سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۸:۳۳
کد خبر: ۹۴۶۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد:
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قدم اول تحقق جامعه دینی را دستگیری از نیازمندان و یاری‌رساندن به آنها دانست و گفت: بهترین لذت مال و عمر خدمت به دیگران است و در این حوزه با هم‌افزایی نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج و تبلیغ کار خیر و کمک به نیازمندان و محرومان تلاش می‌کنیم یک فرهنگ‌سازی در کشور ایجاد شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از ایکنا، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید بر جایگاه آموزه‌های دینی و قرآنی در جامعه و اثرگذاری این آموزه‌ها بر سبک زندگی خانواده، اظهار کرد: اگر همه آموزه‌های دینی ما به صورت یکجا و در یک مجموعه جمع‌آوری و امروزی، روان و ساده شود، برای یک زندگی خوب و مناسب می‌تواند مورد استفاده تمام بشریت قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مهرورزی و دستگیری از نیازمندان در تحقق جامعه دینی، بیان کرد: در جامعه امروز افراد بسیاری هستند که به خاطر به کارگیری هوش خود از یک تمول برخوردارند و هستند افرادی که به خاطر اتفاقات روزگار نیازمند شده‌اند؛ همچنین بارها دیده و شنیده‌ایم که متمول، نیازمند و نیازمند، متمول شده است و حتی از این موارد در دنیا زیاد دیده‌ایم که افراد زیادی تاجر بوده‌اند و بر شکست شده‌اند؛ خمس می‌دادند اما امروز زکات‌ بگیر‌ند و یا برعکس آن اتفاق افتاده.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه داد: همه این موارد برای بشریت درس عبرت است. باید بدانیم و یاد بگیریم که هیچ چیز از آدم و تا امروز برای بشریت باقی نمانده و برای پیشینیان و خود ما هم نخواهد ماند؛ آیندگان می‌آیند و می‌روند و برای آنها هم چیزی نخواهد ماند؛ تنها چیزی که از انسان باقی می‌ماند یاد و خاطره‌ آنها و اثر کارهای آنان است. به قول مرحوم داود رشیدی که می‌گفت «آمدم و دیدم و رفتم»؛ اما ما باید اینگونه باشیم که بگوییم آمدم و دیدم و عمل صالحی انجام دادم و بعد هم از این دنیا رفتم و این موارد قدم اول تحقق جامعه دینی و مورد تاکید قرآنی است.
 
صلاحی تصریح کرد: همه‌ لذت زندگی استفاده کردن خود انسان از امکانی که خدا به او داده نیست؛ البته این موضوع در جای خودش لذت‌بخش است و می‌تواند امکانات و نعمتی که خدا به انسان داده را برای خود و خانواده‌اش استفاده کند؛ ولی لذت بیشتر در این است که ما به اندازه بضاعتمان، در راهی مصرف کنیم که مردم به آن نیاز دارند. این کمک و یاری می‌تواند در راه خدمت فرهنگی، قرآن آموزی، سوادآموزی، علم آموزی و خدمت به افراد نیازمند در همه سطوح باشد.

وی افزود: خدمت ما می‌تواند در راه امام حسین(ع) و با اطعام مردم و یا اینکه با بازگشای مدارس و کمک به کودکان کم بضاعتی باشد که برای خرید لوازم ابتدایی مدرسه نیاز به یاری دارند؛ لذا زندگی همه ما باید اینگونه باشد که آنچه را برای خود و خانواده‌مان می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و انفاق کنیم.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه انفاق باید آنچه باشد که برای خود و خانواده دوست داریم، تصریح کرد: ‌درست است که ما در کنار اهدای وسایل مازاد، به نیازمندان کمک می‌کنیم، ولی باید بدانیم آن چیزی که خودمان هم دوست داریم در راه خدا بدهیم و نگاه برادری و خواهرانه نسبت به نیازمندان داشته باشیم تا خدا در این دنیا و در آخرت ثوابش را چندین برابر بدهد؛ با این نگاه، ضمن اینکه خداوند یاری ما را جبران می‌کند، خودمان هم از آن لذت می‌بریم.
 
صلاحی در ادامه با تاکید بر اینکه بهترین لذت مال و عمر خدمت به دیگران است، افزود: زمانیکه سن انسان افزایش پیدا می‌کند، در آن دوران یاد این کارها و فعالیت‌ها یک احساس خوشایند در او ایجاد می‌کند. اگر افرادی وجود داشته باشند که نه خودشان از اموالشان استفاده کنند و نه به دیگری بدهند تا نیازشان برطرف شود، از مصداق بارز «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ» هستند؛ این افراد باید در آخرت جواب جمع‌آوری اموالی را بدهند که هیچ استفاده‌ای از آنها نشده و سودی به خودشان و دیگران هم نرسانده‌اند. اگر فردی از اموالش به درستی استفاده کرد، قطعا خدا نیز کمک‌ می‌کند تا بتواند پاسخ اموالش را بدهد، اما اگر به دیگری کمک کرد خدا بیشترین کمک را به او خواهد کرد پاسخگو باشد و تمامی این موارد با بخشش و بخشیدن محقق می‌شود.
 
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه سازمان فرهنگی هنری و دیگر نهادها برای مسیر کمک به نیازمندان و دستگیری از آنها چه همکاری‌ها و همراهی‌های مشترکی را داشته‌اند، گفت: برای رسیدگی به امور محرومان نیاز به واسطه‌هایی داریم و در این مسیر قطعا فرهنگ‌سازی فصل اول این موارد است؛ از این‌رو به عنوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرای طرح‌های خیر را همچون «جعبه کفش» در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در این جریان تا جایی که به سراغ کمیته امداد،‌ رسانه‌ها و صدا و سیما رفتیم، به ما کمک‌های زیاد و خوبی را کردند و خوشبختانه هیچکسی دست ما را پس نزد؛ لذا در این حوزه با هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌ها برای ترویج و تبلیغ کار خیر و کمک به نیازمندان و محرومان تلاش می‌کنیم یک فرهنگ‌سازی در کشور ایجاد شود.
 
صلاحی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان فرهنگی هنری از امکانات شهرداری تهران برای دانش‌آموزان نیازمند در ابتدای مهر استفاده می‌کند، گفت: معاونت اجتماعی شهرداری تهران هرساله با شروع فصل مدارس، بن‌هایی را توزیع و در اختیار همه افراد نیازمند قرار می‌دهد تا بتوانند ضروریات ابتدایی خود را تامین کنند؛ البته ما سعی کرده‌ایم که در همه بخش‌های شهرداری هرکسی در هرکجا که هست و می‌تواند این خدمات را برای نیازمندان انجام دهد.

منبع: ایکنا
نظر شما