جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۹۶۳۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، یکصدوسومین نشست ادبی قلم با موضوع بررسی روایت و تصویر در ادبیات نمایشی را با حضور کارشناسان، شاعران و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات پنجشنبه ۵ بهمن برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصدوسومین نشست ادبی قلم با موضوع بررسی روایت و تصویر درادبیات نمایشی با حضور محمدهاشم پورکارشناس ادبی برگزار شد.

هاشم پور با توجه به موضوع جلسه گفت: ادبیات شکلی از بیان است که با نشانه‌های رمزی، واژگان برکاغذ نقش می‌بندد و با دیدن و خواندن واژه، معنا در ذهن تصویر  می‌شود. این تصاویر با حافظه ادبی و هنری، هنرمند می‌آمیزد و تصاویری بکر و تکرار شده در ذهن خلق می‌کند که به لذت هنری می‌انجامد. روابط یک متن ادبی قوی در داستان عناصر خیال انگیز را ملموس و زنده جلوه می‌دهد که این دریافت متفاوت از اثر، نه شبیه به ساختار متن است و نه با ساختار نقش یکسان دارد بلکه حس و درکی است شبیه و فراتر ازآن دو.

وی افزود: گاهی می‌توان گفت اثر پذیری هنرهای تجسمی و نمایشی از ادبیات قوی تراست. هرقدر آثار ادبی از تنوع و ارزشمندی برخوردار باشند، به همان اندازه متفاوت است. 

هاشم پور بیان کرد: هنر و ادبیات دو شکل از آفرینش است که از دیدگاه زیبایی شناسی به هم پیوسته‌اند. هنر گاهی شکل زیبا شناسانه خود را تغییر می‌دهد که این تغییر شکل می‌تواند از راه بازسازی زبان، فهم و دریافت صورت گیرد. در نگرشی می‌توان ادبیات را هنر نامید. وقتی اثر ادبی ویژگی‌های منحصر به فرد اثر هنری را با خود دارد. یعنی اثری که خلق شده و تکرار ناپذیر است. زیرا ادبیات و هنر، بیانگر احساس و عواطف هنرمند است.و احساس و عاطفه، پدیده‌ای است که آن را به راحتی نمی‌توان بازگو و تکرار کرد. 

وی گفت: آفرینش‌های هنری، نوعی الهام هنر است که با عقل و منطق درک نمی‌شود. می‌توان گفت که زیبایی و جمال در هنر یکسان است و هنر شعر، موسیقی و هنر نقاشی و... رابطه‌ای نزدیک با هم دارند. زیرا از روح انسان سرچشمه می‌گیرند. 

این نشست به  منظور هم‌اندیشی و هم افزایی در حوزه فرهنگ و ادب و شکوفایی استعدادهای نهفته و پنهان در نسل جوان و نوجوان در زمینه شعر و ادبیات و تقویت فرهنگ غنی زبان فارسی منطبق بر آیین و سنت‌های دیرینه در مفاهیم کلامی و ادبی شاخص در اقوام مختلف مرزو بوم ایران اسلامی برگزار شد.

در پایان این نشست شاعران و نویسندگان  دیگر حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداختند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.
نظر شما