جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۷
کد خبر: ۹۵۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
رییس انجمن سواد رسانه ای هم در همایش «رسانه، تجربه نگاری، مدیریت دانش زلزله کرمانشاه»، پایین بودن سواد رسانه ای مردم، اصحاب رسانه و مسئولان را از مشکلات اساسی بحران ها در حوزه رسانه دانست و افزود: رسانه ها به افزایش بحران دامن می زنند و امنیت روانی را مورد مخاطره قرار می دهند.رسانه ها باید روحیه زلزله زده ها را حفظ کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ادامه سلسله جلسات «عصرانه سواد رسانه ای» فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، همایش «رسانه، تجربه نگاری، مدیریت دانش زلزله کرمانشاه» با حضور اعضای انجمن های سواد رسانه ای و مدیریت دانش عصر سه شنبه 21 آذر در این فرهنگسرا برگزار شد.

پرهیز از انتشار اخبار هیجانی، هماهنگی بین سازمان و انجام اقدام های یکپارچه برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت امداد رسانی، استفاده از مدیریت دانش، ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی، اتاق رسانه‌ای مدیریت بحران، فرماندهی و مدیریت اطلاعات با استفاده از دانش مکانی، جمع آوری تجربه ها،  بهره گیری از تجربه، دانش و الگوهای بین المللی علاوه بر الگوهای بومی، افزایش سرعت عمل رسانه ملی به عنوان یک رسانه قدرتمند در اطلاع رسانی اخبار زلزله برای جلوگیری از شایعه، استفاده از منابع مطمئن در خبررسانی، از جمله موضوع هایی بود که در این همایش مطرح شد.

بابایی از خبرنگاران حوزه حوادث و بحران خبرگزاری ایسنا در این جلسه با اشاره به تجارب خود از فعالیت های رسانه در حوادث و بحران های مختلف، گفت: در هر بحران طبیعی و غیر طبیعی، بزرگترین چالش برای همه میزان شناخت از منطقه حادثه دیده است. خبرنگاران برای اطلاع رسانی نیاز به شناخت از منطقه دارند که این مهم باید از قبل یا در ظرف مدت زمان کوتاهی به دست آید.

وی افزود: این عدم شناخت مشکلاتی از جمله ارسال اخبار نادرست و ایجاد شایعه و معضلاتی در منطقه ایجاد می کنند که این موضوع را در زلزله کرمانشاه هم در مورد اخبار مسکن مهر شاهد بودیم. در خرابی مسکن های مهر سرپل ذهاب 3 تا از ساختمان ها ستون آن شکسته شده بود اما کشته ها کم بود.هر کسی از مردم تا مسولان عددی از کشته ها اعلام  می کرد که این مورد باعث ایجاد سردرگمی در اخبار و اطلاع رسانی می شد.

این خبرنگار وابستگی و نبود اتاق رسانه ای مدیریت بحران را از مشکلات موجود در بحران ها و حوادث بیان کرد و گفت: نیاز به اتاق بحرانی با حضور نمایندگان مختلف رسانه ها داریم تا اخبار را مدیریت کنند.خبرنگاران هم باید با حمایت خود رسانه و مستقل از سازمان های مسئول به منطقه اعزام شوند تا بتوانند پوشش خبری بهتر و آزادانه تری داشته باشند.

محمدصادق افراسیابی رییس انجمن سواد رسانه ای هم در همایش «رسانه، تجربه نگاری، مدیریت دانش زلزله کرمانشاه»، پایین بودن سواد رسانه ای مردم، اصحاب رسانه و مسئولان را از مشکلات اساسی بحران ها در حوزه رسانه دانست و افزود: رسانه ها به افزایش بحران دامن می زنند و امنیت روانی را مورد مخاطره قرار می دهند.رسانه ها باید روحیه زلزله زده ها را حفظ کنند.

وی اظهارداشت: مردم هم باید با بهره گیری از سواد رسانه ای از به اشتراک به گذاشتن هرگونه مطلبی در شبکه های اجتماعی خودداری کند و خود کنترل گر باشند.

افراسیابی با تاکید برضرورت استفاده از مدیریت دانش در بحران ها، گفت: تکرار چندین باره یک اشتباه در بحران های مختلف، معنا ندارد و نباید این گونه باشد و با مدیریت دانش می شود مانع این تکرارها شد.
نظر شما