شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۵
کد خبر: ۹۵۱۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
سومین مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» با هدف تحکیم روابط مردمی ایران و عراق و ثبت میراث مکتوب از راهپیمایی اربعین از عصر دیروز ۱۳ آبان‌ماه کار خود را آغاز کرد.
سومین جشنواره عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری سومین دوره مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام عصر دیروز ۱۳ آبان‌ماه در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی و محمدباقر حکیم مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت عراق در تهران حضور داشتند و توضیحاتی درباره این مسابقه ارائه دادند.

عبدالمطهر محمدخانی گفت: سومین دوره مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» در بستر شبکه‌های اجتماعی با هدف تجلیل از میزبانی مردم عراق در راهپیمایی اربعین و تحکیم روابط دو ملت از دو سال قبل آغاز شده است.

وی این مسابقه را فراتر از یک رقابت و فراخوان تخصصی ارزیابی کرد و گفت: در این مسابقه به دنبال استفاده از ظرفیت مردمی در شبکه اجتماعی، یعنی سلفی گرفتن مردم و بهره‌برداری از آن در موضوع اربعین هستیم، ضمن اینکه در این مسابقه می‌کوشیم از مردم عراق تجلیل و تشکر داشته باشیم و خاطرات راهپیمایی اربعین را ثبت کنیم تا این اتفاق خاص همچنان پایدار بماند. دو ملت بزرگ شیعه عراق و ایران به عنوان دو ملت اثر گذار هر سال یک اتفاق را کنار هم تجربه می‌کنند و خوب است این اتفاق به شکل خوبی ثبت شود.

رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی افزود: هر فردی که تلفن همراه هوشمند در اختیار دارد می‌تواند به راحتی در این مسابقه عکس سلفی شرکت کند و خاطره خود از سفر را ثبت کند.

وی بابیان اینکه در دوره اول ۱۲۰۰ عکس به دبیرخانه ارسال شده گفت: در آن دوره زمان کمی برای اطلاع‌رسانی داشتیم اما در دوره دوم که دریافت عکس‌ها از طریق ربات تلگرام صورت می‌گرفت، تعداد عکس‌های ارسالی به دبیرخانه به ۶ هزار عکس رسید که رشد قابل توجهی است.

محمدخانی بابیان اینکه در هر دوره داوران جوان، مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام را مدیریت می‌کنند، گفت: از ویژگی‌های این داوران این است که یک شناخت مناسبی از پدیده راهپیمایی میلیونی اربعین دارند و همچنین خود از فعالان شبکه‌های اجتماعی بوده و در حوزه عکس نیز فعال هستند.‌ در طول دوران برگزاری این مسابقه دو مجموعه عکس ۵۰ تا ۷۰ عددی از آثار و برندگان در بخش‌های جنبی و اصلی منتشر شده است.

رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی بیان کرد: در سومین دوره مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام ضمن دریافت عکس، از مردم توضیحات و حواشی (کپشن نویسی) برای آن عکس هم دریافت می‌کنیم و همراه ثبت تصویر و عکس به دنبال ثبت میراث مکتوب و روایتی از اتفاقات به قلم مردم نیز هستیم.
 
وی در توضیح نحوه ارسال آثار گفت: اولویت اصلی سومین مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام دریافت آثار از طریق ربات تلگرام به نشانی arbaeen_selfi_bot@ است. عکس‌های دارای حداقل‌های امتیاز در صفحه اینستاگرامی به نشانی  imam.Hussain.lovers@ شرکت داده شده و توسط تعداد پسندهای (لایک‌) مردم امتیازبندی خواهند شد.
 
محمدخانی درباره جوایز این دوره گفت: سه دستگاه تبلت به ارزش هر کدام دو میلیون تومان به برندگان بخش مردمی اهدا می‌شود ضمن اینکه سه جایزه سفر به کربلا با نظر هیأت داوران به برندگان ایرانی اعطا می‌شود و سه جایزه سفر به مشهد هم به برندگان عراقی که در مسابقه شرکت کرده‌اند توسط مؤسسه فرهنگی قدس وابسته به آستان قدس رضوی تقدیم خواهد شد.
 
رئیس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی افزود: بخش‌های جنبی این مسابقه شامل شکوه میزبانی و همچنین حضور خانواده‌ها هم به صورت جداگانه بررسی خواهد شد که جوایز این بخش هم چهار سفر به سوریه است که امیدواریم شرایط سفر امن به سوریه فراهم شود در غیر این صورت جایزه دیگری جایگزین خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه دبیرخانه مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی واقع است، درباره زمان مسابقه بیان کرد: از امروز این مسابقه آغاز شده و تا پایان آبان شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
 
محمدخانی بابیان اینکه دور سوم مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام با همکاری شبکه افق برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۷ موکب این شبکه در طول مسیر راهپیمایی نجف به کربلا،‌ این مسابقه را تبلیغ خواهند کرد اما دریافت آثار فقط از طریق ربات تلگرامی خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه آثار دوره دوم نسبت به دوره اول ۵ برابر شده، گفت: امیدواریم سومین دوره بتواند از یک مسابقه که آثاری را دریافت می‌کند به فضایی برای ثبت میراث مکتوب ارتقا پیدا کند.
 
رئیس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی افزود: در دوره‌های بعد می‌کوشیم تا فیلم‌های کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای و روایت زائران از آن اتفاق را در مسابقه شرکت دهیم؛ چراکه شاید مسیر زیارت کربلا به‌مانند زمان فعلی خیلی سهل نباشد.
 
وی گفت: هر فرد فقط می‌تواند فقط ۳ عکس را ارسال کند، ضمن اینکه دور اول به زبان فارسی بوده اما در دور دوم و سومین دوره به زبان عربی هم عکس‌ها را دریافت خواهیم کرد. همچنین بخش ویژه بانوان را نیز در نظر گرفته‌ایم تا اگر بعضی از بانوان مایل به انتشار عکس‌‌هایی از خود نبودند، چند عکس را از پدیده اربعین با کپشن ارسال کنند و در این بخش ویژه شرکت کنند.
 
در ادامه نشست خبری محمدباقر حکیم مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت عراق در تهران با تشکر از برپایی این مسابقه عکس گفت: در زمانی که شاهد سانسور خبری راهپیمایی عظیم اربعین در اروپا و آمریکا هستیم، مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام باعث شده است تا روز به روز مردم ایران و عراق به یکدیگر نزدیک شوند. این حرکت که از جانب فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی به نمایندگی از جمهوری اسلامی آغاز شده باعث می‌شود مردم ایران و عراق به هم نزدیک شوند.
 
مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت عراق در تهران افزود: راهپیمایی اربعین باعث شده حداقل دو میلیون زائر ایران در این راهپیمایی عظیم شرکت کنند و روزبه روز شاهد افزایش ارتباطات بین این ملل و دولت‌ها باشیم ضمن اینکه با تبادل شماره تلفن بین خانواده‌های ایرانی و عراقی پس از راهپیمایی اربعین شاهد گسترش ارتباطات خانوادگی هستیم.
 
وی ادامه داد: هشتگ «حب الحسین یجمعنا» هم درست شده است که فرصتی طلایی در اربعین است که می‌توان حداکثر استفاده را از آن برد.
 
حکیم بیان کرد: حرکت و مهمان‌نوازی عراقی‌ها از زائران سرآغاز ارتباط بین ملت ایران و عراق شده است. در حالی‌که روزگاری حزب بعث و صدام حسین به دنبال کاشتن بذر نفرت و کینه بین دو ملت علیه یکدیگر بودند، اما به لطف خدا حرکت اربعین باعث گردهمایی بزرگ مردم دو کشور شده است. 

مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت عراق در تهران افزود: شور و اشتیاق مردم ایران برای حضور در اربعین باعث خوشحالی مردم عراق شده است؛ چراکه تعداد زیادی از موکب‌های ایرانی در این راهپیمایی به زائران خدمت‌رسانی می‌کند این در حالی است که دشمنان خارجی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند روابط تنگاتنگ بین دو ملت ایران و عراق را ببینند.

وی تأکید کرد: تلاش داریم تا در عکس‌های سلفی دو طرف ایرانی و عراقی حضور داشته باشند و این صمیمیت و ارتباطی که از آن صحبت می‌کنیم در تصویر به بیننده انتقال پیدا کند. امیدواریم امسال با همکاری رایزنی عراق شاهد آثار بیشتری از مشارکت عراق باشیم.

سومین مسابقه عکس سلفی «من و دوست اربعینی‌ام» از ۱۳ آبان‌ماه کار خود را آغاز کرده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.
نظر شما