جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۵
کد خبر: ۹۵۴۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
رییس فرهنگ‌سرای ملل مطرح کرد:
رییس فرهنگ‌سرای ملل فعالیت‌های فرهنگی هنری را از جمله روش‌های ترویج فرهنگ مطالعه دانست و برنامه‌های این فرهنگ‌سرا در حوزه کتاب و کتابخوانی را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رییس فرهنگ‌سرای ملل درباره ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: علاقه‌مند سازی مردم با کتابخوانی مقوله‌ای است فرهنگی و لازم است تا از طریق شیوه‌های مبتکرانه، استفاده از کتاب در زندگی ترغیب و تبلیغ شود.
 
وی افزود: مردم دوست ندارند از طریق روش‌های کلیشه‌ای با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند. ارائه کتاب‌های خوب به مردم و دعوت از آن‌ها برای عضویت و استفاده از کتابخانه‌های شهر تهران علاوه بر اینکه آنان را با محیط کتابخانه مانوس می‌کند، آن‌ها را به کتابخوانی نیز علاقه‌مند خواهد کرد.

کردی برای بالا بردن سرانه مطالعه در بین شهروندان به مواردی اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز روش بسیار مناسبی برای ایجاد زمینه‌های توجه شهروندان به مطالعه را ایجاد می‌کند. برنامه‌های کتابخانه‌ای و ایجاد تسهیلات عضویت و استفاده از امکاناتی همچون سالن مطالعه، بخش نشریات، بخش کتاب کودک، منابع مرجع، تشکیل کانون‌های مرتبط و برگزاری دوره‌های خلاقیت از جمله روش‌های فرهنگی در این زمینه است.
 
رییس فرهنگ‌سرای ملل درباره فعالیت‌های فرهنگی این فرهنگ‌سرا در حوزه کتاب گفت: مردم دوست دارند زمانی که به کوه می‌روند و تفریح می‌کنند با کتاب دوست شوند. به همین دلیل فرهنگ‌سرای ملل برنامه کتاب کوه را برای شهروندان طراحی و اجرا کرده‌ است تا بتوانیم شهروندان را در زمان فعالیت‌های تفریحی نیز با کتاب آشنا کنیم. همچنین برنامه کتاب مسافر برای زمانی که مردم در سفرهای درون شهری از تاکسی استفاده می‌کنند طراحی و اجرا شده است تا شهروندان در این مسیر کتاب کوچک و مختصری را هم مطالعه کنند.
 
وی افزود: همچنین در برنامه کتاب مدرسه کتاب‌های مناسب برای دانش آموزان خریداری شده و با مراجعه به مدارس شهر تهران به بهانه‌های مختلف به دانش آموزان کتاب هدیه داده می‌شود تا بچه‌ها احساس کنند که بهترین هدیه کتاب است. در بعضی از مواقع نیز کتاب خریداری می‌شود و در هنگام خرید مردم در بازار و بازارچه و حتی در فروشگاه های مرکزی به آنها هدیه داده می‌شود تا بدانند که در سبد خریدشان کتاب هم باید وجود داشته باشد.
 
عبدالرضا کردی درباره فعالیت کانون‌ها در حوزه کتاب بیان کرد: کانون‌ها بخش‌های مردم نهاد هستند که با حمایت‌هایی که از آنها می‌شود برنامه‌های متنوعی را برای اعضای خود به‌ صورت رایگان برگزار می‌کنند. کانون داستان‌نویسی مردم را ضمن خواندن داستان به نوشتن عادت می‌دهد. در این کانون علاوه بر آشنا ساختن شهروندان با کتاب‌های نو نشر به آنها اجازه می‌دهد که متن‌های نوشته شده خود را برای دیگران بخوانند. همچنین کانون کتابخوانان سلسله نشست‌های هفتگی برگزار می‌کند که در آن کتابخوان‌های حرفه‌ای منطقه یک دور هم جمع می‌شوند و درباره کتاب و انتشارات جدید با هم بحث و گفت‌وگو می‌کنند. مادران در کانون «مادران قصه‌گوی خلاق» از طریق قصه‌گویی بچه‌ها را با کتاب انس می‌دهند.
 
کردی گفت:کتابخانه های منطقه یک، برنامه های متنوعی را اجرا می‌کند که ارتباط مستقیم با کتاب و کتابخوانی دارد. در این برنامه ها علاوه بر اعضای کتابخانه‌ها سایر شهروندان نیز حضور دارند و از آن استفاده می‌کنند. جلسات مستمر نقد کتاب، رونمایی از کتاب از جمله این برنامه‌هاست. همچنین شب شعر شمیرانات به‌ صورت مرتب برگزار می‌شود تا مردم بدانند کتاب‌های ادبی و کتاب‌های تاریخ ادبیات و شاعران معاصر ایران چقدر می‌توانند در علاقه‌مند کردن شهروندان به مطالعه موثر باشد.
 
وی افزود: همچنین در زمینه ترویج کتابخوانی برای کودکان به بچه‌ها کمک می‌کنیم که خودشان کتاب بنویسند و کتاب بسازند. به نوعی با ساخت کتاب به‌صورت خلاقانه  توسط کودکان، آنها را با این مقوله آشنا می‌سازیم.

کردی درباره طرح‌هایی که فرهنگ‌سرای ملل با موضوع کتاب و کتابخوانی می‌خواهد اجرا کند، گفت: در طرح «خورجین کتاب مادر و کودک» کتابخانه‌های این فرهنگ‌سرا کتاب‌هایی را برای مادران و بچه‌های آنان آماده می‏‌کند و برای مطالعه به آنها می‌دهند. همچنین در طرح «یک روز در کتابخانه» بچه‌ها یک روز به‌صورت تفریحی می‌آیند و با کتابخانه همکاری می‌کنند. آنها مثل یک کتابدار کوچک کارهای کتابخانه را انجام می‌دهند که برای علاقه‌مندی آنان به کتاب و کتابخوانی بسیار مؤثر است.
 
رییس فرهنگ‌سرای ملل در پایان گفت: از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این فرهنگ‌سرا تجهیز کردن کتابخانه‌هاست. علاوه بر آن به مناطق روستایی اطراف تهران کتاب هدیه می‌دهیم تا مناطق محروم روستایی نیز بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند. در همین راستا از طریق خرید کتاب و استفاده از کتاب‌های اهدایی مردم کتابخانه شهید بهشتی در محله محروم دوروسن آباد احداث شد و فعالیت برای احداث دیگر کتابخانه‌های مناطق محروم نیز ادامه دارد.

نظر شما