جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۶
کد خبر: ۹۵۸۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در «روز روشنایی» فرهنگ‌سرای شفق عنوان کرد:
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه‌برنامه «روز روشنایی» که چهارشنبه ۶ دی ماه در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد، عنوان کرد: یکی از درس‌های مهمی که می‌توانیم از جریان فتنه ۸۸ بگیریم، به موقع عمل کردن است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «روز روشنایی» همزمان با فرا رسیدن ایام حماسه ۹ دی ماه در روز چهارشنبه ۶ دی ماه با حضور حجت‌الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، میلاد عرفان پور شاعر و جمعی از شهروندان در فرهنگ سرای شفق برگزار شد.

حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری سخنران نخست این نشست بود که با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: کلیدواژه‌ای که حضرت آقا امروز فرمودند، انقلابی‌نماها بود. و تاکید بر اینکه شرایط فعلی هر انسانی ملاک او است. یکی از درس‌های مهمی که می‌توانیم از جریان فتنه ۸۸ بگیریم، به موقع عمل کردن است.

وی افزود: اگر بخواهیم مثال بزنیم، چند بار در تاریخ به موقع عمل نکردیم و ضرر کردیم. اولین هنگامه دیر عمل کردن جریان فکری شیعی غدیر خم است. در غدیر خم شیعیان به موقع عمل نکردند. ۲۵ سال زحمت کشیدند تا بتوانند دوباره برگردند، آن هم برگشتی که آن قدرت و انسجام اول را نداشت. تأخیر دوم علویون کوفی بودند، جایی که اباعبدالله (ع) احتیاج به کمک آنها داشت، نیامدند. از این به بعد ما می‌بینیم تاریخ مکرراً حوادثی را دارد تا می‌آید به جریان کودتای ۲۸ مرداد می‌رسد که باز هم تأخیر اتفاق می‌افتد و تا جریانات سال ۸۸ این تاخیر وجود دارد. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: حقیقت ۹ دی حقیقت بزرگی است، ولی ای کاش به جای ۹ دی مثلاً ۳۱ خرداد این اتفاق می‌افتاد. همین فاصله هشت ماهه نشان می‌دهد که آن بیداری نبود. جریان غبارآلود فتنه حاکم بر افکار شده بود. یکی از مسائل مهم در همین دوره این است که حضرت آقا می‌فرمایند اگر کسی بگوید انقلاب تمام شده، او خائن به انقلاب است و مفهوم انقلاب ما را نفهمیده. این یک واقعیت است. انقلابی گری و انقلابی عمل کردن یک جریانی است که از سال ۴۲ آغاز شده و فعلاً ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها هر جا انقلابی عمل کردیم، نتیجه‌اش مطلوب مردم بوده، افزود: هر جا سیاسی‌کاری کردیم و به جای اینکه سیاستمان دینی باشد، دینمان سیاسی بوده، ضرر کرده‌ایم. نکته دیگر وقت‌شناسی است که در آغاز عرض کردم. وقت‌شناسی مهم است، اینکه آدم بداند کجا باید واکنش نشان دهد. برای مثال می‌گویند شاد کردن و خنداندن مردم مستحب است، اما کسی نمی‌آید در تریبون نماز عید فطر بخواهد مردم را بخنداند. کسی نمی‌آید در محرم چنین کاری کند.

ناصری پور ادامه داد: دو حادثه بزرگ را داریم که یکی انقلاب و یکی دفاع مقدس است. حضرت آقا برای اینکه به جامعه شاخص دهند، امام (ره) را به عنوان یک شاخص بزرگ معرفی می‌کنند و در مورد امام (ره) می‌گویند ایشان انسان عجیبی بود، اصلاً پیدایش انسانی با این ابعاد قابل تحلیل نیست. یعنی نمی‌شود راجع به امام (ره) یک تحلیل داد، یک عارف سیاستمدار مرجع و.. فقط می‌توان گفت تفضل الهی است.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما تا حقیقت دوران انقلاب را خوب درک نکنیم و همواره با چهره‌های پنهان این حرکت عظیم چه موافقش و چه مخالفش آشنایی نداشته باشیم، در این مسیر نمی‌توانیم به عهدمان عمل کنیم. یعنی باید بدانیم الان در سال ۱۳۹۶ اگر یک نفر نسبت به آینده نظام در داخل یا خارج از مرزها سیاه نمایی می‌کند، بخواهد یا نخواهد در یک مدار قرار می‌گیرد. خدا را شکر مردم ما انقلابی هستند و مطالعاتی که در مرکز مطالعات فرهنگی انجام شد نشان داد که شهروندان تهرانی انقلابی، آگاه و بصیر هستند. امیدواریم بتوانیم در این شرایطی که می‌طلبد همه جریانات آگاهانه عمل کنند، بتوانیم عبرت‌های دوران فتنه ۸۸ را منتقل کنیم.

عبدالله گنجی: اتفاقات سال ۸۸ یک طراحی از پیش تعیین‌شده بود 
عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان سخنران بعدی بود که با اشاره به بیان امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) فرمودند ما چه بخواهیم چه نخواهیم استکبار و صهیونیست‌ها در تعقیب ما خواهند بود و حیثیت مکتبی ما را لکه‌دار می‌کنند. آنها زمانی ما را به رسمیت می‌شناسند که سروری آنها را بپذیریم و عرابه آنها را بکشیم. این داستان همچنان ادامه دارد، منتهی عنصر زمان هم مهم است. آنها استراتژی تعیین می‌کنند که در هر زمانی با چه تاکتیکی حمله کنند؛ یک زمانی جنگ بوده، چند بار طرح کودتا بوده، تحریم اقتصادی را داشتیم و... نکته‌ای را که غربی‌ها از چند سال پیش فهمیدند، این است که جنگ فرهنگی و نظامی دیگر جواب نمی‌دهد، ولی اقتصاد چیزی است که همه ۸۰ میلیون جمعیت ایران را متأثر می‌کند، چون اقتصاد و معیشت مربوط به همه است و انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد.

وی درباره فتنه ۸۸ عنوان کرد: در آن زمان دشمنان ما احساس کردند که شرایط آماده است و وارد شدند. بعد از جنگ هشت ساله که در آن از ۱۱ کشور اسیر داشتیم و اسنادی داریم که کشورهای زیادی به صدام کمک رایگان می‌کردند، آنها همیشه آماده هستند که وارد میدان شوند. این بستر ممکن است توسط برخی از افراد در داخل فراهم شود. تجربه‌اش را هم دارند و در کشورهای دیگری چنین طرحی را عمل کردند. اما در سال ۸۸ نکته مهم و قطعی این است که یک طراحی از پیش تعیین‌شده بود و یک تصادف و سوءتفاهم نبود.

گنجی افزود: دو سال پیش مقام معظم رهبری فرمودند که مشاوران به بنده می‌گویند شما صلاح نیست بگویید انقلاب رنگی، اما چطور نگویم وقتی حتمی بوده؟ شاید سؤال کنید چرا به نتیجه نرسید؟ سه عامل اساسی موجب ناکامی این فتنه شد. اول اینکه در چهار کشوری که مدل ما پیاده شد -یعنی قرقیزستان، اوکراین، گرجستان و صربستان- آنجا فاصله رأی کمتر بود. این در برآورد طراحی پیش‌بینی نشده بود که فاصله رأی می‌تواند ۱۱ میلیون باشد. این ۱۱ میلیون خودش خیلی‌ها را شل می‌کند و باور نمی‌کنند چطور می‌شود ۱۱ میلیون تقلب؟ بعد مردمی که به خیابان آمدند، دیدند که برخی شعارها ربطی به تقلب ندارد؛ مرگ بر اصل ولایت فقیه و... گفته شد که به تقلب بی‌ربط است. این جزو همان طراحی بود.

مدیر مسئول روزنامه جوان ادامه داد: عامل دوم این است که در آن طراحی که کرده بودند، نقش رهبری در جمع‌کردن مسئله را برآورد نکردند. وقتی مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد فرمودند که به ملت ایران عرض می‌کنم نظام جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای شما نیست، شما مردمی را که ۲۵ خرداد به خیابان آمدند، دیگر ندیدید. جمعیتی که ما می‌گوییم ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفر بودند و خودشان می‌گویند دو میلیون نفر. هر کدامش باشد، در تجمعات بعدی جمعیت از ۳۰ هزار نفر بیشتر نشد.

وی به عامل سوم اشاره کرد و گفت: عامل سوم همین حضور مردم در صحنه بود. ما ایرانی‌ها تقریباً ۱۱۵ سال است که ملت شدیم و قبل از آن نظام ارباب و رعیتی بود. در این ۱۱۵ سال، در سال‌های قبل از انقلاب می‌بینید که مردم در حوادث اصلی حضور ندارند. تنها جایی که مردم به صحنه می‌آیند و اثر می‌گذارند ۳۰ تیر ۱۳۳۱ است که قوام را سرنگون کردند و مصدق را برگرداندند. اما بعد از انقلاب نمی‌توانید بحرانی را پیدا کنید که مردم حل نکرده باشند. جنگ، انقلاب و... را ببینید. ارتش فروپاشیده و سپاه بی‌تجربه نمی‌توانستند جنگ را اداره کنند، اما مردم حاضر شدند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهدای دفاع مقدس نیروهای مردمی هستند. انتخابات را نگاه کنید که هیچ‌گاه مشارکت مردم در آن به کمتر از ۵۰ درصد نرسیده و این با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست. حضور مردم در ماجرای سال ۱۳۷۸ و نهایتاً حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی یک معجزه است.

گنجی اضافه کرد: تحریم‌هایی که بر کشور ما وضع شد، به نوعی انتقام غربی‌ها به خاطر شکست در فتنه بود. جالب است که افرادی را که درگیر فتنه بودند، در فهرست تحریم گذاشتند و آنها را به حساب خودشان تنبیه کردند که خارج از کشور سفر نکنند و... جرمشان پیروز شدن بر فتنه بود. فقط ۱۲ موسسه آمریکایی در کار بودند که کار مطالعاتی می‌کردند. تردید نکنید که قصه داعش بی‌ارتباط با همین فتنه نیست. اصلاً داعش علیه ما بود، علیه سوریه نبود. سوریه مشکلی برای کسی ایجاد نکرده بود. عراق جرمی به جز همراه بودن با ایران داشت؟ بلافاصله داعش را ساختند. از دور ما هم نمی‌برند جای دیگر، همین جاست.

وی درباره فتنه آینده گفت: فتنه آینده ما سه ضلع دارد که یکدیگر را تکمیل می‌کنند. تحریم، نارضایتی اجتماعی و اقتصادی و بی‌ثبات‌سازی سیاسی و امنیتی این سه ضلع هستند که الان تیم جدید آمریکا دنبال این مسئله هستند. می‌خواهند به مردم فشار بیاورند که نارضایتی ایجاد شود.

به دست غیر مبادا امیدواری ما
میلاد عرفان پور شاعر جوان با گرامی داشت سالروز حماسه ۹ دی، شعری برای حاضران خواند که در ادامه می‌آید:
به دست غیر مبادا امیدواری ما
نیامده ست به جز ما کسی به یاری ما
به رنج راه بیامیز تا بیاموزی
به مشق آبله اسرار پایداری ما
به دوش نعش جوان برده‌ایم و در تشییع
ندیده است کسی اشک سوگواری ما
به سربلندی سرویم و استواری کوه
به رودهای جهان رفته بی‌قراری ما
نمانده جای شکایت که در پی هر زخم
بلندتر شده طومار بردباری ما
بهار آمده اما برای پیروزی
خوشا که سرخ شود جامه بهاری ما

پخش کلیپ «این عمار» پایان‌بخش ویژه‌برنامه «روز روشنایی» بود.

نظر شما