دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۴
کد خبر: ۹۴۸۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری مطرح شد
دکتر سوگل مشایخی حافظ شناس این روزها در فرهنگ‌سرای اندیشه و باغ موزه هنر ایرانی میزبان علاقه‌مندان به شعر و ادب است، او اعتقاد دارد: حضور در این نشست‌ها و گفتن و شنیدن از گفته‌ها و اندیشه‌های حافظ یعنی معاشرت با او و این اتفاق معدل زندگی ما را بالاتر خواهد برد.
هم‌نشینی با حافظ، معدل زندگی را بالاتر می‌بردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر سوگل مشایخی را این روزها کمتر کسی است که نشناسد، او جامعه شناس، مشاور خانواده، کارشناس کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و دوره‌های حافظ شناسی و مثنوی‌ شناسی است. دکتر سوگل مشایخی دانش‌آموخته دکترای جامعه شناسی فرهنگی و دکترای رفتار شناسی از کالیفرنیاست.
 
دکتر مشایخی درباره ایده برگزاری این نشست‌ها گفت: هشت سالی است که کارگاه‌های حافظ‌شناسی و مثنوی‌خوانی را در دفتر خودم برگزار می‌کنم، ولی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ابتدای سال ۹۶ در باغ موزه هنر ایرانی این نشست‌ها دنبال شد.
 
وی با اشاره به استقبال ویژه مخاطبان از این نشست‌ها گفت: با وجود آنکه برای کلاس‌ها تبلیغ شده بود، اما ما هر دوره در نهایت با ۲۰ مخاطب، نشست را برگزار می‌کردیم تا اینکه به مناسبت روز شعر و ادب، من مهمان برنامه «خندوانه» شبکه نسیم شدم و در این برنامه از برگزاری کلاس‌های رایگان حافظ‌شناسی گفتم.
 
او ادامه داد: تصورمان این بود که بعد از آشنایی مخاطبان با این کارگاه‌ها، در نهایت ۱۰۰ نفر به مخاطبان ما اضافه شوند، اما در اولین نشست پس از این برنامه، مخاطبی بالغ بر ۶۰۰ نفر برای شرکت در نشست حافظ شناسی آمد و همه ما را غافل‌گیر کرد.
  
دکتر مشایخی درباره برگزاری این دوره‌ها در فرهنگ‌سرای اندیشه گفت: برگزاری این نشست‌ها در باغ موزه به دو نوبت رسید اما همچنان استقبال بیش از ظرفیت بود، به همین دلیل پیشنهاد شد تا با توجه به اهمیت موقعیت مکانی مناسب برای مخاطبان که از جای جای تهران و حتی شهرستان‌ها در این نشست شرکت می‌کنند، این نشست‌ها در فرهنگ‌سرای اندیشه که سالن مجهز و مدیریت مناسبی هم دارد نیز برگزار شود.
   
این حافظ شناس اضافه کرد: چهار نشست حافظ شناسی، چهارشنبه‌ها در این فرهنگ‌سرا برگزار خواهد شد که نخستین نشست، در آستانه روز حافظ برگزار شد و با وجود آنکه هیچ تبلیغ یا پیش خبری از این مراسم منتشر نشده بود، ما میزبان بیش از ۴۰۰ علاقه‌مند به حافظ بودیم.
 
وی در ادامه گفت: این استقبال گرچه ما را مشتاق‌تر از پیش می‌کند برای ادامه این روند، اما از طرفی مسئولیت ما هم بیشتر می‌شود، چرا که بسیاری از این مخاطبان اعتقاد دارند که با هم‌نشینی با حافظ، زندگی‌شان رنگ دیگری گرفته است و ما باید بتوانیم این علاقه‌مندان را به سرمنزل برسانیم.
 
وی در پایان عنوان کرد: البته که این نگاه، نگاه درستی است چرا که معدل زندگی ما در واقع کتاب‌هایی است که خوانده‌ایم و افرادی است که با آنها معاشرت داشته‌ایم. حضور در این نشست‌ها و گفتن و شنیدن از گفته‌ها و اندیشه‌های حافظ یعنی معاشرت با او و این اتفاق معدل زندگی ما را بالاتر خواهد برد.
  
نشست‌های حافظ‌شناسی «سوگل مشایخی» چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای اندیشه و پنجشنبه‌ها در دو نوبت ۱۵ تا ۱۷ و ۱۷ تا ۱۹ در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود.
نظر شما