامه گراميداشت ثبت جهاني شهر يزد چهارشنبه ۲۵ مرداد در موزه هنرهای دینی امام علی برگزار شد.
گراميداشت ثبت جهاني شهر يزد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دویست و چهل و هشتمین گفتمان هنر و معماری به مناسبت ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، با یادی از زنده یاد ایرج افشار و زنده یاد محمدکریم پیرنیا برگزار شد.

جلیل شاهی، محمدحسن طالبیان و نریمان فرح زا و پرویز طلایی در اين برنامه سخنرانی كردند.

يزد به عنوان اولين شهر خشتی جهان، موفق شد پس از پيگيری‌های چندين ساله به عنوان دومين شهر جهان، در يونسكو ثبت شود. رونق مبادلات بازرگانی و قرار گرفتن یزد بر سر راه‌های تجاری و کاروان رو نواحی مرکزی و جنوبی ایران، موجبات رشد و تکامل شهرنشینی را فراهم آورد.

یزد، همچون نگینی در کویر مرکزی ایران می درخشد، آثار تاریخی آن مجموعه‌ای بی نظیر از بناهای معماری ایران است، بناهایی که غالباً به دوره سلجوقیان تعلق دارند و نشان دهنده هنر زیبای آن زمان هستند. این معماری از تلفیق کاشی، آجر و گچ بری، شاهکارهایی به وجود آورده است. ترکیب رنگ خاکی بناها، بادگیرها با آبی آسمان کویر و سبزی درختان، جاذبه ی غریبی به این فردوس بخشیده است. گذشته از جذابیت و زیبایی خاص این بافت، تناسب آن با نیازها، شرایط اقلیمی فرهنگی مردم نیز از ویژگی‌های ارزنده و جالب توجه آن است. در مرکز هر محله، حمام، بازارچه، آب انبار، مسجد، حسینیه، کارگاه های کوچک، جوی آب (برای دسترسی به قنات) قرار دارد که بسیاری از این امکانات هنوز پابرجاست.

این برنامه چهارشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
نظر شما