جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۶
کد خبر: ۹۴۵۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
در آخرین نشست تابستانه «محفل داستان» مطرح شد؛
مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان معتقد است فرزندان وقتی از محیط خانواده وارد اجتماع می‌شوند، معیارهای آنها فرق می‌کند و تعارض میان آموزه‌های خانواده با جامعه متجلی می‌شود.
شرلی هاردی‌جکسون نویسنده‌ای که با داستان‌ «لاتاری» شناخته شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دوازدهمین و آخرین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان نویسی در فصل تابستان با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
 
این کارگاه عصر روز سه‌شنبه۲۸ شهریور ماه با هدف  آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش درست خواندن متون، آموزش نقد داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

درابتدای جلسه مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان درباره داستان‌ها نظرات خود را بیان کردند. مدرس کارگاه نیز نکات مثبت و منفی داستان را برای حاضران مطرح کرد.

در ادامه داستان چارلز نوشته شرلی جکسون خوانده شد و مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان روان شناختی است و اختلاف دیدگاه والدین و فرزندان را بیان می‌کند. نوجوان داخل داستان، شیطنت‌های خود را در مدرسه از زبان سوم شخص می‌گوید تا خانواده از رفتار نادرست او مطلع نشوند. در واقع داستان می‌خواهد بگوید: فرزندان وقتی از محیط خانواده وارد اجتماع می‌شوند، معیارهای آن‌ها فرق می‌کند و تعارض میان آموزه‌های خانواده با جامعه، متجلی می‌شود.

 مدرس کارگاه به دنباله بحث هفته قبل درباره خطاهایی که به داستان لطمه می زند، گفت: نویسنده باید درباره مکان و زمان داستانش آگاهی کافی داشته باشد مثلا اگر در دهه‌های قبل رخ داده است، بداند که آن زمان مردم چطور حرف می زدند و چه مسائلی در جامعه هست، یا اگر شخصیت آنها پزشک یا وکیل است، اطلاعاتی تخصصی در این باره کسب کند. از طرفی زمان و مکان معین و مشخص باشد، خواننده بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کند. نکته بعد این است که در یک داستان کوتاه ، اتفاق واحدی باید رخ بدهد و نویسنده نباید با گنجاندن ماجراهای متعدد ، داستان را از محور اصلی اش دور کند.

شرلی هاردی‌جکسون، نویسنده‌ای است که اغلب با داستان‌های کوتاهش به ویژه داستان «لاتاری» شناخته می‌شود. 
این نویسنده سرشناس آمریکایی که آثارش در دانشگاه‌ها و مدارس مختلف جهان در رشته ادبیات بررسی و تدریس می‌شود جکسون چهار مجموعه داستان و چهار کتاب هم در حوزه ادبیات کودک نوشته و اثری با نام «شکار جادوگران در دهکده سلیم» در سال ۱۳۶۸ برای نوجوانان به فارسی ترجمه شده است. 

نظر شما