جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۵
کد خبر: ۹۴۵۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
نشست خبری نخستین جشنواره رسانه‌های اجتماعی با رونمایی از پوستر جشنواره سه‌شنبه ۲۸ شهریور با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری نخستین جشنواره رسانه‌های اجتماعی با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری، مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی سه‌شنبه ۲۸ شهریور با رونمایی از پوستر این جشنواره برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: در حدود یک سال در حوزه پایش و بررسی این طرح هستیم که با عنایت دکتر صلاحی، دکتر موسویان و آقای خوراکیان در مرکز ملی فضای مجازی جشنواره رسانه‌های اجتماعی به مرحله آغاز فعالیت خود رسیده‌ است. با برگزاری این جشنواره خلاهایی که در رسانه اجتماعی و فضای مجازی شاهد آن هستیم برطرف می‌شود.

رتبه‌بندی رسانه‌ها در جشنواره رسانه‌های اجتماعی
 
در ادامه عماد‌الدین محمدعلی قمی دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: جشنواره رسانه‌های اجتماعی حدود یک سال از فعالیت‌های اولیه آن می‌گذرد با این هدف که بتوانیم رسانه‌ها را رتبه بندی کنیم و کسانی که در این حوزه زحمت بیشتری می‌کشند را به مخاطب معرفی کنیم. این جشنواره با اهداف معرفی کانال‌ها و صفحات مفید، ایجاد جایگاه برای ارزشیابی کانال و سایت توسط مردم، کارشناسان و نخبه‌ها، شناسایی و کشف استعدادهای برتر در شبکه‌های اجتماعی، رفع آسیب‌های نامناسب از شبکه‌های اجتماعی، ترویج و رونق بخشیدن به تولید و انتشار محتوای مفید در شبکه‌های اجتماعی، ارتقای سطح دانش استفاده کنندگان شبکه‌های اجتماعی و به کارگیری قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه فراگیر موثر و مفید، برای مردم جامعه، برگزار می‌شود.

وی افزود: جشنواره در ۲۰ حوزه؛ زبان و ادبیات، سلامتی و بهداشت، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی، تندرستی و ورزش، معارف طنز، خبر و اطلاع رسانی، کارآفرینی و اشتغال، شخصیت ها و ستارگان، خانواده و سبک زندگی، هنری، کودک و نوجوان،  علمی و فناوری، خودرو، تاریخ و تمدن، گردشگری، بازی و سرگرمی و کسب و کار برگزار می‌شود.

قمی گفت: برترین‌های جشنواره توسط آرای مردمی اعلام می‌شود و پس از آن داوران جشنواره سه مقام اول را معرفی می‌کنند. برترین های مردمی نیز معرفی می‌شود. این جشنواره به مدت دو ماه برگزار می‌شود و  از کانال هایی که به مرحله داوری می‌رسند، دعوت می‌شود تا در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حضور داشته باشند.

سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم ترین جشنواره‌های جنبی جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال است که هرسال یک بار با حضور رییس جمهور و وزرای مربوط برگزار می‌شود. امسال این جشنواره به صورت مجزا برگزار می‌شود.

وی افزود: اهدافی که به صورت کلان و در سطح ملی دنبال می‌شود، بستر سازی برای رشد شبکه های اجتماعی بومی است. طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمک نهادهای دیگر دنبال می کند بحث «لیبلینگ» یا همان «شامد» است یعنی مالکیت و هویت افراد شناخته شود.

موسویان گفت: شامد به مردم کمک می کند تا به صورت ساده سایت، کانال، صفحات اجتماعی و نرم افزارهای کاربردی با هویت را از طریق دیدن نشانه شامد تشخیص دهند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دارندگان کد یونیک «شامد» حمایت می‌کند  که این حمایت دادن امکان تبلیغات به آن‌هاست.

وی افزود: تمامی شرکت کنندگان در جشنواره باید دارای کد «شامد» باشند. به افراد برتر در جشنواره رسانه های دیجیتال غرفه داده می‌شود. این رسانه‌ها از طرف ما معرفی و از طرف سازمان فرهنگی هنری حمایت مالی می‌شوند که این اتفاق در نهایت باید مورد حمایت همه دستگاه و نهاد ها قرار گیرد. مردم نقش اصلی را در اجزای این طرح دارند.

موسویان بیان کرد: با توجه به همکاری بخش های خصوصی کار اعطای شامد را به خود اپ استور‌ها سپرده‌ایم که خودشان زیرساخت را آماده کنند و ۱۶ موردی که در دستور کار قرار گرفته را متعهد شوند اجرا کنند.

موسویان افزود: خواست همه مسئولان در نظام این است که همه در این طرح همکاری کنند تا با ایجاد فضایی امن سرعت در کسب و کار در این محیط را بالا ببرند. این جشنواره با جوایز بسیاری که در نظر گرفته است می تواند کانال های شامد دار را معرفی کند.

در پایان مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: زمانی که رسانه‌های اجتماعی وارد کشور شد همه با شک  و تردید به آن نگاه می کردند که با آن چه کار کنیم و کجای زندگی ما قرارگیرد. اما  الان تبدیل موضوع  اصلی زندگی شهروندان شده است.

وی افزود: در کشور ما اگر سواد رسانه ای فراگیر شود، دو میلیون شغل ایجاد می شود که بزگترین مشکل و دغدغه این روزهای کشورماست. فضای سنتی کسب و کار ۱۰ سال است که در جوامع مدرن منسوخ شده است. این موضوع در کشور ما حدود دوسال است که جدی شده است. برای اینکه سازمان فرهنگی هنری و مردم بیشتر با موضوع رسانه های اجتماعی آشنا شوند اسم فرهنگ‌سرای رسانه را به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی تغییر دادیم تا بیشتر در این حوزه فعالبت کنند. برای آنکه فرهنگ و تمدن ما بازآفرینی و به نسل بعد منتقل شود باید به خوبی از فضای مجازی استفاده کنیم و از آن شناخت داشته باشیم.
 
صلاحی بیان کرد: ما به آدم‌های اصیل، عالم و وارد به این رشته که می‌خواهند برای چندین سال در این حوزه فعالیت کنند، لیبل و برند می‌دهیم که برای مردم هم شناخته شده باشند و اگر برای مثال خرید اینترنی میژ‌کنند، بتوانند پیگیری کنند.
 
در پایان این نشست از پوستر جشنواره رسانه‌های اجتماعی رونمایی شد.

نظر شما