جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۲
کد خبر: ۹۵۷۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
سیامک زین‌الدین کارگردان «فیگوراتیو مرگ» درباره دلیل اصلی خود درباره اجرای این نمایش گفت: شاید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های گروه ما این است که عموما کارگردانان مطرح نقشی که من در نمایش «فیگوراتیو مرگ» بازی می‌کنم را به من نمی‌سپارند درنتیجه خودمان گروه تشکیل دادیم و کار می‌کنیم.
کارگردان‌های مطرح نقش‌های پرچالش را به جوان‌ها نمی‌سپارندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیامک زین‌الدین که به‌عنوان کارگردان با نمایش «فیگوراتیو مرگ» نوشته محسن عظیمی در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش گفت: در نزدیکی یک قبرستان در حومه یک شهر در ناکجاآباد، دو برادر با هم زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها هنرمند است و دیگری که بزرگ‌تر است، فروشنده مواد مخدر است. اتفاق‌های عجیب‌وغریبی رخ می‌دهد و ...

وی در ادامه افزود: ازآنجاکه متن ما فراواقعی است، صحنه نمایش را هم به همین شیوه طراحی کرده‌ایم. طراحی‌صحنه مرز واقعیت و فراواقعیت قرار گرفته است.

زین‌الدین درباره دلیل انتخاب «فیگوراتیو مرگ» برای حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: همواره با این جمله استادم که از حسین کیانی شنیده‌ام، پیش می‌روم؛ «تئاتر بهترین ابزار برای بیان خواست‌های ترقی‌خواه، نقض خرافات و غلط‌روی‌های حاکمیت دوران است.» هر بار متنی می‌نوشتم و به جشنواره‌ای ارائه می‌دادم، آن را مورد قول قرار نمی‌دادند. به همین دلیل به‌سراغ جشنواره‌ها نمی‌رفتم. چندی پیش تصمیم گرفتم به‌دنبال متنی بگردم که دغدغه‌مند باشد و بتواند به‌درستی نقد کند و مخاطب به فکر وادار شود. وقتی متن محسن عظیمی را خواندم، بسیار از آن خوشم آمد و احساس کردم از پتانسیل لازم برای حضور در جشنواره تئاتر شهر را دارد.

وی در ادامه افزود: شاید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های گروه ما برای اجرای تئاتر این باشد که همه ما به‌عنوان بازیگر با کارگردان‌های مطرح، تئاتر کار می‌کنیم و معمولا کارگردان‌ها نقشی که من در نمایش «فیگوراتیو مرگ» بازی می‌کنم را به من نمی‌سپارند! درنتیجه خودمان گروه تشکیل دادیم و کار می‌کنیم.

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «فیگوراتیو مرگ» گفت: گروه ما با هدف اجرای عمومی نمایش تولید می‌کند. با اعتقاد و اعتمادی که به اعضای گروهم دارم، مطمئن هستم در جشنواره اتفاق‌های خوبی برای نمایش رخ می‌دهد و می‌توانم روی این موفقیت مانور دهم و در یکی از سالن‌های دولتی همچون تئاتر شهر و یا سالن استاد انتظامی نمایشم را به اجرای عمومی برسانم. حتی اگر موقعیت اجرای عمومی نمایش در سال جاری میسر نشود، سال آینده این برنامه را عملی خواهم کرد.

کارگردان «فیگوراتیو مرگ» درباره لزوم برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: جشنواره تئاتر شهر از سطح بسیار بالایی برخوردار است که این مسئله از داورانی که به جشنواره پیوسته‌اند و همچنین هیات انتخاب آثار، مشخص است.

سیامک زین‌الدین در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه «فیگوراتیو مرگ» را محسن عظیمی نوشته است و من به‌عنوان کارگردان و طراح لباس و صحنه در گروه حضور دارم. فرزاد آیتی؛ نقش برادر کوچک را بازی می‌کند، من نقش برادر بزرگ‌تر را ایفا می‌کنم و صدف فتحی دیگر بازیگر این نمایش است. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به یاسمین برزگری؛ دستیار کارگردان، بهرام حاج‌جعفری‌زاده؛ موسیقی و افکت، سارا شاه‌آبادی؛ نقاشی و طراحی گریم، مهتا چراغی؛ عکاس، لنا غریفی؛ مدیر صحنه، محمد رازی؛ منشی صحنه، محمدمهدی میرزائیان؛ مدیریت اجرایی، حامد هاشمی؛ طراح پوستر و بروشور، اشاره کرد.
نظر شما