جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۵۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کتابخانه مهر در ویژه‌برنامه «روز فرهنگ» که به صورت ماهانه به مناسبت تجلیل از هنرمندان، بزرگان و نویسندگان ساکن منطقه ۱۹ برگزار می‌شود، از اسماعیل افشار، قرآن‌پژوه ساکن این منطقه تقدیر کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «روز فرهنگ» فرهنگ‌سرای مهر که برای تجلیل از هنرمندان، بزرگان و نویسندگان ساکن منطقه ۱۹ برگزار می‌شود، از اسماعیل افشار، قرآن‌پژوه ساکن این منطقه تقدیر شد. 

اسماعیل افشار، نویسنده کتاب سه جلدی «پویش علمی در قرآن کریم» در این برنامه گفت: قرآن کریم برنامه زندگی ما انسان‌هاست و تا کنون تفاسیر متعددی از آن نگاشته شده است و جملگی به این امر اشارت داشته‌اند که تنها مطالب ناچیز و اندکی را که از این دریای بیکران آموخته‌اند، به رشته تحریر درآورده‌اند.

افشار گفت: برخی برای قرآن هفت بطن و بعضی هفتاد بطن قائل بوده‌اند، که با رشد و پیشرفت علوم گوناگون بشری، رازهای جدید و شگفت‌انگیز دیگری برای انسان‌های پویای آزاد مکشوف شده و این روند تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.

این قرآن‌پژوه معاصر ادامه داد: آنچه تا کنون به ثبت رسیده، گویای همین موضوع است که هرچه امکانات و ابزارآلات علمی و تحقیقاتی پیشرفت بیشتری می‌کنند و امکان بررسی‌های بهتر و دقیق‌تر در اختیار قرار می‌گیرد، نکات ناب و تازه‌ای فراسوی جوامع علمی، در رشته‌ها و سبک‌های گوناگون امروزی قرار می‌گیرد. 

افشار تاکید کرد: فرضیه‌های دانشمندان در موضوعات گوناگون، هم قابل تغییر و هم قابل اثبات دائمی هستند که هر گونه تغییر و تکمیل در قوانین علمی بشر، خللی در حقانیت و بی‌عیب و نقص بودن این کتاب بی‌بدیل نخواهد داشت. این ذهن محدود بشر است که دچار نوسانات و تغییر و تکمیل می‌شود و قرآن، چراغ پرنوری است که فکر آدمی را به سوی شناخت هر چه بهتر و بیشتر حقایق و رازهای شگرف آفرینش، رهنمون می‌کند. 

در این برنامه که با حضور علاقه‌مندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد، جایگاه علم و دانش در قرآن کریم بررسی شد و کتاب «پویش علمی در قرآن کریم» از سه جایگاه علمی، فنی و معنوی نقد و بررسی شد. 

اهمیت علم در قرآن کریم
سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ نیز هدف از برگزاری ویژه‌برنامه «روز فرهنگ» را شناسایی و تقدیر از چهره‌های شاخص منطقه عنوان کرد و گفت: تقدیر از اهل علم و ادب سبب فرهنگ‌سازی حسنه‌ای خواهد شد که اثرات آن علاوه بر سطح منطقه در سطح شهر و کشور ماندگار خواهد بود. 

رییس فرهنگ‌سرای مهر نیز درباره جایگاه علم و دانش در قرآن کریم تاکید کرد: پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می‌کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک کند، علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه‌ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می‌آموزد. علم، انسان را توانا می‌کند که آینده را همان گونه که می‌خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می‌گیرد و طبیعت را آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می‌سازد. 

وی تاکید کرد: ده‌ها آیه در قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت (علیهم السلام) در بیان اهمیت علم، جایگاه، تعریف، اقسام، شرایط و مسائل علم و آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است. با نگاهی گذرا به این مجموعه گران‌سنگ و مقایسه آن با دیگر مکاتب، می‌توان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی درباره علم ندارد. 

ویژه‌برنامه «روز فرهنگ» با تجلیل از اسماعیل افشار به پایان رسید. 
نظر شما