جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۹
کد خبر: ۹۴۲۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
«حمیدرضا شاه آبادی» در چهارشنبه‌های کتاب فردوس گفت:
پنجمین نشست چهارشنبه‌­های کتاب فرهنگ‌سرای فردوس، اول شهریو با معرفی کتاب «لالایی برای دختر مرده» در کتابخانه فردوس برگزار شد.
نویسندگی، هنر حرکت در چند جهت استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پنجمین برنامه «چهارشنبه‌های کتاب» که به‌ منظور ساماندهی و ایجاد تحول جریان‌ساز در برنامه‌های حوزه کتاب با حضور نویسنده و منتقد ادبی و مخاطبان علاقه‌مند اجرا می‌شود، ابتدا پروین پناهی، کارشناس مجری برنامه در معرفی این نویسنده نام آشنای کشور گفت: حمیدرضا شاه‌آبادی متولد ۱۳۴۶در تهران و دارای مدرک فوق‌لیسانس تاریخ است. در جوانی به هنر داستان‌نویسی علاقه­‌مند بوده و بدون بهره گرفتن از هر نوع استاد و آموزش دست به نوشتن چند داستان زد. 

همزمان تجربه­‌هایی را هم در حوزه ‌های سینما و تئاتر دارد. تجربه­‌هایی که حاصل‌ آن‌ها ساخت چند فیلم کوتاه و نوشتن چند نمایشنامه و کارگردانی و بازیگری در چند نمایشنامه دیگر بود. اولین داستان شاه ­آبادی به نام «قبل از باران» در سال ۱۳۶۸ در یک مجله هفتگی چاپ شد. او بیش از 20 کتاب تألیف کرده است که از معروف­ترین آثارش می‌توان «دایره‌زنگی»، «دیلماج»، «لالایی برای دختر مرده»، «اعترافات غلامان»، «وقتی مژی گم شد»، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» و «کافه خیابان گوته» را نام برد.

در ادامه شاه آبادی با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع فرهنگی و ادبی، در توصیف مختصری از داستان «لالایی برای دختر مرده» گفت: لالایی برای دختر مرده، رمانی تاریخی است كه چند راوی دارد. آن­ها چند روایت را در كنار هم نقل می‌كنند؛ اولین راوی «من»، خود نویسنده است كه مستقیماً امور را بر عهده ­دارد. راویان دیگر مینا، زهره و میرزا جعفرخان میرزا باشی هستند. در واقع هریک از راویان، داستان خود را نقل می­ كنند و همه‌ داستان‌­ها به داستان اصلی كه نویسنده نقل می­ كند ارتباط دارند. داستان، رنج و سختی دختران در طول تاریخ؛ از فروش دختران قوچان تا شكنجه و سختی دختران امروز در بعضی از خانواده‌­ها و نادیده گرفتن آن­ها، قربانی شدن دختران در دوره ­های سخت زندگی خانواده‌هاست. در این اثر سعی کرده­‌ام که در طول مطالعه كتاب، خواننده را مرتب از زمان حال به گذشته برده و مجدداً به حال بازگردانم و همزمان سرگذشت چند دختر را روایت کرده ­ام.

 وی در ادامه به دلیل انتخاب چند راوی در داستان «لالایی برای دختر مرده» اشاره کرد و افزود: رمانی برای خواننده جذابیت دارد که وقتی آن را می‌خواند، عطش خواندن ادامه آن را هم داشته باشد و منِ نویسنده باید این جذابیت و عطش را برایش ایجاد کنم. من در کتاب‌­هایم فصل ­ها را کوتاه می‌نویسم و به نوشته‌هایم تنوع می‌دهم تا خواننده را خسته نکنم. در داستانم این جذابیت را با انتخاب چند راوی ایجاد کرده‌ام. از دیگر شگردهایم برای نوشتن داستان لالایی برای دختر مرده این بود که در صفحات اول داستانم از اسامی زیادی نام بردم تا ابتدا خواننده با اسامی مأنوس شده به ذهن بسپارد و به‌ گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کند و سپس شروع به نوشتن داستان اصلی کردم.

شاه آبادی در خصوص ژانر کتاب لالایی برای دختر مرده بیان داشت: در داستانم از دو ژانر وحشت یا فانتزی هولناک و ژانر تاریخی استفاده کرده­‌ام. در دنیای امروزی خواندن ژانر وحشت جذابیت خاصی برای نوجوانان دارد درحالی‌که از مطالعه گذشتگان خود پرهیز می‌کنند. تلفیق این دو ژانر موجب شده که در این کتاب نوجوانان از تاریخ فراری نباشند.

 نویسنده کتاب لالایی برای دختر مرده، بازتاب ژانر این کتاب را مطلوب اعلام کرد و گفت: اولین مورد دخترم بود. زمانی که اولین بار کتاب را خواند بسیار وحشت­ زده شده بود. کتابخانه­‌هایی هم که رفتم اذعان داشتند که تلفیق ژانر وحشت و تاریخی در این کتاب موجب شده اعضای کتابخانه استقبال بیشتری از آن کنند؛ به‌گونه‌ای که مدت‌زمان زیادی برای دریافت کتاب منتظر می‌مانند تا این کتاب به دستشان برسد.
 
این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به پرسش کارشناس مجری که چقدر بازتاب تاریخ کشورمان در آثارتان برای شما مهم بوده است، گفت: ما زمانی که رانندگی می‌کنیم حتماً باید پشت سر و پیرامون خود را ببینیم تا در حین رانندگی اتفاقی برایمان نیفتد. در زندگی هم باید گذشته خود برگردیم تا بتوانیم در زندگی به ‌راحتی و موفقیت پیش برویم. با بررسی تاریخ و سیر در گذشته است که هر انسانی می‌تواند در زندگی پیشرفت داشته باشد.

شاه آبادی در پاسخ به این سوال که کدام اثر خود را بیشتر از همه دوست دارید، تاکید کرد: به‌ طور کلی هر نویسنده‌ای اثری را که بیشتر برایش زحمت‌کشیده است، بیشتر از همه دوست دارد و من کتاب «کافه خیابان گوته» را که زحمت فراوانی برایش کشیده­‌ام دوست دارم. این اثر بهترین کتاب دهه­ 1380 بوده که  با امتیاز بالا انتخاب‌ شده است.
 
وی در توصیه به نویسندگان تازه‌کار که می‌خواهند برای نوجوانان بنویسند، گفت: نویسندگی هنر حرکت در چند جهت است. نویسندگی یک خط مستقیم ندارد. این‌طور نیست که به نویسنده توصیه شود آثار کلاسیک بخواند و یا آثار مدرن،‌ سفر زیاد برود و یا روحیه ماجراجویی داشته باشد، ‌با مردم حشر و نشر داشته باشد و یا نه! ‌چون همه این مسیرها لازم و مهم است و به بهتر شدن قلم نویسنده کمک می‌کند. از این نظر نویسندگی هنری است چندوجهی و باید که این‌طور باشد. به نظر من حرف زدن با نوجوانان و جوانان و مطالعه زیاد، کمک شایانی به مخاطب شناسی و بهتر شدن آثار می‌کند.

برنامه با جشن امضای نویسنده و اهدای کتاب «لالایی برای دختر مرده» با امضای حمیدرضا شاه آبادی به نوجوانان شرکت کننده در چهارشنبه های کتاب فردوس به پایان رسید.

 
نظر شما