چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۴
کد خبر: ۹۶۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
در نود و هشتمین زادروز مرتضی مطهری علی زمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: استاد مطهری دردمند بود و اهل گفت‌وگو، همان چیزی که امروز نیاز جامعه ماست. گفت‌وگو البته نه گفت‌و‌گوهای درون باندی و حزبی بلکه منظور گفت‌وگوی متفکران است. او بنیان‌گذار فلسفه تطبیقی بود.
علی زمانی: استاد مطهری بنیانگذار فلسفه تطبیقی بود
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نود و هشتمین زادروز شهید مرتضی مطهری جمعه ۱۳ بهمن با حضور محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، امیر عباس علی زمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران، موسوی گرمارودی شاعر، فاطمه راکعی مشاور شهردار تهران در اموربانوان و شاعر، مصطفی سلیمی شهردار منطقه۳، علی عطاء سخنگوی شورای شهر، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه۳، علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی و خانواده استاد مطهری در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.
 
محمدجواد حق شناس با ابراز خرسندی از اینکه امروز هم در تکریم دهه پیروزی انقلاب هم سالروز ولادت یکی از پایه‌ها و ستون‌های انقلاب اسلامی در نود و هشتمین سالروز تولدش گرد هم آمدیم گفت: امیدوارم ورق زدن برگی از صفحات زندگی این معلم، متفکر، فیلسوف، متکلم علوم اسلامی، عارف و سیاستمدار بزرگ بتواند راهگشای زندگی ما و آیندگان باشد.
   
حق شناس در ادامه افزود: اولین سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که آیا آن‌طورکه باید و شاید توانسته‌ایم در شناخت نسل دوم و سوم انقلاب نسبت به استاد مطهری گام برداریم یا خیر؟ آیا فیلمی که زندگی پربار ایشان را برای جوانان جلوه‌گر سازد ساخته شده است؟ تنها چیزی که شاهد آن هستیم این است که در خانه موزه استاد مطهری مقالات و یادداشت‌های استاد با همت خانواده ایشان به چاپ می‌رسد. 
 
وی بیان کرد: استاد مطهری از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۵۸ در این شهر زندگی کرد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ یک سوم زندگی استاد در خانه موزه دیده می‌شود و دو سوم آن ناخواناست و به گفته همسر استاد مطهری زمان مهاجرت آن‌ها از قم به تهران در سال ۱۳۳۱ در مدت شش ماه در هفت خانه جابه جا شدند.
 
حق شناس افزود: استاد به موقعیت علمی خود در حوزه کلام، فقه و فلسفه و همه موقعیت‌های مالی پشت‌پا زد و از قم به تهران مهاجرت کردند چرا که درد استاد درد جامعه و انسان‌های آن روز است. استقرار در مدرسه سپهسالار تدریس در دانشگاه به عنوان یکی از نیروهای مذهبی در مقابل نیروهای چپی، نگارش کتاب‌هایی مثل «داستان و راستان» برای کودکان و نوجوانان، «کتاب عدل الهی»، جمع‌آوری کتاب «مباحث فلسفی استاد علامه طباطبایی»، حضور در موقعیت تاریخ‌ساز در اثر گذارترین مکان یعنی حسنیه ارشاد از نظر فلسفی تاریخی و مذهبی سکونت در خیابان دولت، حضور در مجله «زن روز» که مظهر نماد زن روز و بی‌پروایی زنان در جشن ۲۵۰۰ ساله و بحث دختران شایسته ایران در آن کلید خورده بود، از فعالیت‌های انقلابی و حساس این فیلسوف بزرگ در موقعیت حساس آن زمان بود.
 
حق شناس تاکید کرد: دشمن عمیق‌تر از ما فهمید چه کسی را باید انتخاب کند. این درد را باید به کجا بریم که در عرض چندسال افرادی که می‌توانستند در هدایت انقلاب نقش‌های مهمی داشته باشند را با ترور از ما گرفتند. اصلا گروه فرقان با چه ریشه‌ای از کجا آمد که یک طلبه که هیچ نسبتی با ساختارهای بین المللی نداشت بتواند استادمطهری را ترور کند، سوالی که هنوز پاسخ آن داده نشده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: این خانه می‌تواند پیوند‌های استاد با حسینیه ارشاد، مجله زن روز، دانشگاه تهران، مسجد الجواد، پیوند با گروه‌های موتلفه و سیاسی، رفت و آمدها با زنده یاد هاشمی رفسنجانی، دکتر مفتح، مباحث فلسفی، مذهبی، فقهی و علمی را برای نسل فردا انتقال دهد. این خانه باید احیاتر و تردد آن بیشتر شود.

پخش کلیپ با موضوع برنامه‌های مختلف و سخنرانی و تالیفات استاد مطهری، سخنرانی‌های و نشست‌های برگزارشده در خانه موزه شهیدمطهری بخش دیگر این برنامه بود.

در ادامه موسوی گرمارودی گفت: در این خانه مدت‌ها یکشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا نزد استاد مطهری مباحث فلسفه می‌آموختم. 

وی اشعاری که در زمان شهادت استاد مطهری با اشاره به جریان‌های فکری اعتقادی و جنبشی آن روز سروده بود را خواند.

در ادامه علی زمانی استاد الهیات، کلام، فلسفه و پژوهشگر گفت: استاد مطهری حکیم و طبیب است. اساسا تئولوژی (الهیات) آن چیزی که درغرب است باید با فرهنگ دیالوگ داشته باشد در غیر این‌ صورت وا می‌ماند. استاد مطهری دردمند بود و اهل گفت وگو، همان چیزی که امروز نیاز جامعه ماست. گفت‌وگو البته نه گفت‌و‌گوهای درون باندی و حزبی بلکه منظور گفت‌وگوی متفکران است.

علی زمانی در ادامه افزود: ما طاقت شنیدن نداریم، استاد مطهری اهل ریاضت، نماز شب، آگاه به شرایط تاریخی بود و نزد استاد علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) بهره برده بود و با حضور در دانشگاه به جاودانگی رسید.

فاطمه راکعی مشاور شهردار تهران در امور بانوان در ادامه بیان کرد: هرچه زمان می‌گذرد بیشتر به وجود بزرگانی چون استاد مطهری و دکتر شریعتی پی می‌بریم. آنها پیامبرگونه زیستند و تنها به کتابخانه و تدریس در حوزه و دانشگاه بسنده نکردند و امروز جایشان خیلی خالی دیده می‌شود.
 
علی مطهری در بخش دیگر برنامه گفت: استاد مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب شهید شدند و مباحثی که درباره آینده انقلاب و حفظ انقلاب مطرح کردند قابل تعمق است. مطهری زمانی که مسئولیت شورای انقلاب را برعهده داشت به فکر این بود که چه مسایل فکری، معظلات اجتماعی برای انقلاب پیش خواهد آمد. در واقع مصداق حدیث امام جعفر صادق(ع) است که می‌فرماید: کسی که عالم به زمان خودش باشد و بداند جامعه آبستن چه حوادثی است با فکر درمان به حل مشکلات می‌پردازد و یکدفعه غافلگیر نمی‌شود. 

وی افزود: استاد مطهری مانند دیده‌بانی که در میدان جنگ جلوتر حرکت می‌کند و گزارش می‌دهد مشکلات را وارسی و برای درمان آماده بود. استاد مطهری یک روز قبل از شهادت در مسجد فرشته در خیابان ولی عصر(عج) و دانشگاه الهیات درباره ماهیت انقلاب اسلامی، فلسفه و  تاریخ سخنرانی داشتند و برای برقراری عدالت در جامعه، آزادی و احترام به حقوق مردم هشدار می‌دادند.
 
علی مطهری در ادامه تاکید کرد: فکر نکنیم اگر از ابراز عقاید مخالفان جلوگیری کنیم به انقلاب کمک می‌شود. جایی نفاق پیش می‌آید که مارکسیست برای پذیرش باورهایش با نام قرآن کریم و دین جلو بیاید. ما این اجازه را نمی‌دهیم. استاد مطهری در برخورد با مهندس بازرگان حتی پیشنهاد نخست وزیری وقت را هم به او داد اما ورود مجاهدین خلق به نهضت را منع می‌کرد.
 
علی مطهری درباره استقلال فرهنگی که بالاتر از آن استقلال مکتبی است، گفت: باید به این مکتب اعتماد داشته باشیم. استاد مطهری آینده را می‌دید و تاکید داشت مبادا پرچم اصلاحات اجتماعی از دست روحانیت بیفتد. آنها نباید پست اجرایی دولتی بگیرند بلکه باید در کنار مردم به کار اصلی خود یعنی نظارت بر حکومت و تربیت دینی بپردازند و کار فکری خود را ده برابر ارتقا دهند و به معنویت و خلاق اهمیت دهند.
 
در این برنامه و با حضور علی و مجتبی مطهری، امیرعباس علیزمانی‌، محمدجواد حق شناس فاطمه راکعی، علی عطا، مصطفی سلیمی، محسن سلیمانی، علی زمانی، موسوی گرمارودی از کتاب «جامعه و تاریخ قرآن کریم» اثر استاد مرتضی مطهری رونمایی شد.
نظر شما